Trendy i technologie w DOOH
Postępująca digitalizacja w obrębie sektora reklamy oferuje konsumentom coraz to nowsze i ciekawsze strategie promocji produktów i usług.
Media cyfrowe typu outdoor stają się nieodzownym elementem otoczenia. Są szczególnie preferowane wśród odbiorców reklamy ze względu na dynamiczny, kolorowy i aktualny przekaz. Bardziej tradycyjne media OOH przechodzą na formaty cyfrowe, gdyż uważają, że taka konwersja jest korzystniejsza:
- Media cyfrowe gwarantują to czego media statyczne nie są w stanie zaoferować, przede wszystkim wyraźniejsze i ruchome obrazy o wyższej jakości i nierzadko z ekranem opowiadającym historię, co gwarantuje lepszą zauważalność. Ponadto DOOH to szybkie, łatwe i kreatywne zmiany.
- Reklama DOOH, by dotrzeć do konsumenta ze ściśle dobranym przekazem wykorzystuje całą sieć strategicznie rozmieszczonych nośników digital signage np. w transporcie publicznym ( reklama w autobusach, tramwajach, metrze, pociągu), na uczelniach wyższych (TV Student), placówkach zdrowia (np. przychodnie grupy Medicover, grupy LuxMed), na lotniskach, w holach biurowców i windach. Ponadto opiera się na synchronizacji – zsynchronizowane ekrany w centrach handlowych zapewniają wysoką reklamę bezpośrednio w punkcie sprzedaży (POS – point of sale).
- Sieci DOOH często zapewniają reklamodawcom dodatkowe możliwości zaangażowania konsumenta poprzez interaktywne ekrany dotykowe i integrację z urządzeniami mobilnymi.
- Reklamodawcy mogą dostosować swoje przekazy do konkretnej lokalizacji. Dzięki zastosowaniu DOOH wiadomości reklamowe można regionalizować – informacje w spocie są adresowane bezpośrednio dla konkretnego miasta (np. Warszawy, Szczecina czy Wrocławia). Potwierdza to fakt, że reklama zewnętrzna to wysoce efektywne media lokalne. Według OAAA (Outdoor Advertising Association of America) 7 na 10 reklam w mediach outdoorowych promuje lokalny biznes.
- Wyświetlany dzięki DOOH content może być odpowiedni dla pory dnia lub danego wydarzenia. Co więcej, DOOH oferuje przekazy kierowane ściśle do konkretnego odbiorcy. W Wielkiej Brytanii zaproponowano usługę, która ma łączyć osoby dojeżdżające do pracy. Agencja JCDecaux Digital publikuje najnowsze recenzje książek dla pasażerów i ich rekomendacje na wszystkich ekranach cyfrowych na stacjach w całym kraju.
- Technologia + content = ‘infotainment’. Nośniki cyfrowe prezentują animacje, wideoklipy, filmy krótkometrażowe, a także kompletne pętle programów ‘infotainment’. Są to formaty informacyjno-rozrywkowe, z zestawem informacji reklamowych, rozrywkowych, informacyjnych, na temat pogody. Takie spoty, łączące w sobie dwa gatunki, bo filmy informacyjne i rozrywkowe.
- Cyfrowy content na ekranach digital signage. DOOH jako innowacyjna forma telewizji w przestrzeni publicznej daje reklamodawcom nowe wymiary. Współczesne, bardzo emocjonalne, a więc zapadające w pamięć spoty oparte są na jakiejś historii (siła narracji w reklamie). Ekran DOOH opowiadający historię (niczym spot telewizyjny) plus doskonała jakość HD to wrażenia i doświadczenia reklamowe dla mobilnych grup docelowych. Już od dwóch lat w listopadzie JCDecaux promuje coroczny świąteczny ‘Narracyjny Listopad’, przekształcając cyfrowe ekrany na dworcach kolejowych oraz centrach handlowych w całej Wielkiej Brytanii w urzekającą ilustrowaną historię z Monkey Mischief.
- DOOH to elastyczność i możliwość optymalizacji w oparciu o dane w czasie rzeczywistym. Dane socjodemograficzne i dane o lokalizacji mogą towarzyszyć zmianom motywów kampanii, a oferty mogą pojawić się na ekranach cyfrowych w czasie rzeczywistym. W Wielkiej Brytanii przykładowo, firma ECN zapewnia informacje w ‘czasie rzeczywistym’ najważniejszym budynkom biurowym. Ta wysoce ukierunkowana sieć reklamowa łączy kadrę urzędniczą z odpowiednimi treściami, w tym najnowszymi wiadomościami, informacjami na temat lokalnej pogody i warunków podróżowania. Mówiąc o czynnikach socjodemograficznych i danych ‘w czasie rzeczywistym’ nie można pominąć największej brytyjskiej sieci reklamowej dla studentów w kampusach – Eighteen-24 – która umożliwia dotarcie do 2/3 populacji studentów w Wielkiej Brytanii. Według badań Redbus Media Group, 47% osób w wieku 18-24 lat przyznaje się do korzystania z ad-blokerów. Kampanie reklamowe na uczelniach są skutecznym i niezbędnym sposobem dotarcia do tych rzadko oglądających telewizję odbiorców (tzw. light viewers). W Polsce kanałem dostosowanym do tej populacji jest TV Student, który przy pomocy agencji BE Media prezentuje unikalny i aktualny content na ponad 60 uczelniach w Polsce.
Jak zaakcentowano powyżej, DOOH staje się coraz częściej wybieranym medium reklamowym. Po pierwsze, stanowi ważną część kampanii OOH. Po drugie, jest odpowiednim medium reklamowym, jeśli chodzi o zwiększenie ogólnego zasięgu kampanii. Po trzecie, DOOH, który integruje się z innymi technologiami staje się komplementarny do innych mediów i technologii, a więc konkurencyjny.