Najlepsze świąteczne reklamy
Nastrojowe świeczki i lampki, kolorowa choinka, czas rodzinny, wieczory pod kocem z gorącą czekoladą – grudzień to najbardziej klimatyczny miesiąc w roku, który przede wszystkim kojarzy się ze Świętami Bożego Narodzenia. To czas wybierania dla najbliższych prezentów, o czym dobrze pamiętają marketerzy. To właśnie oni co roku zastanawiają się, jak zachęcić konsumentów, by w te Święta Bożego Narodzenia przeznaczyli swoje budżety na zakup ich produktów. I największe, i te mniejsze marki tworzą reklamy świąteczne i biorą udział w corocznej świątecznej bitwie reklamowej. Z jakim skutkiem? Oceńcie sami.
Każdego roku okres Bożego Narodzenia to wysyp kampanii i reklam świątecznych. Na pierwszym planie nie zawsze są nawet produkty samej marki, często funkcjonują one jako „podarunek” w tle. W każdym roku ów prezent przybiera różne, niekoniecznie materialne, formy: od opieki i podziękowań do zachęty i motywacji. Słowem – „wór” reklam świątecznych, które powstały na przestrzeni ostatnich lat, to synonim wspólnoty, bliskości i wzajemnej uwagi. Wartości, które spotęgowała pandemia. Światowi sprzedawcy przyjęli też inną postawę względem reklamy świątecznej: przede wszystkim w ostatnich dwóch latach opierała się ona na bezpośrednim apelu do konsumentów. Po co? Cóż, przede wszystkim, po to, by zmotywować klientów do wyjścia z domu, „na miasto”, do sklepów i w ten sposób zachęcić do zakupu ich produktów/usług.
W Wielkiej Brytanii czas Świąt utartym zwyczajem otwiera kampania Waitrose & John Lewis, w ostatnich latach pod hasłem Give A Little Love (Podaruj odrobinę miłości). Jest to widowisko różnych form sztuki stworzonych przez ośmiu artystów, ekspertów w swojej dziedzinie: animacji, claymation (animacji plastelinowej), CGI (Computer-generated imagery – obrazów generowanych komputerowo) czy kinematografii. Reklama to obraz wielu przykładów dobroci i uprzejmości, które okazywane jednym, wracają do innych ludzi.
Ostatnie sezony świąteczne to w reklamach trzy dominujące kategorie, które klienci określili jako ckliwe, niewiarygodne, z przesłaniem. Cóż, cały ten rok był niewiarygodny. Idźmy jednak tym tropem i skategoryzujmy wybrane kampanie świąteczne zgodnie z opiniami konsumentów.
CKLIWE
Ckliwe, czyli chwytające za serce. (Nie)typowe „wyciskacze łez” skłaniające do refleksji, które rozczulają, wzruszają i zapadają w pamięć poprzez melodramatyczne sceny. To narracje, które odnoszą się do magicznych momentów, pokonywania trudności, barier, a także zjednoczenia. Poniższe reklamy świąteczne to przykłady na prawdziwe wyciskacze łez.
