Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Reklama natywna: Jak tworzyć treści reklamowe, które płynnie integrują się z otoczeniem?!

Reklama natywna: Jak tworzyć treści reklamowe, które płynnie integrują się z otoczeniem?!


Reklama natywna: Jak tworzyć treści reklamowe, które płynnie integrują się z otoczeniem?!

Czy wiesz że reklama natywna jest skuteczniejsza od banerów reklamowych aż o 53%? Chociażby z tego powodu powinieneś rozważyć wprowadzenie tej formy reklamy do swojej strategii marketingowej. W tym artykule podpowiemy Ci, jak robić dobrą reklamę natywną, aby była skuteczna i atrakcyjna dla odbiorców.

Co to jest reklama natywna?

Reklama natywna – zgodnie z definicją powtarzaną przez wszystkich specjalistów od marketingu – to nieinwazyjna forma reklamy, która stanowi integralną część treści medialnych. Ale co to dokładnie znaczy? Wytłumaczymy to na najlepszym istniejącym przykładzie…

David Ogilvy, którego uznaje się za twórcę copywritingu oraz reklamy, stworzył pierwszą reklamę natywną dla marki Guinness. Producent piwa zlecił mu stworzenie reklamy do gazety, która spowoduje, że ludzie zaczną dobrze kojarzyć markę.

Efektem końcowy prezentował się następująco:

Przewodnik Guinnessa po rodzajach ostryg okazał się sukcesem, a wkrótce powstała cała seria przewodników (rodzaje sera, dań wiejskich, a nawet przewodnik po gatunkach ptaków łownych). Na końcu każdej z serii pojawiała się jedynie jedna grafika prezentująca piwo Guinness. Nie było tam żadnego komunikatu zachęcającego do kupna, żadnego przekonywania klienta, że to najlepsze piwo. Ono tam po prostu było. Dlaczego?

Bo w reklamie natywnej nie chodzi o zwykłą sprzedaż, lecz o budowanie świadomości marki. Jest ona ściśle zintegrowana z treścią, a przy tym jest nienachalna. Mówi się o niej, że jest nieinwazyjna, co dobrze widać w artykułach sponsorowanych. Gdy czytasz artykuł, którego temat brzmi „Praktyczne wskazówki jak urządzić salon w stylu retro”, to znajdziesz w nim mnóstwo przydatnych informacji, z których możesz skorzystać. Przy okazji natomiast zostanie wspomniany producent retro mebli, który zapłacił za artykuł. Ale jeśli usuniesz informację o producencie, to tekst nadal będzie wartościowy i atrakcyjny dla czytelnika. Po prostu temat reklamy natywnej musi być ciekawie podany.

Cechy reklamy natywnej

Widzisz już zatem różnicę pomiędzy klasyczną reklamą a natywną. Ta druga jest bardzo dokładnie dopracowana, bo wymaga kreatywnego podejścia do takiego przedstawienia marki, aby w ogóle nie była ona odczuwana jako reklama. Treść reklamy natywnej jest atrakcyjna dla użytkownika. A teraz wskażemy jej kilka cech, które ułatwią jej stworzenie:

  • informacje w reklamie natywnej podane są w prosty sposób;
  • ma ciekawą formę;
  • jest subtelna;
  • jest dopasowana do kontekstu;
  • wywołuje zainteresowanie u konsumentów;
  • wzbudza zaufanie.

Wzbudzenie zaufania u klienta to cel większości firm. W 2019 roku w badaniu przeprowadzonym przez Native Advertising Institute aż 70% ankietowanych osób powiedziało, że preferuje dowiadywać się o produktach lub usługach właśnie w formie treści, niż w tradycyjnej formie reklamy.

Zwróć uwagę też na to, że reklama natywna przybierająca formę artykułu jest trwałym contentem, który przynosi długofalowe działanie. Niektóre z jej form, publikowanych w social mediach, bardzo angażują odbiorców, którzy chętnie ją udostępniają. Jest łatwa do przyswojenia dla odbiorców, bo często ma formę humorystyczną lub wysoce estetyczną. Pod kątem merytorycznym i graficznym jest wtopiona w tło. Jednak aby tak się stało, musi być też dostosowana do profilu firmy oraz charakteru branży.

Reklama natywna jest postrzegana przez konsumentów jako wiarygodna. Nie czują się oni bowiem zmuszeni do jej oglądania – oglądają ją z przyjemnością. Taka reklama nie zmusza też do zakupów, ale buduje relacje pomiędzy firmą a konsumentami, co jest niezwykle ważne dla istnienia firm. Już nie raz wspominaliśmy o tym, że pomiędzy klientami a firmami tworzy się więź, która jest oparta na kilku filarach – w tym w spełnianiu oczekiwań klienta. A jednym z nich jest właśnie nienachalna reklama.

Reklama natywna w outdoorze

Wiesz już jak może wyglądać reklama natywna w prasie oraz w internecie (funkcjonować jako artykuł sponsorowany). Ale czy można ją stworzyć w formie OOH lub DOOH? Oczywiście!

Takich przykładów jest mnóstwo!

W portfolio naszej agencji znajdują się liczne realizacje, które są dowodem na t o, że reklama natywna w outdoorze ma się bardzo dobrze i jest świetnie odbierana przez ludzi. Wśród nich możemy pochwalić się reklamami wyświetlanymi w centrum Warszawy na budynku Warsaw Spire. Wszystkie komunikaty tworzone w formie iluminacji świetlnej są nowoczesne, dobrze postrzegane przez konsumentów oraz innowacyjne. Z jednej strony ograniczona przestrzeń reklamy wymusza stworzenie krótkiego, ale i kreatywnego komunikatu, z drugiej jest chętnie oglądana. Jest widoczna z wielu miejsc, dzięki czemu ma szeroki zasięg dotarcia. Prezentowane komunikaty nie sprzedają, ale przypominają o istnieniu firm. Ciekawą realizacją, wykonaną przez naszą agencję, była reklama ambientowa na Warsaw Spire dla jednej ze szkół językowych. Kilka dni po wybuchu wojny w Ukrainie na budynku pojawiły się komunikaty w różnych językach wspierające Ukrainę. Na końcu wyświetlała się nazwa firma. To ciekawe połączenie jednocześnie reklamy w czasach kryzysu oraz reklamy natywnej. Tworzymy kompleksowe reklamy, o czym możesz sam się przekonać kontaktując się z nami.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.