Jak ważny jest projekt reklamowy
Liczne badania przeprowadzone przez specjalistów do neuronauki wykazały, że znaczący wpływ na odbiór spotu reklamowego przez konsumentów mają czynniki emocjonalne, niezwiązane z myśleniem racjonalnym. Jednak, by reklama stymulowała emocjonalnie, nie można zapomnieć o wymiarze technicznym, dzięki któremu dobry spot ma szansę powstać.
Wiadomo, że bardzo ważna jest treść wiadomości; musi być istotna z punktu widzenia klienta, krótka i na temat. Oprócz dobrego contentu, wyświetlany komunikat musi być atrakcyjny i zabawny. Do grafiki / treści tworzonych dla cyfrowych nośników należy podchodzić inaczej niż do grafiki dla magazynów, reklam prasowych i reklam telewizyjnych. Treść na wyświetlaczu cyfrowym musi być nie tylko żywa i przy wykorzystaniu odpowiedniego kontrastu. By być skuteczna, musi być krótka. Nośnik cyfrowy może wyświetlić wiele wiadomości, które informują i zachęcają klientów do produktów i usług.
Reklamy na nośnikach cyfrowych zewnętrznych ( point of transit) powinny być “pochłaniane” przez odbiorcę w ciągu trzech sekund. Należy więc tworzyć wiadomości w oparciu o trzy-sekundową regułę. Jak to zrobić? Przede wszystkim zawęzić obszar poszukiwań i zdecydować czego będzie dotyczyła wiadomość: osoby, usługi, produktu, lokalnej/krajowej marki, wezwania do działania, ceny, specjalnej promocji, strony internetowej, lokalizacji, wydarzenia. Graficy komputerowi rozwiązują problemy związane z efektami wizualnymi za pomocą trzech podstawowych zasad: kompozycja, typografia i kolor.
Reklama na nośnicach cyfrowych wewnętrznych (indoor) na trochę dłużej niż 3 sekundy pochlania naszą uwagę, ponieważ zazwyczaj znajduje się w miejscach gdzie czekamy np. na wizytę u lekarza ( point of wait) czy robimy zakupy ( point of sale ). Niemniej jednak mamy nie więcej niż kilka sekund aby kogoś zainteresować albo nie.
1. Jeden dobry pomysł
Dobry pomysł sprawia, że reklama jest przekonująca. Należy zatem dobrze rozważyć jaka wiadomość i jaki obraz ma być zaprezentowany. Wszystko ma być proste. Nie należy przedstawiać złożonych i skomplikowanych wiadomości czy wielu obrazów. Powinno się wybrać jedną cechę, na której chcemy skupić uwagę odbiorcy lub sprawić, by marka/usługa była rozpoznawana. Najlepsze nośniki outdoor redukują złożoność wiadomości na rzecz jednego istotnego elementu.
2. Identyfikacja wyrobu/usługi i kontakt
Upewnij się, że jesteś w stanie odczytać nazwę reklamodawcy oraz wiesz jaki produkt/usługa jest przedmiotem reklamy. Projekty zewnętrzne powinny być proste, jasne i łatwe do odczytania. Duże i odważne teksty ułatwiają odbiorcom przeczytanie i zrozumienie wiadomości z daleka. Większy tekst nie tylko zwiększa czytelność, ale także dodaje wiadomości wigoru.
Spójrz także jakie informacje kontaktowe znalazły na planszy. Jeśli reklama zawiera numer telefonu, adres, wskazówki dotyczące dojazdu do danej lokalizacji oraz stronę internetową, zamieszczono o trzy dane kontaktowe za dużo. Niektórzy mogą nawet powiedzieć, że cztery za dużo. Jeśli reklama jest dobra i wzbudzi zainteresowanie, ludzie sami będą szukać twojej działalności i sposobów kontaktu (zwłaszcza w dobie rozpowszechnionej cyfryzacji).