AMAZON, SHOW MUST GO ON
Ta reklama to historia młodej baletnicy, która została wybrana gwiazdą zbliżającego się pokazu. Desperacko więc szlifuje swoje umiejętności gdzie tylko i jak się da: na klatce schodowej, ulicy, w deszczu i niepogodzie, by ostatecznie się dowiedzieć, że wymarzone przedstawienie zostaje odwołane z powodu pandemii. Smutek, frustracja, rozczarowanie to tylko kilka niewypowiedzianych werbalnie uczuć, które w odniesieniu do COVID 19 towarzyszyły wielu ludziom i zostały głośno i dobitnie wypowiedziane za pomocą tej reklamy. Na wysokości zadania staje rodzina, która dla sąsiadów – przy zachowaniu dystansu społecznego – organizuje na dachu budynku pokaz. „The show must go on” (Pokaz musi trwać), wtóruje tancerce muzyka Queen. I tak jak w utworze podkreśla Freddie Mercury: “Inside my heart is breaking (…) But my smile still stays on. (…) I can fly my friends!” („Moje serce pęka (…) Ale mój uśmiech wciąż pozostaje. (…) Mogę osiągnąć sukces, moi przyjaciele”. Szczęśliwe zakończenie to nie tylko zaakcentowanie ducha wspólnoty ze strony rodziny i najbliższej społeczności. To przede wszystkim przekaz, że hart ducha i wytrwałość triumfują w pandemicznych wyzwaniach roku 2020. W spocie na uwagę zasługują detale, które sprawiają, że reklama świąteczna wydaje się niezwykle realistyczna, w tym elementy „covidowej” rzeczywistości jak nauka online czy maseczki. Naprawdę, niejedną łzę można uronić…
DISNEY, FROM OUR FAMILY TO YOURS (Od naszej rodziny do waszej)
Dziwić się można, że Disney nigdy nie stworzył kampanii świątecznej, zwłaszcza że nie ma chyba osoby, która nie zetknęłaby się z postaciami z jego bajek i filmów. Reklamy świąteczne 2020 wzbogacone zostały właśnie o spot Disneya, sama reklama wzrusza do łez. Piękna, animowana i niezwykle emocjonalna historia to obraz relacji babci z wnuczką na tle celebrowanych corocznie tradycji przed Świętami Bożego Narodzenia. Akcja oparta jest na wątku symbolicznego disnejowskiego bohatera – Myszki Miki, który towarzyszy rodzinie od pokoleń. I choć czasy się zmieniają, ludzie dorastają, to kultywowane tradycje, przekazywane z pokolenia na pokolenie są tym, co utrzymuje rodzinę w jedności. Mimo że Lolę i jej wnuczkę ze spotu łączy miłość do Disneya i tworzenia świątecznych ozdób, z czasem ta wspólna pasja zaczyna zanikać. Odnowieniu wyjątkowej więzi będzie sprzyjał widok zepsutej ukochanej Myszki Miki oraz oglądana na zdjęciach radosna przeszłość. Świąteczna niespodzianka przygotowana przez dziewczynkę to przekaz, że wszystko w życiu można naprawić i „ocalić od zapomnienia”, czego widocznym symbolem jest „naprawione” ucho Myszki Miki.
„From our family to yours” („Od naszej rodziny do waszej”) – hasłem kampaniii reklamy świątecznej Disney akcentuje wartość rodziny i jednocześnie podkreśla, że jest blisko swoich klientów.
DOC MORRIS, TAKE CARE OF YOURSELF (Dbaj o siebie)
Tę reklamę wielu odbiorców uznało za jedną z najlepszych reklam świątecznych tego roku. Spot dla firmy farmaceutycznej DocMorris to epicka opowieść dziadka, byłego sportowca, który pewnego dnia budzi się i podejmuje wyzwanie. Ze starej szopy próbuje wyciągnąć (a raczej wytaszczyć, bo to już ponad jego siły) sprzęt sportowy i zaczyna trenować. Jaki ma cel? Co ten stary, samotny człowiek próbuje udowodnić? Czy chce zaimponować ciekawskim sąsiadom? Czy próbuje ożywić swoją młodość? Takie pytania nasuwają się widzom, a próba uzyskania odpowiedzi sprawia, że reklama trzyma w napięciu do samego zakończenia. Powód jego wysiłków zaskakuje – dziadek pragnie przygotować się na Boże Narodzenie z rodziną, by podnieść do góry swoją wnuczkę. Wzruszające zakończenie sprawia, że łzy same cisną się do oczu. „So you can take care of what matters in life” („Możesz więc zadbać o to, co ważne w życiu”) – tym hasłem Doc Morris idealnie wpisał się w pandemiczną rzeczywistość, przypominając, że jedność, zdrowie i zadbanie o siebie i bliskich to sprawa kluczowa. Jako podsumowanie można tu dodać, że to kolejny spot o „wytrwałym dziadku”, który nie poddaje się utartym stereotypom. Dbajmy o siebie.
