Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Jak wykorzystywać psychologię do tworzenia bardziej efektywnych reklam?

Jak wykorzystywać psychologię do tworzenia bardziej efektywnych reklam?


Jak wykorzystywać psychologię do tworzenia bardziej efektywnych reklam?

Postrzeganie marki lub produktu, w dużej mierze zależy od reklamy. Im lepsze zrobi wrażenie, tym lepsze wyobrażenie o firmie. Efektywność reklamy jest mierzona za pomocą wielu czynników, a jednym z nich są wrażenia odbiorców. Na te zaś można wpływać za pomocą psychologii. Jak to zrobić?

Jakie psychologiczne sztuczki wpływają na postrzeganie reklamy?

Psychologia jest bardzo szeroką dziedziną naukową. Analizuje wiele zjawisk społecznych, a wśród nich jest także „psychologia reklamy”, która bada wpływ reklamy na odbiorców poprzez wykorzystanie wiedzy na temat zachowań ludzkich. Wyróżnia się w niej kilka czynników, które decydują o popularności reklamy. Według osób zajmujących się zawodowo tworzeniem komunikatów reklamowych, skuteczna i dobra reklama to taka, która wykorzystuje:

  • psychologię barw,
  • zasadę wzajemności,
  • storytelling,
  • społeczny dowód słuszności,
  • zasadę niedostępności.

Nie wszystkie te elementy muszą występować jednocześnie, ale jeden z nich zawsze powinien się pojawić.

Przy tym wszystkim istotne jest pamiętanie, że reklama obecnie pełni nie tylko rolę informacyjną, lecz jest jednocześnie swego rodzaju obietnicą. Klient wybierając dany produkt oczekuje, że rozwiąże on w jakiś sposób jego problemy. O tym również należy pamiętać łącząc wszystkie elementy z psychologii reklamy.

Psychologia barw czyli jak kolory wpływają na postrzeganie reklamy?

Łączenie kolorów ma bardzo duże znaczenie przy odbiorze reklamy. Kontrastujące ze sobą kolory wyglądają dobrze, ale jeśli jednocześnie utrudniają zapoznanie się z treścią reklamy, to stanie się ona irytująca dla odbiorcy.

Przeczytaj: Jak tworzyć reklamy, które nie będą irytujące dla pasażerów?

Dobierając kolory do reklamy warto kierować się kilkoma zasadami:

  • Dobierz kolory pasujące do brandingu marki – w ten sposób tworzysz u konsumentów automatyczne skojarzenie z Twoją marką. Przykłady: żółty kojarzy się z McDonalds, czerwony z Coca-Colą, a biały z produktami Apple’a. Do bazowego koloru dobierz inne, które z nim współgrają, aby uzyskać…
  • …Efekt wizualny, który jest niezwykle istotny, dlatego też zbyt duża ilość barw będzie przytłaczająca.
  • Znaczenie barw ma znaczenie. Zielony kojarzy się z ekologią, czarny i biały z prestiżem i produktami premium, czerwony to energia, działanie, zaś żółty to radość, optymizm. Psychologia barw ma wielki wpływ na postrzeganie reklamy i wywoływane emocje, zatem dobierz barwę do przekazu, który tworzysz.

Ja tobie, a ty mi czyli dlaczego reguła wzajemności zwiększa sprzedaż?

Człowiek jest skłonny bardziej pomóc osobie, która kiedyś pomogła jemu niż komuś, od kogo nigdy nie otrzymał pomocy. Stąd też w marketingu doskonale sprawdza się reguła wzajemności. Jeśli firma da coś klientowi za darmo, ten chętniej kupi produkt. To działanie praktykują firmy z branży kosmetycznej oraz spożywczej oferując darmowe próbki produktów. Podobnie zachowanie widać w wydawnictwach, które oferują darmowe fragmenty książek pozwalających zapoznać się z tytułem. Jednak reguła wzajemności nie dotyczy tylko fizycznych produktów. Podarowanie komuś wytchnienia w ciężkich chwilach czy też uczucia spokoju to również jest coś, co wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy.

