Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Reklama w czasach kryzysu: Jak dostosować strategie reklamowe do trudnych czasów?!

Reklama w czasach kryzysu: Jak dostosować strategie reklamowe do trudnych czasów?!


Reklama w czasach kryzysu: Jak dostosować strategie reklamowe do trudnych czasów?!

W ciągu ostatnich kilku lat ludzie na całym świecie zostali wystawieni na ciężką próbę. Pandemia Covid-19, a później wybuch wojny na Ukrainie przyczyniły się do zaburzenia harmonii w spokojnym świecie oraz powstania licznych kryzysów. W ich obliczu wiele firm nie wiedziało, jak się zachować, co dalej robić. Jednak każda z nich powinna być przygotowana na działanie także w kryzysie. W tym artykule zawarliśmy nasze rady dotyczące tego, jak należy działać w obliczu kryzysu i jakie działania są dobrze postrzegane przez konsumentów.

Czy W OGÓLE należy się reklamować podczas kryzysów?

Gdy tylko wybucha kryzys, wielu przedsiębiorców decyduje się na cięcia budżetowe w obszarze marketingu, ponieważ jest on uważany za najmniej potrzebny w danej chwili. Jednak takie myślenie jest mylne. Przykładem niech będzie wszystkim dobrze znany McDonald’s, który w latach 90., podczas wielkiego kryzysu zdecydował się na całkowite zaprzestanie działań marketingowych. W tym samym czasie Pizza Hut podjęła decyzję o utrzymaniu komunikacji z klientami. Efekt? Tuż po kryzysie sieć pizzerii odnotowała wzrost sprzedaży o ponad 200%, podczas gdy McDonald’s osiągnął poziom zaledwie 18%.

Marketing jest istotny w każdej chwili istnienia firmy. Także podczas kryzysów. Zrozumiałe jest chwilowe zaniechanie działań reklamowych, żeby zorientować się, jak należy działać dalej, żeby zaplanować komunikację. Nie powinno się jednak całkowicie znikać z branży reklamy, lecz zmienić dotychczasową strategię.

Zmiana celu marketingowego w czasie kryzysu

Podczas pandemii koronawirusa wielu firmom zależało na tym, aby utrzymać się na rynku. Celem nie było już samo zwiększenie sprzedaży, lecz po prostu przetrwanie. W trakcie kryzysu klienci nie znikają, tak jak nie znikają ich potrzeby. Jedyne co się zmienia to ich motywacje zakupowe. Decyzje dotyczące nabywania produktów są bardziej przemyślane i bardziej zachowawcze. Nie oznacza to jednak, że nie kupują w ogóle. Kupują nadal, ale bardziej rozważnie.

Dlatego nadrzędnym celem dla przedsiębiorstw powinno stać się utrzymanie świadomości marki, przypominanie o swoim istnieniu oraz ochrona potencjału marki. I tutaj znowu przypomnimy przykład komunikacji McDonald’s oraz Pizza Hut i to, kto na tym lepiej wyszedł.

W kryzysie wiele firm boi się podjąć jakiekolwiek działania reklamowe, bowiem sądzą one, że będą one źle postrzegane przez odbiorców. Jednak często też w tym czasie widać spadek zainteresowania reklamą. Efektem jest łatwiejsze dotarcie do klientów, bowiem Twoja reklama staje się bardziej widoczna. Im mniej firm inwestuje w reklamę, tym większe szanse masz na dotarcie do swojej grupy docelowej.

Co komunikować w trakcie kryzysu?

Wiesz już, że w trakcie kryzysu nie powinieneś rezygnować z reklamy i że wiesz, że Twoja reklama jest bardziej widoczna, ale czy wiesz, co należy komunikować?

