Jak marki mogą budować zaufanie w erze fake newsów ⁉️ Walka z dezinformacją!
Fake newsy to bardzo silne zjawisko, które może zaszkodzić wizerunkowi zarówno firmy, jak i osoby publicznej. W czasach globalnej cyfryzacji i szybkiego przesyłu informacji, nieprawdziwe wiadomości docierają w zaledwie kilka sekund do potencjalnych zainteresowanych. Co w takim razie mogą zrobić marki, aby walczyć z fake marketingiem i cieszyć się niesłabnących zaufaniem konsumentów?
Co to jest fake news?
Pojęcie fake newsów jest bardzo stare, bowiem mówi się, że pierwszy fake news został udostępniony w babilońskim eposie w XIVw. p.n.e. i dotyczył Gilgamesza. Zjawisko dezinformacji, rozpowszechniania nieprawdziwych informacji na wybrany temat jest zjawiskiem, z którym walczy się od lat. Najwięcej ich pojawia się w internecie – szczególnie w mediach społecznościowych.
Portale społecznościowe mają za zadanie w krótkiej i przystępnej formie ułatwiać szybkie konsumowanie treści. I to właśnie ta szybkość jest tu kluczowa, bowiem fake news rozprzestrzenia się tak szybko jak wirus, który opanowuje coraz większy obszar. Ich „sukces” opiera się na krótkich, krzykliwych i negatywnych hasłach. Popularność, na takich portalach jak instagram czy facebook, osiąga, ponieważ udostępniany jest przez naszych znajomych czyli osoby, którym potencjalnie bardziej ufamy niż wielkim korporacjom, znanym firmom czy też politykom.
Social media tworzą swego rodzaju bańki informacyjne, które stają się niebezpieczne pod kątem szerzenia fake newsów. Młodzi ludzie często uważają facebooka za najbardziej wiarygodne źródło informacji i nie chcą weryfikować, czy to co przeczytali na portalu jest prawdą, bo nie czytają gazet, portali informacyjnych i nie oglądają programów informacyjnych.
Ich szybkość przekazu jest też tak duża, że czasem brakuje czasu na ich weryfikację. Niestety pośpiech widać też w dziennikarstwie, stąd też często sami dziennikarze rozsiewają fake newsy. Ich przyjmowanie się w świadomości konsumentów jest wysokie, ponieważ często dotyczą one jakichś naszych uprzedzeń, przypuszczeń, a skoro je potwierdzają w temacie, co do którego mieliśmy wątpliwość, to często nawet nie mamy ochoty ich weryfikować.
Jak marki powinny walczyć z fake newsami?
W naszym raporcie „Postcovidowe zachowania konsumentów, czyli czego oczekują od firm konsumenci po pandemii Covid-19” wspomnieliśmy o tym, że klienci chcą, by firmy działały zgodnie z ich poglądami i oczekiwaniami. A jedną z takich rzeczy jest transparentność działań.
Pełną treść raportu możesz przeczytać zapisując się na nasz newsletter.
Transparentność działań polega m.in. na pokazywaniu backstage’u prowadzenia firmy, pokazywaniu jak tworzy się produkty. Jeśli firma deklaruje, że do produkcji swoich towarów wykorzystuje materiały z recyklingu, to klienci chcą mieć pewność, że tak jest. W tym celu dobrym rozwiązaniem jest nakręcenie krótkiego filmiku, który pokazuje cały proces. Wiele lat temu zrobił tak McDonald’s pokazując, jak wygląda przygotowywanie ich hamburgerów do reklam.
Kolejną rzeczą, którą warto robić jest edukacja klientów. Dotyczy ona m.in. fake newsów. W Europie działa Komisja Europejska ds. zwalczania fake newsów, ale jej głównym zadaniem jest kontrolowanie informacji dotyczących polityki międzynarodowej. Głównym zadaniem komisji jest zwiększanie świadomości obywateli i zachęcanie do weryfikowania źródła informacji. Ale firmy mogą to robić również samodzielnie. Bo świadomy konsument to największy potencjał w walce z fake newsem.
Czy wiesz że…
W 2016 roku najpopularniejszym fake newsem była informacja, że papież Franciszek popiera Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w USA. Watykan szybko zdementował plotkę, ale nawet długo po tym informacja dalej szła w świat.
Walka z fake newsami to także skuteczne monitorowanie, co dzieje się u konkurencji. Obserwując ich, widząc ich kryzysy, można się wiele nauczyć na doświadczeniach innych. Chociaż nie zawsze to pomoże w zapobieganiu im, to można być na nie przygotowanym. Firmy muszą działać szybko, szybko reagować. Gasić płomień zanim wybuchnie pożar.
Dobry PR to podstawa działalności firm, a w połączeniu z brandingiem skupiającym się na promowaniu rzetelnych informacji stanowi dobrą podstawę do zwalczania fake newsów – szczególnie tych pochodzących od konkurencji.
Firma Amazon udostępniła swoim klientom aplikację, która pozwala na zweryfikowanie, czy wszystkie negatywne oceny dotyczące danego produktu są prawdziwe czy też są fake newsami. Takie działanie to połączenie edukacji klientów w zakresie fake newsów, a także zapobieganie kryzysom, jak i działanie prokonsumenckie, które przekłada się na budowanie zaufania klienta wobec Amazonu.
Budowanie wizerunku firmy poprzez reklamy
Na wizerunek firmy mają wpływ wszystkie działania, których firma się podejmuje. Należą do nich m.in. reklamy. W lutym 2024 na zlecenie Instytutu Inbound Marketingu przeprowadzono badanie dotyczące postrzegania reklam przez konsumentów. Oceniano głównie reklamy telewizyjne. Co wyszło w badaniach?
- Aż 76% badanych odpowiedziało, że ma kontakt z reklamą na co dzień.
- 45% badanych lubi oglądać reklamy i uważa to za miłe zajęcie.
- 24% ankietowanych ufa przekazom reklamowym.
Wyniki jednoznacznie pokazują, że reklamy są ważnym medium dla firm i że dużo konsumentów ma z nimi styczność każdego dnia. Taka reklama może być zatem świetnym źródłem edukowania klientów, jak i budowania z nimi dobrych relacji.
Codzienny kontakt z reklamami konsumenci mają nie tylko w tv, ale też w plenerze, gdzie spotykają się z reklamami w formie OOH, DOOH oraz reklamy w komunikacji miejskiej. Każda z nich buduje świadomość marki, ale może też być prowadzona w formie kampanii edukacyjnej. Każda z nich może też pokazywać działania danej firmy w zakresie CSR. W edukowaniu konsumentów poprzez reklamy outdoorowe może pomóc Ci nasza agencja, która od lat pomaga firmom docierać do szerokiego grona odbiorców poprzez kreatywne kampanie reklamowe. Zainteresowany? W takim razie napisz do nas i sprawdźmy, co wspólnie możemy przygotować.