Opowiem Ci bajkę…

Im lepiej zna się jakąś historię, tym łatwiej się z nią utożsamić. Storytelling czyli opowiadanie historii o firmie, albo o bohaterach reklamy, wykorzystuje wszystko co wpływa na ludzi: uczucie sympatii do bohaterów, grę na emocjach, nagłe zwroty akcji i przede wszystkim szczęśliwe zakończenia. Tworzenie procesu doświadczania i współprzeżywania z bohaterami przybliża firmę do klienta. Ten zaś utożsamia się z nią (szczególnie jeśli prezentowane wartości są jemu bliskie) i chętniej od niej kupuje. Przykładem reklamy ze storytellingiem są kampanie Allegro oraz T-mobile emitowane w okresie świątecznym.

Znam i lubię, więc ufam

Zasada społecznego dowodu słuszności skupia się na wykorzystaniu uczucia sympatii względem osoby, która reklamuje dany produkt. Dlatego firmy zatrudniają gwiazdy muzyki, filmu czy telewizji do reklamowania ich produktu. Coraz częściej do kampanii wybiera się influencerów, bowiem są oni skutecznym medium dotarcia do grupy docelowej i są bardziej wiarygodni niż znane osobistości. Im lepszy wizerunek gwiazdy, tym większa szansa, że klienci, zwabieni znanym nazwiskiem, kupią produkty Twojej firmy.

Zresztą nie tylko znane osoby wpływają na większe zaufanie wobec produktu. Również wykorzystanie w reklamie lekarzy zwiększa szansę na sprzedaż produktu. Wykorzystanie zawodów uznawanych za społecznie przydatne także wpływa na konwersję z reklamy.

Ludzie utożsamiają się także z osobami podobnymi do nich, stąd popularność kampanii marki Dove. Od kilku lat firma do reklam zatrudnia kobiety o różnej fizjonomii, aby pokazać, że ich produkty są dla każdego bez względu na wygląd, wzrost, kraj pochodzenia, wagę czy kolor włosów. Im większe podobieństwo do klientów, tym większa szansa na sukces reklamy.

O nie, to zaraz się skończy!

Ludzie nie lubią czuć się zmuszani do zakupu czegoś, ale reklama, która informuje o promocji ograniczonej czasowo także zwiększa szansę na zakup produktu przez klienta. To zasada niedostępności. Z natury bardziej pragniemy tego, co jest niedostępne lub dostępne w bardzo ograniczonej ilości.

Mam tak samo jak ty! Dlaczego emocje w reklamie są takie istotne?

Sprzedając produkt warto kierować się zasadą, że sprzedaje nie przedmiot czy usługę, lecz rozwiązanie problemu klienta. Ale czy to się sprzeda zależy też od tego, jakie emocje w nim wywołasz. Im bardziej pozytywne skojarzenia, tym lepsze postrzeganie firmy. Klienci chcą kupować od firm, które dają im radość, a nie zwiększają smutki czy troski. Ekscytacja to także uczucie, które zbliża klientów do firm. Negatywne emocje jak smutek czy strach nie są dobrze postrzegane. Lepiej skupić się na tych pozytywnych, aby zapewnić lepszą konwersję.

Podsumowując: skuteczna reklama to taka, która wykorzystuje wiedzę dotyczącą zachowań człowieka zaczerpniętą z psychologii. Powinna opowiadać historię bohaterów (wywołującą pozytywne emocje), z którymi można się utożsamić. Olbrzymie znaczenie ma jej estetyka czyli to czy jest przyjemna w odbiorze pod względem wizualnym. Warto pamiętać o tych wszystkich czynnikach, także podczas tworzenia reklam OOH, DOOH oraz City Transport. W naszej agencji stworzyliśmy tysiące reklam, które cieszyły się powodzeniem wśród konsumentów, ze względu na starannie dobrany projekt. Kontaktując się z nami otrzymasz pełne wsparcie naszego zespołu składającego się z indywidualnego opiekuna, grafika, copywritera, a także innych specjalistów, których zadaniem jest stworzeniem zapadającej w pamięć kampanii.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.