Zarówno w przypadku Covid-19, jak i wybuchu wojny na Ukrainie, wiele firm postawiło na relację z klientami. Ich komunikacja – czy to w social mediach, czy w klasycznej reklamie TV lub OOH – dotyczyła tego, co aktualnie dzieje się na świecie. Reklamy te nie skupiały się na promowaniu produktu, ale na pokazaniu, że firma jest razem ze swoimi klientami, że ich wspiera i że wierzy w szybki powrót do normalności.

Kryzys to czas dużej niepewności wśród klientów. Nagle ich spokój został zakłócony, a oni sami nie wiedzą, co mają teraz robić dalej. Odpowiedzi na swoje pytania, kierunkowskazów wskazujących właściwą drogę, szukali właśnie u firm, którym ufały.

Więcej na temat post-covidowych zachowań konsumentów dowiesz się z naszego raportu „Post-covidowe trendy konsumentów czyli czego od firm oczekują konsumenci”. Możesz go pobrać za darmo zapisując się do naszego newslettera 

Wszelkie komunikaty głoszone w reklamach powinny podtrzymywać konsumentów na duchu. Zaleca się także unikanie kontrowersji. Dobrze wiemy, że skandale się sprzedają, ale w obliczu kryzysu mogą one tylko przyczynić się do powstania dodatkowego kryzysu – tym razem wizerunkowego marki.

Za to dobrze widziane jest spełnianie przez firmy oczekiwań społecznych.

CSR czyli dlaczego firmy powinny być zaangażowane społecznie?

Konsumenci czuli się bezradni podczas wybuchu kryzysu. To firmy miały im wskazać drogę i w pewnym sensie nieść pomoc duchową. Ale klienci oczekują także, że podczas kryzysu firmy będą angażować się społecznie.

W pandemii Covid-19 były to wszelkie działania wspierające medyków (darmowa kawa na stacjach dla ratowników medycznych, maseczki ochronne dla szpitali), zaś przy okazji wybuchu wojny w Ukrainie przekazywanie żywności lub ubrań dla uchodźców. W tym czasie marketing firm nie bazował na reklamowaniu produktów, ale na reklamowaniu CSR czyli Corporate Social Responsibility. Jest to zjawisko polegające na uwzględnianiu nie tylko celów ekonomicznych, lecz także interesów społecznych i aspektów środowiskowych.

Takie działania pokazują, że dla firm ważna jest społeczna odpowiedzialność, empatia, szczerość, solidarność oraz pokazanie swojej „ludzkiej twarzy”. Tego, że w kryzysie jesteśmy wszyscy razem i że wspólnie działając damy radę przeżyć go godnie.

Zgodnie z trendami marketingowymi przewidywanymi na rok 2024, jak i na kolejne lata, społeczne zaangażowanie firm będzie podstawą przy wyborze usług oraz produktów poszczególnych wytwórców. Jeśli firmy będą działać zgodnie z wartościami klientów, zwiększy się ich sprzedaż, bowiem klienci będą czuć większą więź z marką.

Komunikacja kryzysowa a koniec kryzysu

Wszystko ma swój kres – kryzysy również. Pandemia Covid-19 i obostrzenia z nią związane stały się przeszłością. I wiadomo było od samego początku, że ludzie w końcu znów wyjdą z domów i będą korzystać z życia na mieście. Potwierdziły się też przypuszczenia specjalistów od reklamy OOH, że branża ta będzie notować wzrost po pandemii. Tak się stało. Rynek reklam OOH, DOOH, a także City Transport rośnie w siłę. Coraz więcej firm decyduje się ponownie na reklamę outdoorową, bo widzi w niej większy potencjał. Dowodem na to jest zwiększone zainteresowanie nośnikami OOH oraz DOOH. Nasza agencja cały czas pracuje na pełnych obrotach, a dzięki tysiącom nośników reklamowych możemy pochwalić się szybką realizacją projektów naszych klientów.

Oferujemy pełne wsparcie przy tworzeniu kampanii OOH, DOOH oraz City Transport – także tych zaangażowanych społecznie. Chcesz poznać więcej szczegółów? Wystarczy że do nas napiszesz.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.