Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Uczta dla Reklamożerców

Uczta dla Reklamożerców


Uczta dla Reklamożerców

Czy lubisz reklamy? Odpowiedzi chyba nie zaskoczą, choć ostatnie badania pokazują, że Polacy mają do nich cieplejszy stosunek. Dlaczego? Dlatego, że reklamy ostatnich lat to często prawdziwe dzieła sztuki filmowej. Pobudzająca receptory słuchu muzyka, wymowna kolorystyka czy skojarzeniowa zabawa słowem powodują, że marka staje się rozpoznawalna. Jednak wyłonić reklamy, które są naprawdę interesujące, i to zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym, jest niezwykle trudno.. Pojawia się coraz więcej spotów, które aż chce się oglądać.

  1. „Pamiętajmy o najbliższych” Edeka – klip świąteczny

Klip stworzony przez  niemiecką sieć dyskontów Edeka jest dla mnie numerem 1. Dosadnie i wzruszająco porusza aktualny problem społeczny – samotność starszych ludzi.. Reklama, przy której niejeden ronił łzy (i to bynajmniej nie krokodyle) bije na głowę inne reklamy świąteczne, o czym świadczą liczby:  w ciągu 3 tygodni obejrzało ją 10 mln internautów. Niektórzy twierdzą, że spot zbyt dobitny, ckliwy, gra na emocjach (bo i powinien), moim zdaniem przypomina o najważniejszych wartościach w życiu, co w dzisiejszym świecie gdzieś umyka.

  1. Jak działa ZDROWY człowiek

Przy zastosowaniu koncepcji brand hero – maskotek odgrywających rolę ludzkich narządów – Ministerstwo Zdrowia bawiąc uczy. Prosty obraz na czarnym tle to kabaretowa lekcja zdrowia, wprawia w dobry humor (z pewnością nie czarny ). Śpiewające narządy promują szeroko rozumianą profilaktykę chorób cywilizacyjnych. Choć spot ma wydźwięk dowcipny, skłania do refleksji.

  1. „Na święta (…) czego szukasz? Daj coś od siebie”, czyli Biedronka, Tymbark Allegro świątecznie

Spoty pełne wartości i uroku (zwłaszcza, że ich bohaterami są dzieci). Przepięknie ukazano relacje rodzinne, przez co reklamowane firmy prezentują swoją ludzką twarz. Do tego wymiar edukacyjno-społeczny. Można się popłakać jak dziecko – ze wzruszenia. Brawo!

  1. Prześladujące matki winią Old Spice – piosenka matek

Utrzymana w musicalowej konwencji reklama dezodorantu widziana jest oczami matki. Plus chwytliwa piosenka, w której groteskowy acz szczery tekst zestawiono z eklektyczną muzyką (połączenie rockowej ballady, soul’u i country). Spot pojawiał się w dwóch wersjach: pół- i minutowej. Polecam ten drugi.

  1. Redd’s Karaiby, bo R malegra online edd’sa ma rasta

Spot dopracowany i przemyślany po względem obrazu, dźwięku, treści i nietypowych  środków przekazu. – pacynek. Rastaman (z) rasta gestem i rasta wzrokiem bawi rasta tekstem. Ciekawa gra słów (kalambur) i wpadająca w ucho muzyka reagge z niezłym riddim’em  (choć według niektórych nijak ma się to do Rastafari) tworzą reklamę pełną fantazji i humoru. I perkusista z drugiego planu…

  1. Włoch z nieposkromionym apetytem – Fiat „Blue Pill”

Choć pigułka jest niebieska, sam bohater jest czerwony (sprytna gra kolorem). Ten krótki spot o miłości mężczyzn do kobiet i kobiet do… samochodów (Fiata500X) to majstersztyk marketingowy: zabawny i zaskakujący. Przy tym oddaje włoski styl i klimat. Warto dodać, że w ciągu 10 dni obejrzało ją 13 mln youtube’rsów z całego świata.

  1. ”Sweet dreams” z Hondą DreamRun

Zabawny, surrealistyczny spot osadzony w konwencji świadomego snu (marzenia?). Kiedy dziwna siła próbuje obudzić, bohater używa najnowszego HR-V i ucieka … by śnić (marzyć) dalej. Udane beauty shots oraz muzyka Eurythimcs tworzą wizualnie barwny efekt finalny: “Honda. The Power of Dreams”.

8. Coca Cola, „Make It Happy” – świat jest taki, jakim go stworzymy

Metaforyczny sposób na hejterów różnej maści, zwłaszcza tych w sieci. Zatem, aktualny problem społeczny wpisany w promocję produktu (albo i na odwrót), a w tle przepiękny podkład muzyczny. Oby więcej takich miksów.

9. Będę taki jak ty, tatusiu – Nissan „With Dad

Dramatyczna reklama Nissana oparta na historii dobrze zapowiadającego się kierowcy wyścigowego i jego relacji z synem. Kultowe “Cat’s in the Cradle” w wersji Harrego Chapin’a  jako ścieżka dźwiękowa dopełnia obrazu wyborów ojca pomiędzy pracą a rodziną. W ciągu tygodnia klip zgromadził 17 mln wyświetleń na YouTube.

  1. Zagubiony labrador w spocie piwa Budweiser „Lost dog”

To, że Budweiser kocha zwierzęta wiadomo nie od dziś. Szczenięta, dawka humoru, urok, świetna muzyka – to kompletny pakiet. A że treść raczej nie ma nic wspólnego z piwem? Kogo to obchodzi, gdy odbiorca pozostaje z pozytywnym wrażeniem marki.

  1. Jak dziewczyna…Always # like a girl

Co znaczy robić coś „jak dziewczyna”? Pewnie to synonim nieudolności. Marka Always zaproponowała kampanię społeczną i promocję produktu w jednym. Film (skrócona wersja spotu z 2014) ma szerzyć pozytywne przesłanie i wzmocnić pozycję kobiet, zwłaszcza w tak ważnym okresie jakim jest wchodzenie w dorosłość… z Always.

  1. Tylko w Calzedonia

Po ciepło przyjętej kampanii ”Life is a journey”, Julia Roberts wystąpiła w jej nowej odsłonie. Humorystyczny, nawiązujący do lekkiej komedii spot rozgrywa się w sklepie Calzedonia.

  1. Głodny, nie jesteś sobą – Snickers

Choć fabuła i pointa do przewidzenia, co Fasola to Fasola. Niezdarność Jasia zestawiona ze zręcznością wojowników Kung Fu nie zadziwiają, ale zobaczyć charakterystyczny wyraz twarzy Mr Bean’a, – zawsze śmieszne.

  1.  Chce się Ż, coś o Żywcu

Wykorzystując ideę kreatywną spot promuje markę Żywiec oraz pełne przygód i wyzwań życie. Błyskotliwy pomysł, by za pomocą wyraźnego, czerwonego „Ż” obudzić w odbiorcach emocje i apetyt na życie.

  1. Drogiemu bratu – Johnnie Walker

Na zakończenie łezka w oku. Emocjonalna historia pożegnania, piękne zdjęcia szkockiej wyspy i … Keep Walking, jak brzmi slogan marki.

To moje Top 15, choć w natłoku dobrych reklam mogłam coś pominąć, przeoczyć…

Joanna Pełech-Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.