Bmedia - 艂adowanieBmedia - 艂adowanie

Szokuj膮ce i kontrowersyjne: 9 reklam OOH, kt贸rych pewnie nie znasz 馃

Szokuj膮ce i kontrowersyjne: 9 reklam OOH, kt贸rych pewnie nie znasz馃


Szokuj膮ce i kontrowersyjne: 9 reklam OOH, kt贸rych pewnie nie znasz馃

Skandale si臋 sprzedaj膮. S*x si臋 sprzedaje 鈥 przemoc te偶. I chocia偶 w 艣wiecie reklamy obowi膮zuj膮 艣cis艂e regu艂y, kt贸rych nale偶y przestrzega膰 podczas tworzenia kampanii reklamowych, to i tak wiele firm decyduje si臋 na stworzenie kontrowersyjnych reklam – tak偶e w formie no艣nik贸w OOH.

Oto naszym zdaniem 9 najbardziej kontrowersyjnych reklam na no艣nikach w przestrzeni publicznej, kt贸re nigdy nie powinny ujrze膰 艣wiat艂a dziennego.

1.聽聽聽聽聽 Your vagina called

Ta kampania prezentowana by艂a na przystankach autobusowych w Vancouver, w Kanadzie. Znikn臋艂a r贸wnie szybko, jak si臋 pojawi艂a. Dlaczego? Reklamowany produkt to probiotyk, kt贸rego celem by艂a ochrona zdrowia intymnego kobiet i zmniejszenie ilo艣ci infekcji intymnych. Jednak samo has艂o reklamowe 鈥瀁our vagina called. It wants these鈥, okaza艂o si臋 zbyt szokuj膮ce i zgodnie z opini膮 publiczn膮 – wulgarne. Mimo 偶e na plakacie pojawi艂a si臋 wy艂膮cznie grafika prezentuj膮ca buteleczk臋 z lekiem, to sam slogan wystarczy艂, by nawet radny miasta interweniowa艂 w sprawie usuni臋cia plakat贸w z przystank贸w. Kampania nie trwa艂a d艂ugo, ale przynios艂a spory rozg艂os. Na jej temat powsta艂y liczne artyku艂y w Internecie, lokalnej prasie, a tak偶e kilka reporta偶y telewizyjnych.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://www.silive.com/news/2022/04/created-to-shock-people-feminine-pro-biotic-nyc-bus-shelter-ad-pulled-after-causing-staten-island-stir.html

2.聽聽聽聽聽 Just use it. Use a condom

Kontrowersyjna z 2 powod贸w. Pierwszy to podobie艅stwo sloganu do znanego wszystkim has艂a marki Nike 鈥濲ust do it鈥, drugi z powodu tematu, czyli promowania antykoncepcji. Celem fundacji AHF (zajmuj膮cej si臋 walk膮 z AIDS), by艂a edukacja w zakresie ochrony przed chorobami przenoszonymi drog膮 p艂ciow膮, w tym AIDS. Reklama nie zosta艂a zakazana, nie nakazano zdj臋cia billboard贸w, ani plakat贸w, ale konsumenci uwa偶ali, 偶e banan w prezerwatywie to zbyt du偶o, przez co reklama jest wulgarna i nieodpowiednia dla m艂odzie偶y.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://i0.wp.com/oohtoday.com/wp-content/uploads/2023/09/banana-and-condom-becer-bods-poster-size-close-up-sept-6-23.jpeg?resize=1024%2C576&ssl=1

3.聽聽聽聽聽 Save the wales

PETA, organizacja zajmuj膮ca si臋 prawami i ochron膮 zwierz膮t, narazi艂a si臋 wielu osobom w Stanach Zjednoczonych. Ich kampania, kt贸ra mia艂a na celu promocj臋 wegetarianizmu, zosta艂a mocno skrytykowana, za por贸wnywanie os贸b oty艂ych do wieloryb贸w. Organizacja broni艂a si臋 twierdz膮c, 偶e chodzi艂o tak偶e o walk臋 z oty艂o艣ci膮, kt贸ra jest jedn膮 z najcz臋艣ciej wyst臋puj膮cych chor贸b w艣r贸d amerykan贸w, jednak to nie przekona艂o spo艂ecze艅stwa. Firma zaliczy艂a du偶y kryzys wizerunkowy i zmieni艂a plakaty promuj膮ce wegetarianizm na takie, na kt贸rych nie widniej膮 偶adne osoby.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://listverse.com/wp-content/uploads/2019/12/peta-save-the-whales-closeup.jpg

