Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Szokujące i kontrowersyjne: 9 reklam OOH, których pewnie nie znasz 🫨

Szokujące i kontrowersyjne: 9 reklam OOH, których pewnie nie znasz🫨


Szokujące i kontrowersyjne: 9 reklam OOH, których pewnie nie znasz🫨

Skandale się sprzedają. S*x się sprzedaje – przemoc też. I chociaż w świecie reklamy obowiązują ścisłe reguły, których należy przestrzegać podczas tworzenia kampanii reklamowych, to i tak wiele firm decyduje się na stworzenie kontrowersyjnych reklam – także w formie nośników OOH.

Oto naszym zdaniem 9 najbardziej kontrowersyjnych reklam na nośnikach w przestrzeni publicznej, które nigdy nie powinny ujrzeć światła dziennego.

1.      Your vagina called

Ta kampania prezentowana była na przystankach autobusowych w Vancouver, w Kanadzie. Zniknęła równie szybko, jak się pojawiła. Dlaczego? Reklamowany produkt to probiotyk, którego celem była ochrona zdrowia intymnego kobiet i zmniejszenie ilości infekcji intymnych. Jednak samo hasło reklamowe „Your vagina called. It wants these”, okazało się zbyt szokujące i zgodnie z opinią publiczną – wulgarne. Mimo że na plakacie pojawiła się wyłącznie grafika prezentująca buteleczkę z lekiem, to sam slogan wystarczył, by nawet radny miasta interweniował w sprawie usunięcia plakatów z przystanków. Kampania nie trwała długo, ale przyniosła spory rozgłos. Na jej temat powstały liczne artykuły w Internecie, lokalnej prasie, a także kilka reportaży telewizyjnych.

Źródło zdjęcia: https://www.silive.com/news/2022/04/created-to-shock-people-feminine-pro-biotic-nyc-bus-shelter-ad-pulled-after-causing-staten-island-stir.html

2.      Just use it. Use a condom

Kontrowersyjna z 2 powodów. Pierwszy to podobieństwo sloganu do znanego wszystkim hasła marki Nike „Just do it”, drugi z powodu tematu, czyli promowania antykoncepcji. Celem fundacji AHF (zajmującej się walką z AIDS), była edukacja w zakresie ochrony przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, w tym AIDS. Reklama nie została zakazana, nie nakazano zdjęcia billboardów, ani plakatów, ale konsumenci uważali, że banan w prezerwatywie to zbyt dużo, przez co reklama jest wulgarna i nieodpowiednia dla młodzieży.

Źródło zdjęcia: https://i0.wp.com/oohtoday.com/wp-content/uploads/2023/09/banana-and-condom-becer-bods-poster-size-close-up-sept-6-23.jpeg?resize=1024%2C576&ssl=1

3.      Save the wales

PETA, organizacja zajmująca się prawami i ochroną zwierząt, naraziła się wielu osobom w Stanach Zjednoczonych. Ich kampania, która miała na celu promocję wegetarianizmu, została mocno skrytykowana, za porównywanie osób otyłych do wielorybów. Organizacja broniła się twierdząc, że chodziło także o walkę z otyłością, która jest jedną z najczęściej występujących chorób wśród amerykanów, jednak to nie przekonało społeczeństwa. Firma zaliczyła duży kryzys wizerunkowy i zmieniła plakaty promujące wegetarianizm na takie, na których nie widnieją żadne osoby.

Źródło zdjęcia: https://listverse.com/wp-content/uploads/2019/12/peta-save-the-whales-closeup.jpg

4.      Because the best job is b**w job

Reklama serwisu randkowego, stworzonego przez Bree Olson, aktorkę filmów dla dorosłych i byłą partnerkę Charliego Sheena, nie mogła pozostać niezauważona. Moment, w którym została „zaprezentowana” szerokiemu gronu odbiorców, nie jest bez znaczenia. Charlie Sheen to aktor, który znany jest z zamiłowania do narkotyków, alkoholu, a także kobiet. Bree Olson była jego partnerką, ale tak jak jej poprzedniczki została porzucona z dnia na dzień. W ramach zemsty na popularnym aktorze stworzyła serwis randkowy, który miał być dowodem na to, że poradzi sobie bez niego. Bez względu na powód trzeba przyznać, że aktorka znana z kontrowersyjnych filmów, wiedziała, jak zwrócić na siebie uwagę. Plakaty z hasłem „Because the best job is a b**w job” zostały zakazane. Lokalna rada etyki nakazała ich zdjęcie. Mimo tego aktorka jeszcze kilkukrotnie zlecała ich publikację.

Źródło zdjęcia: https://listverse.com/wp-content/uploads/2019/12/Chicago-jpg_180632.jpg

5.      Calvin Klein

Znany producent bielizny wielokrotnie tworzył kampanie, na których widoczni byli modele i modelki ubrane jedynie w wybrane elementy garderoby. Jednak tym razem kampania zyskała większy rozgłos, bowiem przechodniom nie odpowiadał widok modelki liżącej pośladki modela. Zwracano uwagę na niemoralne zachowanie, które nie powinno być prezentowane w przestrzeni publicznej.