NIEWIARYGODNE
TK MAXX, THE LIL’ GOAT (Koza Lil)
O tym, że każdy zasługuje na to, by poczuć się wyjątkowo, wiemy wszyscy. Ale, żeby koza?! Spójrzmy. Właściciele gospodarstwa z okna obserwują, jak w takt rytmicznej muzyki, ubrana w stylowe ciuchy ich koza Lil kroczy po zaśnieżonej łące niczym modelka na wybiegu. Wprawia tym w osłupienie nie tylko inne zwierzęta, ale i właścicielkę. „Kupiłeś kozie designerski strój?”, pyta zdziwiona. Gospodarz spogląda na wystrojoną kozę z łezką w oku i dodaje: „Tak, miała taki ciężki rok. Jeśli chodzi o mnie, naprawdę na to zasługuje”. Niewiarygodne? Cóż, pierwszy rok pandemii był naprawdę niewiarygodny. Reklamy świąteczne 2020 podsumowywały trudny rok, w którym każdy zasługiwał na to, by poczuć się wyjątkowo, przynajmniej na czas Świąt Bożego Narodzenia, co też w pomysłowy sposób podkreśliła marka TK MAXX.
JOHN DOG, PREZENTY NA ŚWIĘTA
„Wy nie wiecie, a ja wiem, jak rozmawiać trzeba z psem! (…)” – kiedy ogląda się tę reklamę, aż się cisną na usta słowa Jana Brzechwy wyśpiewane przez Adasia Niezgódkę w „Akademii Pana Kleksa”. W tym nieprzewidywalnym roku przyjaciel to był ktoś, kto nie raz zmotywował do działania, podtrzymał na duchu i po prostu… był blisko. Przyjaciel na dobre i złe? Moja suczka to była jedyna istota, która ze mną siedziała, gdy byłam chora. Moja koteczka wyczuwa, gdy mam zły nastrój. Mój patyczak zawsze wspina się po ramieniu i mi towarzyszy. Moje rybki działają na mnie kojąco – to słowa właścicieli zwierząt. Dziwne? Nie, gdy mowa o MOIM pupilu, niezależnie od gatunku zwierzęcia. Podziękuj przyjacielowi za to, że był z Tobą „przez cały ten pokręcony rok”, zachęca spot świąteczny polskiej marki John Dog. Niewiarygodne? Skąd! Wzruszające i prawdziwe.
ŚWIĘTA NA MAXXA, TK MAXX
W 2021 roku TK MAXX wypuścił reklamę o baśniowym i magicznym wątku zaczarowanych pantofelków. Uwspółcześniona wersja połyskujących butów, które dodają chłopcu charyzmy i odwagi, to krótka historia, ale naprawdę dobrze ujęta. Otwierająca scena to widownia podczas bożonarodzeniowego koncertu, którego główną gwiazdą jest Laurie. Chłopiec zaczyna grać na instrumencie klawiszowym, ale szybko okazuje się, że obawy i stres uniemożliwiają jakąkolwiek ekspresje. Zdecydowanej charyzmy i totalnej odwagi dodają mu jednak wspaniałe kowbojki. W takiej odsłonie chłopiec podbija serca publiczności zarówno tej przy scenie, jak i przed telewizorami.
Święta na Maxxa można odczytać też bardzo dosłownie, odnajdując inspirację w dopasowaniu prezentów do bliskich osób. Trafiony podarunek może czynić cuda, otwierać serca i radość!
APART, BAJKOWE ŚWIĘTA
Niewiarygodne, bajkowe scenerie to specjalność kampanii świątecznych z biżuterią Apart. Co roku marka zaprasza do współpracy ambasadorki, dlatego w 2021 na ekranach mogliśmy podziwiać: Anię Lewandowską, Julię Wieniawę oraz Małgorzatę Sochę. Kampania świąteczna
Bajkowe Święta to seria spotów, w których z bożonarodzeniowej rzeczywistości przenosimy się do światów niczym z najpiękniejszych zimowych opowieści. Każda z kobiet otwiera kartkę świąteczną z życzeniami, która zabiera je do pięknych wybielonych, ośnieżonych scenerii, przypominających zimowy sen. Delikatnie połyskujące elementy biżuterii przypominają nam, że to właśnie obdarowywanie najbliższych maleńkimi upominkami i biżuterią, czyni ten świat bardziej bajecznym. Wyśnione święta i aura magii co roku towarzyszą kampaniom biżuterii Apart, i również co roku wnoszą do polskich domów wyjątkową atmosferę świąteczną niczym z bajek dla dzieci.