3. Używaj czcionki pogrubionej (Bold), a nie czcionki szeryfowej
Zawsze używaj dużych, czytelnych czcionek. Pamiętaj, że w odległości ok. 100 metrów cienkie linie optycznie znikają. Unikaj czcionek dekoracyjnych, pochylonych (italic) lub szeryfowych (np. Times New Roman, Palatino). Zgodnie z ogólną zasadą, bezszeryfowa czcionka (np. Arial, Tahoma, Verdana) zapewnia najlepszą czytelność dużych i małych liter. Podczas projektowania reklamy digital outdoor, zaleca się dodanie cienkiego ciemnego obrysu wokół tekstu w celu oddzielenia go od tła. Ponadto tekst z wykorzystaniem samych wielkich liter jest trudniejszy do odczytania. Stosuje się je tylko przy komunikatach czy wyrazach krótkich. Zatem, używaj tekstu składającego się z liter i wielkich, i małych. Na przykład:
Ten Tekst Jest Łatwiejszy Do Odczytania z Daleka
TEN TEKST JEST TRUDNIEJSZY DO ODCZYTANIA Z DALEKA
4. Krótko, acz dosadnie, czyli max. 7 słów
Używaj nie więcej niż 7 słów na całej tablicy (maks. 10 wraz z logo/sloganem produktu, ceną, adresem www.). Stosuj krótkie słowa/wyrażenia w celu szybszego i lepszego zrozumienia przekazu, zwłaszcza przez odbiorców podróżujących. Jest to na pewno trudne, jednak należy pamiętać, że żaden kierowca na świecie nie będzie w stanie odczytać więcej. Nawet jeśli tablica reklamowa znajduję się tuż przy znaku STOP, ludzie nie będą chcieli ani czytać, ani wytężać wzroku i uwagi zbyt rozbudowanemu tekstowi. W nagłówku zaleca się maks. 7 słów.
Pamiętaj, że ludzie czytają informacje kawałkami. Najpierw skanują tekst wszerz, potem w dół, by złożyć go finalnie w logiczną całość. Im bardziej odrębne i wyraźne informacje, tym szybciej ludzie interpretują znaczenie lub cel komunikatu. Informacje, które nakładają się na siebie powodują, że odbiorca musi się zastanowić, rozdzielić dwa obrazy zanim zrozumie wiadomość. Stosowanie hierarchii przy przekazie komunikatu przyspiesza zrozumienie wiadomości i zachowanie jej w pamięci.
5. Unikaj białego tła i pustych przestrzeni
Biały to zrównoważona mieszanina barw prostych, która jest odbierana przez człowieka jako najjaśniejsza odmiana szarości w otoczeniu. W konsekwencji białe tło rozmyje obraz i będzie konkurować z resztą kreacji poprzez brak ostrości. Biała przestrzeń nie ma zastosowania w reklamach outdoor, w przeciwieństwie do materiałów drukowanych. Możliwości kolorystycznych jest tyle, że należy używać tych przyjemniejszych dla oka. Nie zaleca się pozostawiać niewykorzystanej przestrzeni wizualnej w kolorze białym oraz białego tła, chyba, że jest w tym konkretny cel, np. symbol czegoś.
6. Używaj wyrazistych barw, lecz rób to właściwie
Używaj w pełni nasyconych odcieni. Komplementarne kolory, takie jak czerwony i zielony, nie są czytelne razem, bo mają podobną wartość. Kontrastowe zestawienia kolorystyczne są najlepsze dla projektów outdoor widocznych z dużych odległości. Jasne kolory mają swoje miejsce w niektórych reklamach, ale najczęściej są one użyte niewłaściwie. Dobór kolorów jest bardzo istotny. Obraz w „wyblakłych” lub źle zestawionych barwach może wywołać u odbiorcy uczucie agresji i niechęci zamiast zachęty, pobudzenia i radości.
