Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Hot dogi na stacji benzynowej, klopsiki w sklepie wnętrzarskim i inne zjawiska reklamowe

Hot dogi na stacji benzynowej, klopsiki w sklepie wnętrzarskim i inne zjawiska reklamowe


Hot dogi na stacji benzynowej, klopsiki w sklepie wnętrzarskim i inne zjawiska reklamowe

Świeżo parzona kawa w markecie, hot dog na stacji benzynowej, obiad w supermarkecie… Właściwie, to nic innego jak dobra strategia marketingowa, dzięki której buduje się sukces firmy. Ba, gra marketingowa sprytna i skuteczna. Firmy, które z założenia specjalizują się sprzedażą całkiem innego asortymentu, podchodzą z entuzjazmem do konsumenta, który „wpadnie” jedynie po hot doga czy słynne klopsiki. Przecież kiedyś konsument będzie potrzebował paliwa, mebli czy kostki masła. Przyjdzie więc do miejsca, której jest mu znajome i wywołuje pozytywne uczucia. Bo o czym myśli mijając tę przestrzeń? O tym, że oprócz zatankowania baku samochodu czy zakupu nowej kanapy, można dostać coś do zjedzenia i picia. Co więcej, można poznać nowe inspiracje dotyczące aranżacji miejsca lub dowiedzieć się o zniżkach na paliwo czy produkty spożywcze. I zakupić kilka z nich, tak przy okazji. W ten sposób stwarza się dla klientów nie tylko możliwość zakupu produktu, ale przede wszystkim buduje wyjątkowe DOŚWIADCZENIE związane z marką.

Owszem, wymaga to kreatywności i zrozumienia, co klienci chcieliby uzyskać, jednak w ten sposób można przyciągnąć więcej ludzi, podnieść wyniki sprzedażowe, a co najważniejsze zwrócić uwagę i wyczulić na markę.  Kiedy dodatkowo zaoferuje się konsumentom przydatne porady, informacje i inne usługi np. w formie zabawy czy gratisu za zakup, uzupełni się i wzmocni to doświadczenie. Dobrym zabiegiem jest posłużenie się językiem wyobraźni oraz fotografią; w końcu efekty wizualne działają najmocniej.  Wplecione pomiędzy określone produkty atrakcyjne zdjęcia poszczególnych pozycji z menu oraz sugestywne, odwołujące się do swojskich, kojarzonych z ciepłem rodzinnym i bezpieczeństwem, opisy to gwarantowany wzrost sprzedaży. Stąd hasła typu „Nasze gorące kanapki podajemy prosto z pieca. (…) Są dokładnie takie, jak lubisz!”*, „warto zrobić przystanek w podróży (…) i napić się wyjątkowej, pysznej kawy”*, „czekamy na Was już od szóstej rano z kubkiem Waszego ulubionego napoju..”.* Okazuje się więc, że istnieją inne sposoby niż zwykła promocja produktu na zwiększenie sprzedaży, i to dotyczy każdej firmy.

Jednak skąd klienci, którzy nigdy nie mieli samochodu albo nie odwiedzają gigantów meblowych (bo ich po prostu w pobliżu nie ma) znają proponowany asortyment firmy i w dogodnych okolicznościach chętnie z niego skorzystają ? Okazuje się, że i w tych przypadkach wykorzystywane są chwyty marketingowe przydatne do stosowania przez każdą firmę.

Po pierwsze, marka musi być rozpoznawalna, postrzegana pozytywnie i wyróżniać się na tle konkurencji. Tylko w ten sposób można zbudować jej silną TOŻSAMOŚĆ. Prześledźmy: Ikea – logo w odważnych podstawowych kolorach plus obraz wnętrza (połączenie tradycji z czystą nowoczesną funkcjonalnością). Żabka – logo oparte na dwóch odcieniach zieleni (z dodatkiem żółci i bieli w tle) jako synonim mocnej świeżości, naturalności i kojarzonej z naturą swojskości. Orlen – logo utrzymane w polskich barwach z widocznym symbolem głowy orła – to jednoznaczne odniesienie do narodowego oblicza marki.  Zatem, by wypracować silną tożsamość marki, najpierw trzeba stworzyć jej mocny wizerunek tak, by konsumenci bez większej analizy mogli ją rozpoznać oraz scharakteryzować zakres jej działania i misję.

Na wizerunek marki trzeba pracować nieustannie. Jak? Po prostu. Najpierw poznać swoich klientów, wysłuchać ich opinii, zweryfikować ich oczekiwania, podać im namiary na lokalizacje firmy i możliwość kontaktu. By ZAPOZNAĆ SIĘ Z KLIENTAMI firmy (w tym wspominane w tekście giganty meblowe, stacje benzynowe czy mini-markety sieciowe) regularnie wysyłają na pocztę elektroniczną ankiety dotyczące potrzeb,  ewaluacji przeprowadzonej kampanii czy zadowolenia z obsługi. Co więcej, przesyłają informacje odnośnie akcji promocyjnych czy informacje-porady na temat funkcjonowania firmy i korzystania z jej usług. Wbrew powszechnej opinii o niechęci do dzielenia się swoimi opiniami, wiele osób wyraża spostrzeżenia na tematy, które wpływają na jakość ich życia. To zaś pomaga firmie podejmować decyzje związane z posunięciami marketingowymi. Aby wykazać się większą skutecznością, warto poznać z jakich kanałów komunikacji korzystają klienci najczęściej: czy to raczej tradycyjna rozmowa, poczta elektroniczna, wiadomość sms, czy media społecznościowe. Obecnie, w erze powszechnej digitalizacji, większość konsumentów posiada dostęp do komputera/tabletu oraz jest aktywna w sieci. Dlatego też informacje o rabatach, promocjach, wiadomościach i wydarzeniach są śledzone i komentowane i lajkowane przez odbiorców. Firmy nie mogą ustawać w staraniach o pozyskanie nowych oraz utrzymanie dotychczasowych klientów, więc należy zapewniać stały, choć nie natarczywy kontakt z odbiorcami, by na stałe „zakotwiczyć się” w ich umysłach: za pomocą kart okolicznościowych, gadżetów i gratisów firmowych przeznaczonych specjalnie dla klientów, ofert i reklam w mediach społecznościowych. Istotne są tu również umiejętność szybkiej i właściwej reakcji na skargi klientów oraz odpowiedzi na komentarze i prywatne wiadomości. Dzięki temu nawet złe doświadczenia można zmienić na dobre, co summa summarum przełoży się na pozytywny obraz firmy. Klientów pozyskuje się skutecznie również dzięki skutecznej strategii marketingu treści, oczywiście w odniesieniu do klientów danej firmy. Słynna firma „klopsików w sosie żurawinowym” mocna stawia na CONTENT MARKETING (obrazy, filmy wideo, ciekawe inspiracje). Dla każdej firmy dobrym zabiegiem będzie tu też blog z atrakcyjnymi i przydatnymi treściami dla ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców.

Co powoduje, że ludzie przychodzą do konkretnego miejsca po produkty niekoniecznie stanowiące główną bazę sprzedażową? Skuteczna gra marketingowa. Taka, w której marka skupia się nie tylko na sprzedaży produktów, w których się specjalizuje, lecz wykazuje się zrozumieniem oczekiwań klienta, pełni funkcję doradcy, rozjemcy i inspiratora. Taka, która stale dba o wykreowanie pozytywnego obrazu firmy, zna  swoich klientów i ich potrzeby oraz utrzymuje z nimi stały kontakt.

Do każdego z nas klienci mogą przyjść na pyszną kawę, a przy okazji…

Joanna Pełech - Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.