Z PRZESŁANIEM
Niezależnie, czy ckliwe, czy niewiarygodne, wszystkie spoty świąteczne niosą jakieś przesłanie. Oto wybrane perełki storytellingu marketingowego, które w subtelny sposób nawoływały do zjednoczenia, bliskości, wyrozumiałości i miłości. To najlepsze reklamy świąteczne 2020 i 2021, do których wciąż warto wracać i czerpać z nich inspirację.
COCA-COLA, THIS CHRISTMAS, GIVE SOMETHING ONLY YOU CAN GIVE (W te święta daj coś, co tylko Ty możesz dać)
Świąteczne reklamy Coca-Coli od lat kojarzą się z ośnieżonymi krainami, przez które jadą czerwone przystrojone ciężarówki i Święty Mikołaj. W ostatnich dwóch latach świąteczne reklamy tej marki wyglądały nieco inaczej.
W 2020 roku reklama świąteczna to historia rozpoczynajaca się od sceny, w której mężczyzna wyrusza do pracy na przybrzeżnej farmie wiatrowej, a córka wręcza mu list do Świętego Mikołaja. Ojciec, wbrew przeciwnościom losu, walcząc z własnymi słabościami i nieokiełznaną przyrodą, próbuje dostarczyć list na biegun północny. W te Święta chce dać coś, co tylko on może dać. Niestety dociera za późno. Cała podróż na darmo? – nasuwa się pytanie. Gdy po powrocie, stojąc już przed domem, otwiera list, czyta marzenie córki: „Drogi Mikołaju, niech tata wróci do domu na Święta”.
Przedstawiciele firmy rozwinęli wątek hasła reklamowego: „W te święta daj coś, co tylko Ty możesz dać. W kontekście pandemii to przesłanie nabiera dodatkowej wartości: osobiście, za pomocą niewygodnego połączenia video czy po prostu krótkiej wiadomości. Znalezienie czasu dla tych, których kochasz, sprawia, że bez względu na to, w jaki sposób to zrobisz, Boże Narodzenie staje się naprawdę wyjątkowym okresem w roku. Niezależnie gdzie jesteś, mamy nadzieję, że to dobry czas.”
Ta reklama, wyreżyserowana przez nowozelandzkiego reżysera, Taika Waititi, ( laureata Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany do filmu „Jojo Rabbit”) jest niesamowita. Po pierwsze: jest to piękne przesłanie miłości i determinacji, po drugie: jawi się jako podsumowanie roku 2020 – walczymy, ale damy radę.
COCA-COLA REAL MAGIC
Świąteczne reklamy 2021 odchodziły już nieco od tematu lockdownu czy trudności związanych z rozprzestrzeniającym się wirusem. W 2021 Coca-Cola w kampanii świątecznej postawiła na siłę jedności, wspólnotowość i wsparcie.
Reklama świąteczna Coca-Coli pod hasłem „Real Magic” wpisuje się w nową filozofię marki i podkreśla magiczny czas Świąt. Czas, który zbliża ludzi, rodziny, sąsiadów, a także jednoczy przy stole poza wszelkimi różnicami kulturowymi, pokoleniowymi i światopoglądowymi. Spot opowiada historię chłopca, który mieszka w bloku przypominającym zabudowania w Nowym Jorku i wpada na pomysł dostarczenia sąsiadom przez komin upominków, w których jest zaproszenie na wspólne świąteczne spotkanie. Chłopiec buduje komin z tekturowych pudełek, przy pomocy innych sąsiadów i ozdabia je kolorowymi lampkami choinkowymi. W święta samotna starsza sąsiadka dostaje wprost do swojego pokoju prezent, który wpada przez komin, w którym jest kartka z zaproszeniem na spotkanie. Ogólnie można interpretować ten storytelling jako historię o tym, że Coca-cola nie dzieli, ale łączy. Subtelne przesłanie i wzruszające zakończenie, szczególnie w kontekście sąsiedzkim, gdzie nie zawsze mamy relacje z ludźmi, którzy mieszkają obok, ale mijamy się tylko w korytarzach na powitania i pożegnania.