4.聽聽聽聽聽 Because the best job is b**w job

Reklama serwisu randkowego, stworzonego przez Bree Olson, aktork臋 film贸w dla doros艂ych i by艂膮 partnerk臋 Charliego Sheena, nie mog艂a pozosta膰 niezauwa偶ona. Moment, w kt贸rym zosta艂a 鈥瀦aprezentowana鈥 szerokiemu gronu odbiorc贸w, nie jest bez znaczenia. Charlie Sheen to aktor, kt贸ry znany jest z zami艂owania do narkotyk贸w, alkoholu, a tak偶e kobiet. Bree Olson by艂a jego partnerk膮, ale tak jak jej poprzedniczki zosta艂a porzucona z dnia na dzie艅. W ramach zemsty na popularnym aktorze stworzy艂a serwis randkowy, kt贸ry mia艂 by膰 dowodem na to, 偶e poradzi sobie bez niego. Bez wzgl臋du na pow贸d trzeba przyzna膰, 偶e aktorka znana z kontrowersyjnych film贸w, wiedzia艂a, jak zwr贸ci膰 na siebie uwag臋. Plakaty z has艂em 鈥濨ecause the best job is a b**w job鈥 zosta艂y zakazane. Lokalna rada etyki nakaza艂a ich zdj臋cie. Mimo tego aktorka jeszcze kilkukrotnie zleca艂a ich publikacj臋.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://listverse.com/wp-content/uploads/2019/12/Chicago-jpg_180632.jpg

5.聽聽聽聽聽 Calvin Klein

Znany producent bielizny wielokrotnie tworzy艂 kampanie, na kt贸rych widoczni byli modele i modelki ubrane jedynie w wybrane elementy garderoby. Jednak tym razem kampania zyska艂a wi臋kszy rozg艂os, bowiem przechodniom nie odpowiada艂 widok modelki li偶膮cej po艣ladki modela. Zwracano uwag臋 na niemoralne zachowanie, kt贸re nie powinno by膰 prezentowane w przestrzeni publicznej.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://listverse.com/wp-content/uploads/2019/12/calvinklein-ny-houston_billboard_sep_04.jpg

6.聽聽聽聽聽 PlayStation white is coming 鈥 reklama w Holandii, skandal w USA

Chocia偶 reklama nowej, bia艂ej, przeno艣nej konsoli Playstation by艂a prezentowana na ulicach Holandii, to najwi臋kszy skandal wywo艂a艂a w USA. Dzi臋ki internetowi zdj臋cie, na kt贸rym bia艂a kobieta dominuje nad ciemnosk贸r膮, szybko dotar艂o do Stan贸w Zjednoczonych Ameryki, gdzie od razu zwr贸cono uwag臋, 偶e zawiera rasistowski kontent. Firma Sony, tw贸rca reklamy, szybko przeprosi艂a za billboardy i je wycofa艂a, obiecuj膮c, 偶e nast臋pnym razem znacznie uwa偶niej przyjrzy si臋 kontekstowi reklamy, zanim zostanie wypuszczona.

殴r贸d艂o zdj臋cia: 聽https://wmgf20.p3cdn1.secureserver.net/wp-content/uploads/playstation-bias-example-1024×682.png

7.聽聽聽聽聽 Kochaj, nie r偶nij 鈥 2022 rok: ochrona przyrody wg Polski

Kolejny przyk艂ad to polska kampania, kt贸rej celem by艂a ochrona lasu So艂tysowickiego, zagro偶onemu wycink膮. Powsta艂o kilka plakat贸w, a ka偶dy z nich zawiera艂 slogan nawi膮zuj膮cy do czynno艣ci seksualnych. Reklama prezentowana by艂a w formie billboard贸w zamieszczonych przy najcz臋艣ciej ucz臋szczanych ulicach Wroc艂awia. Jednak specjali艣ci od etyki i reklamy wypowiedzieli si臋 o tej kampanii jasno: wi臋cej dyskutowa艂o si臋 tu na temat samych slogan贸w, ni偶 o istocie problemu, do kt贸rego si臋 odnosi艂a kampania.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114158,28752947,dzika-przyjemnosc-czy-szczucie-cycem-kontrowersyjne-reklamy.html

8.聽聽聽聽聽 Obci膮ganie guzik贸w 鈥 Cropp

I jeszcze jedna przyk艂ad z rynku polskiej reklamy. Plakaty reklamuj膮ce mark臋 Cropp Town mia艂y zwr贸ci膰 uwag臋 na now膮 metod臋, wed艂ug kt贸rej szyj膮 ubrania. Jednak do KER-u wp艂yn臋艂o wiele skarg, 偶e s艂owo 鈥瀘bci膮ganie鈥 kojarzy si臋 jednoznacznie, co jest nieodpowiednie, szczeg贸lnie 偶e to marka tworz膮ca ubrania dla m艂odzie偶y i mo偶e przyczynia膰 si臋 do jej 鈥瀦gorszenia鈥. Mimo skarg reklama nie zosta艂a zakazana, bowiem specjali艣ci nie znale藕li w reklamie nic, czego nie mo偶na by by艂o prezentowa膰 w reklamie.

