Walentynki
Walentynki to święto zakochanych, które najpowszechniej i najbardziej okazale celebrują mieszkańcy krajów anglojęzycznych. W Polsce także z roku na rok rośnie liczba osób, które także koncentrują się na tym święcie. Marketerzy, którzy zaobserwowali, że duży odsetek ludzi robi z tej okazji walentynkowe zakupy, postanowili ten fakt wykorzystać w celach wizerunkowych i sprzedażowych.
Walentynki, zarówno na Zachodzie jak i w Polsce obchodzone są przez 55-60% osób dorosłych. To jeden z tych dni kiedy handel się intensyfikuje. W Stanach Zjednoczonych jest nawet czwartym pod względem wielkości wydatków dniem roku. Według danych National Retail Federation w 2016 roku przeciętna osoba przeznaczyła tam na upominek około 150 dolarów, a ogólne wydatki Amerykanów z tej okazji to kwota 19,7 mld dolarów. W Wielkiej Brytanii, zgodnie z danymi z Worldpay, na prezenty i smakołyki walentynkowe wydano co najmniej 1,6 mld funtów. W Polsce, jak podał portal Ceneo.pl, który przeprowadził badania sondażowe, połowa z osób celebrujących ten przyjęty z Zachodu zwyczaj przeznacza na prezenty około 100 złotych, a obchodzący ten dzień Polacy po czterdziestym roku życia są w stanie wydać nawet 500 złotych. Według różnych szacunków, upominki i świętowanie z tej okazji to w Polsce wydatki rzędu 1,5 mld złotych.
Kiedyś, jako, że św. Walenty uważany jest za patrona zakochanych, dzień ten obchodziły pary pozostające w związkach. Dziś zauważa się w tej kwestii zmianę trendów, a przede wszystkim rozszerzenie kręgu ludzi świętujących walentynki. Obecnie kupuje się prezenty walentynkowe dla wielu różnych osób: dla zakochanych, dla współpracowników, członków rodziny, kolegów, nauczycieli, przyjaciół, na nawet zwierzaków domowych. Walentynki zatem to ogromna szansa, aby przypomnieć i ugruntować swoją działalność wśród konsumentów, niezależnie od tego jak będą chcieli ten dzień świętować.
Powiadomienia o wszelkich działaniach walentynkowych realizowanych przez działy marketingu powinny rozpocząć się najpóźniej na przełomie stycznia i lutego. Prowadzone badania dowiodły, że apogeum poszukiwań upominków wypada na okres pomiędzy 7. a 14. lutego, a reklamę zaleca się utrzymywać do 15. lutego. Wtedy to, jako odpowiedź na czy też uzupełnienie walentynek, single w Stanach obchodzą Singles Awareness Day (S.A.D.) – Dzień Singla, który w Polsce również jest już znany. Ogłoszenia promocyjne dotyczące upominków walentynkowych powinny zawierać przymiotniki o mocnym wydźwięku pozytywnym, typu: najlepszy, kochany, jedyny, wspaniały, wielki itd. Walentynki to nie tylko czas dla zakochanych, ale również dla singli. Według badań statystycznych, w Stanach Zjednoczonych samotnych jest ponad połowa Amerykanów, w Polsce – co piąty Polak (dane GUS, 2015). Jednak wielu z nich decyduje się celebrować Walentynki – kupują prezenty z różnych powodów, dla różnych osób i … dla siebie. Osoby niebędące w związku świętują razem z innymi „wolnymi”, rodziną lub samemu. Wręczają sobie walentynkowe lub antywalentynkowe upominki.
Niektórzy odliczają dni do walentynek na kilka tygodni przed świętem. Z niecierpliwością czekają na pretekst i możliwość wyrażenia miłości do ludzi czy innych istot drogich sercu. Inni znowu wypowiadają się o walentynkach jako dniu, który jest wytworem marketingowym. Niezależnie jednak od opinii, co roku w tym czasie pojawiają się godne uwagi kampanie i akcje promocyjne z wykorzystaniem różnych kanałów, narzędzi i odpowiedniej atmosfery.