Źródło zdjęcia: https://listverse.com/wp-content/uploads/2019/12/calvinklein-ny-houston_billboard_sep_04.jpg

6.      PlayStation white is coming – reklama w Holandii, skandal w USA

Chociaż reklama nowej, białej, przenośnej konsoli Playstation była prezentowana na ulicach Holandii, to największy skandal wywołała w USA. Dzięki internetowi zdjęcie, na którym biała kobieta dominuje nad ciemnoskórą, szybko dotarło do Stanów Zjednoczonych Ameryki, gdzie od razu zwrócono uwagę, że zawiera rasistowski kontent. Firma Sony, twórca reklamy, szybko przeprosiła za billboardy i je wycofała, obiecując, że następnym razem znacznie uważniej przyjrzy się kontekstowi reklamy, zanim zostanie wypuszczona.

Źródło zdjęcia:  https://wmgf20.p3cdn1.secureserver.net/wp-content/uploads/playstation-bias-example-1024×682.png

7.      Kochaj, nie rżnij – 2022 rok: ochrona przyrody wg Polski

Kolejny przykład to polska kampania, której celem była ochrona lasu Sołtysowickiego, zagrożonemu wycinką. Powstało kilka plakatów, a każdy z nich zawierał slogan nawiązujący do czynności seksualnych. Reklama prezentowana była w formie billboardów zamieszczonych przy najczęściej uczęszczanych ulicach Wrocławia. Jednak specjaliści od etyki i reklamy wypowiedzieli się o tej kampanii jasno: więcej dyskutowało się tu na temat samych sloganów, niż o istocie problemu, do którego się odnosiła kampania.

Źródło zdjęcia: https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114158,28752947,dzika-przyjemnosc-czy-szczucie-cycem-kontrowersyjne-reklamy.html

8.      Obciąganie guzików – Cropp

I jeszcze jedna przykład z rynku polskiej reklamy. Plakaty reklamujące markę Cropp Town miały zwrócić uwagę na nową metodę, według której szyją ubrania. Jednak do KER-u wpłynęło wiele skarg, że słowo „obciąganie” kojarzy się jednoznacznie, co jest nieodpowiednie, szczególnie że to marka tworząca ubrania dla młodzieży i może przyczyniać się do jej „zgorszenia”. Mimo skarg reklama nie została zakazana, bowiem specjaliści nie znaleźli w reklamie nic, czego nie można by było prezentować w reklamie.

Źródło zdjęcia: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/obciaganie-guzikow-w-reklamie-cropp-town-zgodne-z-dobrymi-obyczajami

9.      Nowa Zelandia – Rain changes everything.

Na koniec najbardziej dramatyczna reklama, która pojawiła się przy drogach w Nowej Zelandii. Z pozoru zwykła, na której widnieje twarz małego chłopca, trochę smutnego, informująca o tym, że deszcz zmienia wszystko. I tak faktycznie się działo. Gdy tylko przychodził deszcz na billboardzie pojawiały się czerwone smugi imitujące krew lecącą z oczu i nosa chłopca. Kampania miała na celu zwrócenie uwagi kierowców na nadmierne przekraczanie prędkości, które może prowadzić do wypadków, szczególnie podczas opadów. Kampania z mocnym przekazem okazała się bardzo skuteczna, bowiem po jej emisji liczba wypadków zmalała.

Źródło zdjęcia:  https://mediamiejskie.pl/blog/ooh-najbardziej-kontrowersyjne-kampanie/

Skąd ta kontrowersja?

Tematy kontrowersyjne, szokujące, od zawsze wywołują publiczną dyskusję. Z tego powodu wiele firm, aby szybko zwrócić na siebie uwagę, decyduje się na wybór właśnie tej formy marketingu. O ile tematy związane z seksualnością, rasizmem czy religią, pojawiające się w reklamie, w ogóle nie dziwią, to w powyższych przypadkach zadziwia miejsce publikacji reklamy.

Prezentuje się je w formie reklam OOH (out-of-home), które charakteryzują się bardzo dużym zasięgiem. Do tego zamieszczane są w miejscach ogólnodostępnych, co sprawia, że są widoczne przez odbiorców w każdym wieku – także dzieci. Oczywiście pozostają jeszcze tematy tabu, które wśród dorosłych wywołują oburzenie. Czy w takim razie tego typu reklamy powinny być zakazane w przestrzeni publicznej? Czy powinno się zakazać ich publikowania w formie OOH?

Decyzję dotyczącą każdej reklamy podejmuje Komisja Etyki Reklamy, która dokładnie analizuje każdy przypadek. Nasza agencja zaś zajmuje się reklamami w przestrzeni miejskiej. W naszej ofercie znajdziesz szeroki wachlarz możliwości reklamowych. Poza tym oferujemy wsparcie przy kampaniach ambientowych, a także wspieramy kampanie edukacyjne i społeczne.

Więcej szczegółów dotyczących współpracy otrzymasz po skontaktowaniu się z nami. 

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.