Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Bezos leci w kosmos, a Adidas promuje Burkini, czyli bardzo kreatywne kampanie reklamowe

Bezos leci w kosmos, a Adidas promuje Burkini, czyli bardzo kreatywne kampanie reklamowe

Bezos leci w kosmos, a Adidas promuje Burkini, czyli bardzo kreatywne kampanie reklamowe

Po okresie ograniczeń związanych z dystansem społecznym, gdzie tworzenie wysokiej jakości treści wydawało się trudniejsze (po odwołaniu międzynarodowych sesji zdjęciowych nawet zasoby telewizyjne i drukowane się zmniejszyły), marki ze zdwojoną siłą czerpały z umiejętności kreatywnych zespołów, aby wykorzystać swoje zasoby projektowe i tworzyć od podstaw atrakcyjne reklamy.  Badanie Out of Home Advertising Association of America (OAAA), we współpracy z The Harris Poll1, wykazało, że prawie połowa (45%) dorosłych Amerykanów (w wieku 18–54 lat) zauważa reklamy OOH bardziej niż przed wybuchem pandemii. 69% dorosłych odbiorców twierdzi również, że pozytywna świadomość otoczenia wzrosła po zniesieniu ograniczeń COVID-19. Jak to się dzieje? Odpowiedź jest oczywista: ludzie są w ruchu – częściej niż na początku/w trakcie pandemii chodzą, jeżdżą samochodami, poruszają się rowerami/skuterami, korzystają ze środków komunikacji publicznej.

W zależności od użytych materiałów reklamowych, nieszablonowego projektu czy osobliwego hasła reklamowego, projekcje outdoorowe pozwalają łatwiej „wstrząsnąć” konsumentem i wejść w interakcję z otaczającym środowiskiem. Reklama zewnętrzna zwykle przyciąga największą uwagę i ma największy zasięg wśród konsumentów spośród wszystkich formatów reklam, szczególnie gdy ludzie są na zewnątrz.

  1. Jeff Bezos i jego lot w kosmos na Times Square

Jeff Bezos, założyciel firmy kosmicznej Blue Origin, z pewnością przeszedł do historii, gdy 20 lipca 2021 r. wraz z trojgiem innych cywili udał się w kosmos na pokładzie statku kosmicznego New Shepard. Osobliwością był fakt, że ten zgoła niecodzienny moment można było oglądać na cyfrowych billboardach na budynku Thomson Reuters na Times Square w Nowym Jorku, Harmon Corner w Las Vegas oraz w dzielnicy Yonge-Dundas w Toronto (firma OOH Branded Cities). Media (D)OOH, które w tym wypadku zostały wykorzystane w sposób niestandardowy, podkreśliły jednocześnie swoje możliwości: spektakularny przekaz informacyjny w czasie rzeczywistym, który przyciągnął uwagę rzeszy konsumentów.

  1. Adidas – Burkini

Globalne marki podążając za potrzebami konsumentów podnoszą poziom swojej kreatywności i innowacyjności w kampaniach OOH. Płynnie (i dosłownie, i w przenośni) zaprezentował się niedawno Adidas. Po badaniach ankietowych YouGov z 2021 roku2, które pokazały, że tylko 12% kobiet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich czuje się całkowicie komfortowo nosząc kostium kąpielowy na publicznej plaży lub basenie, marka sportowa Adidas postanowiła wyjść naprzeciw oczekiwaniom tej grupy społecznej i zachęcić kobiety do budowania pewności siebie poprzez angażowanie się w sport. Jako, że wstyd ciała i brak prywatności to dwa główne powody, dla których kobiety nie czują się komfortowo w strojach kąpielowych, Adidas stworzył kolekcję Burkini.