Czyste żółte tło przyciąga uwagę, co zauważyć można powyżej, jednak dobra reklama powinna być oparta na solidnej strategii i dobrym projekcie, a nie tylko użyciu jasnych kolorów.
7. Stosuj kontrastowe zestawienia barw
Używaj tylko kolorów z połączenia RGB (R – red (czerwony), G – green (zielony) i B – blue(niebieski)) dla wyświetlaczy cyfrowych. Jest to model wynikający z właściwości odbiorczych ludzkiego oka, w którym wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej. Projektuj tak jak w przypadku strony internetowej, telewizora lub monitora komputerowego. Dla dobrej i dużej widoczności, należy używać kontrastowych kolorów. Subtelne odcienie nie działają na dużych odległościach. Silny kontrast zarówno odcienia i wartości są niezbędne do tworzenia dobrej reklamy DOOH.
Choć nie ma doskonałego zestawu kombinacji kolorów dla oznakowania produktu i kontrastu, istnieje kilka, które wyróżniają się jako łatwe do odczytania z daleka.
Są to:
czarny i biały, czarny i żółty,
niebieski i biały, niebieski i żółty,
zielony i biały, czerwony i biały,
czerwony i żółty
8. Nie używaj nieodpowiednich obrazów
Używaj tylko takich obrazów, które pomogą wzmocnić wybraną koncepcję. O ile nie jest to konieczne, nie umieszczaj siebie. Klienci nie wybiorą cię na swojego agenta ubezpieczeniowego tylko dlatego, że zauważyli twoją twarz na wysokości 3 metrów.
Przy reklamie produktów raczej powiększ mały przedmiot (jak zegarek) zamiast zmniejszać duży obiekt (jak budynek). Unikaj używania krajobrazów lub złożonych scen. Zaleca się trzy lub mniej elementy wizualne. Na przykład: jeden obraz, jedno logo i jeden nagłówek.
9. Reklama to nie zawsze bezpośrednie wezwanie do działania
Nie każda reklama tego potrzebuje. Niektórym marketerom wydaje się, że jeśli powiedzą ludziom wprost co mają zrobić, tak się stanie. Słowo lub fraza będące wezwaniem do działania, a używane w celach marketingowych lub propagandowych, często traci jakiekolwiek znaczenie. Wiadomo, że każdy nośnik reklamowy jest swego rodzaju wezwaniem do działania: kupna czegoś, skrętu w prawo na następnych światłach, wyszukania informacji, dołączenia do pewnej grupy czy generowania informacji, że marka istnieje. Dopóki nośnik tworzy pewien rodzaj reakcji emocjonalnej, odbiorcy będą decydowali, jakie działania chcą podjąć. Jeśli nie wytworzy się jakakolwiek emocjonalna reakcja, ze strony odbiorców nie zostaną podjęte żadne działania. Umieszczanie informacji typu: “zadzwoń teraz” nie przyniesie więc pożądanego zamierzenia, a tylko może wywołać u odbiorcy poczucie, że traktuje się go jak osobę niezdolną do samodzielnego wyciągania wniosków.
10. Przetestuj swój pomysł
Dobry test to pokazać komuś projekt przez 5-8 sekund, a następnie zapytać: Czy zrozumiał? Kto był reklamodawcą? Jak myśli, czego reklamodawca od niego oczekuje?
Projekt reklamy wymaga prostoty, kontrastu i dbałości o wielkość dla jej lepszego i skuteczniejszego odbioru. Reklama musi być łatwa do odczytania, widoczna, dopasowana do miejsca oraz zatrzymać uwagę odbiorcy na kilka sekund. Dobrze przygotowany materiał reklamowy ( spot, plansza czy content sponsorki) jest kluczem do sukcesu.
Jeżeli nie masz pomysłu na swoją kreację skontaktuj się z nami. Z przyjemnością podzielimy się z Tobą naszą wiedzą i doświadczeniem.