殴r贸d艂o zdj臋cia: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/obciaganie-guzikow-w-reklamie-cropp-town-zgodne-z-dobrymi-obyczajami

9.聽聽聽聽聽 Nowa Zelandia 鈥 Rain changes everything.

Na koniec najbardziej dramatyczna reklama, kt贸ra pojawi艂a si臋 przy drogach w Nowej Zelandii. Z pozoru zwyk艂a, na kt贸rej widnieje twarz ma艂ego ch艂opca, troch臋 smutnego, informuj膮ca o tym, 偶e deszcz zmienia wszystko. I tak faktycznie si臋 dzia艂o. Gdy tylko przychodzi艂 deszcz na billboardzie pojawia艂y si臋 czerwone smugi imituj膮ce krew lec膮c膮 z oczu i nosa ch艂opca. Kampania mia艂a na celu zwr贸cenie uwagi kierowc贸w na nadmierne przekraczanie pr臋dko艣ci, kt贸re mo偶e prowadzi膰 do wypadk贸w, szczeg贸lnie podczas opad贸w. Kampania z mocnym przekazem okaza艂a si臋 bardzo skuteczna, bowiem po jej emisji liczba wypadk贸w zmala艂a.

殴r贸d艂o zdj臋cia: 聽https://mediamiejskie.pl/blog/ooh-najbardziej-kontrowersyjne-kampanie/

Sk膮d ta kontrowersja?

Tematy kontrowersyjne, szokuj膮ce, od zawsze wywo艂uj膮 publiczn膮 dyskusj臋. Z tego powodu wiele firm, aby szybko zwr贸ci膰 na siebie uwag臋, decyduje si臋 na wyb贸r w艂a艣nie tej formy marketingu. O ile tematy zwi膮zane z seksualno艣ci膮, rasizmem czy religi膮, pojawiaj膮ce si臋 w reklamie, w og贸le nie dziwi膮, to w powy偶szych przypadkach zadziwia miejsce publikacji reklamy.

Prezentuje si臋 je w formie reklam OOH (out-of-home), kt贸re charakteryzuj膮 si臋 bardzo du偶ym zasi臋giem. Do tego zamieszczane s膮 w miejscach og贸lnodost臋pnych, co sprawia, 偶e s膮 widoczne przez odbiorc贸w w ka偶dym wieku 鈥 tak偶e dzieci. Oczywi艣cie pozostaj膮 jeszcze tematy tabu, kt贸re w艣r贸d doros艂ych wywo艂uj膮 oburzenie. Czy w takim razie tego typu reklamy powinny by膰 zakazane w przestrzeni publicznej? Czy powinno si臋 zakaza膰 ich publikowania w formie OOH?

Decyzj臋 dotycz膮c膮 ka偶dej reklamy podejmuje Komisja Etyki Reklamy, kt贸ra dok艂adnie analizuje ka偶dy przypadek. Nasza agencja za艣 zajmuje si臋 reklamami w przestrzeni miejskiej. W naszej ofercie znajdziesz szeroki wachlarz mo偶liwo艣ci reklamowych. Poza tym oferujemy wsparcie przy kampaniach ambientowych, a tak偶e wspieramy kampanie edukacyjne i spo艂eczne.

Wi臋cej szczeg贸艂贸w dotycz膮cych wsp贸艂pracy otrzymasz po skontaktowaniu si臋 z nami.聽

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacj膮 鈥瀎ilologia dla medi贸w鈥. Od prawie 10 lat dzia艂aj膮ca aktywnie w 艣wiecie copywritingu. Do艣wiadczenie zdobywa艂a wsp贸艂pracuj膮c z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekst贸w SEO, tekst贸w specjalistycznych, wpis贸w blogowych oraz tre艣ci na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zaj臋膰 samoobrony dla dzieci. Mi艂o艣niczka mindfulness, aktywnego sp臋dzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekst贸w atrakcyjnych dla czytelnik贸w, tworzenie materia艂贸w tekstowych na wewn臋trzne potrzeby dzia艂u marketingu i reklamy, a tak偶e przygotowywanie newsletter贸w dla klient贸w agencji.