Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Reklama dla branży medycznej

Reklama leków i wyrobów medycznych

Sektor medyczny i farmaceutyczny obowiązują bardzo restrykcyjne regulacje prawne dotyczące reklamy. W ustawie znajduje się wiele wyłączeń i wytycznych, których należy przestrzegać. To jednak nie oznacza, że promocja zdrowia i dostarczenie konsumentom rzetelnych informacji o lekach nie jest możliwe. Należy jednak zadbać o odpowiednie przekazy i sposób ich wyeksponowania. Reklama dla branży medycznej jest jedną ze specjalności Agencji Blue Eyes Media. Nasz zespół doskonale zna przepisy z tego zakresu i ma doświadczenie w przygotowywaniu atrakcyjnych kampanii zgodnych z obowiązującymi normami. Dysponujemy również narzędziami, które pozwolą nam skutecznie dotrzeć z wiedzą o twoim produkcie do pacjentów i wyróżnić go na tle konkurencji. Zależy Ci na skutecznym marketingu? Zapraszamy do współpracy – zaufało nam już wielu klientów z branży medycznej i farmaceutycznej. Chcesz dołączyć do ich grona?

Reklama dla branży medycznej – dlaczego warto?
możliwość geotargetowania i targetowania
reklam do konkretnego odbiorcy
masowy zasięg kampanii
szeroki wybór nośników reklamowych

Co to jest wyrób medyczny?

Definicję podaje Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Jako wyrób medyczny rozumiany jest każdy przedmiot (w tym urządzenia, przyrządy, aparaty, materiały) oraz inny artykuł, który jest (samodzielnie lub łącznie z innymi produktami) przeznaczony do diagnozowania, leczenia, monitorowania oraz zapobiegania chorobom, upośledzeniom lub skutkom urazów. Grupa ta obejmuje również przedmioty służące do prowadzenia badań, modyfikowania lub zastępowania procesów fizjologicznych bądź budowy anatomicznej oraz przeznaczone do regulacji poczęć (wspomagające leczenie farmaceutyczne).

Czym jest reklama wyrobów medycznych?

Jako reklama wyrobów medycznych rozumiany jest każdy przekaz (dźwiękowy, tekstowy, wizualny, audiowizualny) informujący o zaletach stosowania produktu uznanego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych za produkt medyczny. Celem takich komunikatów może być nie tylko bezpośrednie zachęcenie do zakupu (sprzedaż), ale także zwiększenie rozpoznawalności danej marki (producenta).

Z definicji tej wynika, że reklamą nie są cenniki i katalogi zawierające jedynie nazwy handlowe produktów medycznych, ich specyfikację techniczną i cenę. Jednak dodanie do takiego katalogu jakiejkolwiek treści dotyczącej obniżki ceny (np. „Najlepsza cena na rynku”, „Najlepszy wybór”) automatycznie sprawia, że katalog lub cennik zaczyna być traktowany jako przekaz reklamowy.

Zasada ta dotyczy także artykułów zamieszczanych na blogach aptek czy placówek medycznych. Bez problemu można zamieszczać informacje o lekach. Mogą to być jednak specyfikacje wyrobów, w których znajdą się ich cechy, właściwości i działanie. Nie można jednak zamieszczać zalet czy korzyści korzystania z danego produktu, ponieważ wtedy tekst zyskuje znamiona reklamy.

Reklama produktów medycznych – regulacje prawne

1 stycznia 2023 roku w życie weszła ustawa z 7 kwietnia 2022 roku o wyrobach medycznych (Dz. U. 2022 poz. 974 tj. z dnia 2022.05.26). Stała się ona rewolucją dla marketingu medycznego i farmaceutycznego. Zespół Agencji reklamowej Blue Eyes Media zna zapisy tej ustawy i bierze je pod uwagę podczas projektowania oraz wdrażania wszystkich kampanii dla tego sektora. Doskonale wiemy, że reklama produktów medycznych musi być nie tylko chwytliwa i dopasowana do grupy docelowej, ale przede wszystkim zgodna z prawem.

Przekazy dla branży medycznej:

– muszą być przejrzyste, czytelne i zrozumiałe dla każdego odbiorcy – nie można używać w nich skomplikowanej terminologii medycznej, która nie jest znana osobom nie posiadającym wykształcenia medycznego lub rozległej wiedzy z dziedziny ochrony zdrowia. Należy unikać m.in. określeń naukowych, powoływania się na najnowsze badania oraz odwołań do fachowej literatury i publikacji w eksperckiej prasie. Dzięki temu tekst będzie zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy (pacjenta, konsumenta, dystrybutora czy importera),

– nie mogą sugerować odbiorcy reklamy, że dany lek lub produkt medyczny nie ma skutków ubocznych,

– nie mogą dawać do zrozumienia, że zakup konkretnego specyfiku zapobiegnie konieczności wizyty u lekarza,

– nie mogą informować, że reklamowany produkt jest lepszy od innych preparatów dostępnych na rynku.

Te szczegółowe zapisy ustawodawcy mają na celu przede wszystkim to, aby reklamy leków i innych wyrobów medycznych nie wprowadzały pacjentów w błąd i nie zachęcały ich do planowania kuracji na własną rękę (bez wizyty u lekarza).

Wizerunek pracowników służby zdrowia w reklamie

Kolejnym zakazem w kampaniach marketingowych dla sektora medycznego jest wykorzystanie wizerunku specjalistów i osób związanych z medycyną. Lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuta lub inny pracownik służby zdrowia nie może występować w spotach reklamowych czy na plakatach.

Od 1 stycznia 2023 roku istnieje również zakaz wykorzystania wizerunku osób, które wyglądem mogą sugerować odbiorcy przynależność do służby zdrowia. W praktyce oznacza to, że do spotów czy kampanii zdjęciowych nie można zatrudniać modeli i aktorów ubranych w stroje charakterystyczne dla lekarzy, pielęgniarek, położnych i innych pracowników medycznych.

Reklama leków i wyrobów medycznych – skorzystaj z fachowej pomocy

Agencja reklamowa Blue Eyes Media posiada bardzo duże doświadczenie w projektowaniu, wdrażaniu, monitorowaniu i analizie wyników reklam zewnętrznych oraz wewnętrznych. Reklama leków i wyrobów medycznych to jedna z naszych usług. Bardzo dokładnie zapoznamy się z Twoim produktem i przygotujemy strategię promocji, która pozwoli Ci dotrzeć do wybranej grupy odbiorców, a jednoczenie będzie zgodna ze wszystkimi obowiązującymi przepisami prawnymi.

Mamy dostęp do licznych przychodni prywatnych i publicznych na terenie kilkunastu województw Polski. Korzystamy m.in. z platformy TVPharma Premium, która jest dostępna w placówkach medycznych. To pozwala dotrzeć z przekazami do pacjentów oczekujących w kolejkach do gabinetów. W ten sposób bardzo łatwo jest rozpowszechniać informacje na temat ochrony zdrowia i wiadomości o dostępności różnych produktów medycznych wśród osób faktycznie zainteresowanych tematem oraz mających czas, aby skupić się w danym momencie na podawanym przekazie. Zapraszamy do współpracy – rzetelnie poprowadzimy Twoją kampanię.