LEGO, REBUILD THE WORLD – THAT’S A REALLY COOL WORLD (Przebuduj świat – To naprawdę superświat)
Nie trzeba reklamy, by się przekonać, że w świecie Lego każdy staje się dzieckiem. Towarzyszący świątecznej reklamie utwór Louisa Armstronga „What a Wonderful World” („Co za wspaniały świat”) z udziałem Orkiestry Filharmonii Praskiej (specjalnie na potrzeby spotu) zwraca uwagę na magię codzienności, która wynika ze spędzania czasu razem. Reklama, utrzymana w prawdziwie świątecznym duchu, angażuje widza emocjonalnie. Julia Goldin, dyrektor ds. Marketingu Grupy LEGO, dodaje, że „… nowa kampania jest wyrazem uznania dla kreatywności i optymizmu dzieci” oraz daje „…rodzicom szansę doświadczenia i docenienia tego, jak dzieci mogą budować, demontować i przebudować otaczający ich świat za pomocą klocków LEGO. Chcemy zainspirować ludzi w każdym wieku do zabawy i uwolnić ich kreatywność w te Święta”.
Te słowa stają się przesłaniem nie tylko na te Święta, ale i na kolejny rok po trudnych miesiącach naznaczonych pandemią: PRZEBUDUJMY ŚWIAT – TO NAPRAWDĘ SUPERŚWIAT.
ALLEGRO, ZOBACZMY W SOBIE TO, CO NAJWAŻNIEJSZE
Przy zestawieniu TOP reklam świątecznych 2021 nie może zabraknąć pozycji od Allegro.
Ubiegłoroczny spot „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze” podbił serca milionów Polaków, łącząc ckliwą historię z pięknym przesłaniem. Od kilku lat świąteczne reklamy pod szyldem Allegro są jak miód na serce, a ich twórcy zdecydowanie wiedzą, jak zbudować idealną atmosferę i wzruszenie. Krótka historia młodzieńczej miłości ze świątecznej reklamy z 2021 roku została stworzona przez agencję Ogilvy i wyreżyserowana przez Jakoba Ströma. Świątecznym obrazom relacji międzyludzkich i międzypokoleniowych towarzyszy cover głównej piosenki z filmu „Never Ending Story”. To lekcja o tym, aby nie oceniać ludzi po wyglądzie i nie sugerować się pierwszym wrażeniem. Kluczowa scena skupia się na młodym, wytatuowanym partnerze córki, który wręcza prezent jej ojcu. Upominek jest trafiony w dziesiątkę, a moment zbliżenia na dłoń chłopaka podającego opakowany prezent ukazuje tatuaż na palcach z napisem LOVE, czyli MIŁOŚĆ.
IKEA, WYSTARCZY NIEWIELE, ABY ZMIENIĆ WIELE
Temat bliskości i zjednoczenia to główne, ale niejedyne przesłania reklam świątecznych. Pomysłowe powiązanie wątku świąt z edukacją ekologiczną zaproponowała IKEA. Wśród najkreatywniejszych reklam świątecznych 2021 z pewnością można wspomnieć o spocie
Wystarczy niewiele, aby zmienić wiele, w którym poruszony został problem marnowania żywności. IKEA wychodzi naprzeciw potrzebom domowników, którzy pozostają ze zbyt dużą ilością jedzenia, nawołując do niewyrzucania żywności. W reklamie pojawia się produkt marki, którym jest pojemnik na żywność. Mogłoby się wydawać, że jest to mało świąteczny przedmiot, który raczej nie nadaje się na prezent pod choinkę, ale pomoże domownikom przechować jedzenie, które pozostało po wigilijnej kolacji. Duży plus dla twórców reklamy za wyjście poza schemat i wartość edukacyjną z zakresu ekologii.
Jakie są Wasze ulubione kampanie świąteczne z ostatnich lat? Czy dodalibyście coś do tego zestawu reklam? Który pomysł na reklamy świąteczne najbardziej Was poruszył? Czekamy na Wasze opinie.