I być może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie sposób promocji produktu. Havas Middle East i Jack Morton Worldwide stworzyli billboard, na którym z okazji premiery strojów kąpielowych Burkini Adidas można popływać. Kobiety – zwłaszcza influencerki oraz ambasadorki marki, np. Raha Moharrak, pierwsza saudyjska kobieta, która wspięła się na Mount Everest – mogły zanurzyć się w basenie mierzącym 5 metrów długości i 3 metry głębokości i mieszczącym 43 700 litrów wody (11500 galonów), a zainstalowanym na jednej z najpopularniejszych plaż Dubaju. Materiał filmowy wewnątrz billboardu był przesyłany strumieniowo na największy wyświetlacz cyfrowy w Dubaju. Cel kampanii? Przede wszystkim przekaz, że sport jest przyjazny dla wszystkich, a więc nikomu nie powinno się uniemożliwiać czerpania korzyści z przebywania w wodzie. Dodatkowo dzięki tej kampanii marka zadbała (z powodzeniem) o wzmocnienie swoich globalnych wyników.

  1. Subaru – wielkość wykracza poza przestrzeń reklamową

Swoją wielkość (znowu w ujęciu dosłownym i przenośnym) postanowiło zaakcentować Subaru Canada. Kampania OOH dla 2021 Ascent, największego pojazdu firmy w historii, miała na celu podkreślić rozmach auta. Seria niestandardowych reklam była tak zaprojektowana, by przekroczyć wielkość udostępnionej przestrzeni reklamowej: jedna instalacja wychodziła poza ramę, by wypełnić ścianę; drugi plakat musiał być wygięty (zakrzywiony), aby pasował do regulacyjnej metalowej ramy; trzecia kreacja zawierała specjalne harmonijkowe fałdy, które pomagały ponadwymiarowemu plakatowi zmieścić się w ramie ze szkłem. Celem kampanii było zwrócenie WIĘKSZEJ uwagi na trzyrzędowy SUV 7-8 oraz wygenerowanie u odbiorców nowego spojrzenia na auto, które jest wciąż młode w gamie Subaru.

Zasadniczą cechą, charakteryzującą reklamę zewnętrzną i ambientową na tle innych mediów, jest fakt, że rozmiar takiego nośnika oraz jego lokalizacja pozwalają wyróżnić się z otaczającego szumu wizualnego (co doskonale widać, np. w kampaniach-iluminacjach prowadzonych przez BE Media na 220 metrowej wieży Warsaw Spire. 

Kreatywność w odniesieniu do rynku reklamowego ewoluowała na przestrzeni ostatnich dekad. Kiedyś odbiorcy nawiązywali połączenie z markami tradycyjnymi metodami marketingu, to jest krótką wiadomością pełną informacji, która miała skłonić ludzi do zakupu produktu lub usługi. Wraz z rozwojem nowoczesnego społeczeństwa marketing stał się ogromnym i stymulującym przemysłem. Teraz reklama pełni nie tylko funkcję stricte informacyjną, ale wykorzystuje różne sposoby, by wypromować produkt, podnieść świadomość marki, wzbudzić zainteresowanie wydarzeniem czy zwrócić uwagę na poważną (społeczną) kwestię. I niezależnie od tego czy mowa o kreatywnej projekcji na wieżowcach, muralu na ścianie czy dystrybucji kubka z deklaracją marki na jego dnie/ściance, istotne, by się wyróżnić i dotrzeć do klienta docelowego. Jest to szczególnie ważne teraz, gdy (ponownie) ludzie tłumnie wychodzą na zewnątrz i zwracają uwagę na otaczającą rzeczywistość.

Spodobał Ci się wpis i szukasz więcej ciekawych artykułów z branży reklamowej?

Sprawdź naszego Bloga oraz Bazę wiedzy!

 

  1. https://oaaa.org/Portals/0/Public%20PDFs/The%20Harris%20Poll-OAAA%20Q1%202021%20Consumer%20Insights%20Report_PR%20-%20FINAL.pdf
  2. https://www.forbes.com/sites/toddwasserman/2021/07/02/the-first-swimmable-billboard-and-5-other-innovative-billboard-ads/?sh=4fadc6ad7783

 

 

Joanna Pełech-Mikulska

Charyzmatyczny manager działu kreatywno-klienckiego Agencji Reklamowej BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od kilkunastu lat związana z marketingiem i PR'em. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie obywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi.

Szachistka, autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.