Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Walentynki

Walentynki


Walentynki

Walentynki to święto zakochanych, które najpowszechniej i najbardziej okazale celebrują mieszkańcy krajów anglojęzycznych. W Polsce także z roku na rok rośnie liczba osób, które także koncentrują się na tym święcie. Marketerzy, którzy zaobserwowali, że duży odsetek ludzi robi z tej okazji walentynkowe zakupy, postanowili ten fakt wykorzystać w celach wizerunkowych i sprzedażowych.

Walentynki, zarówno na Zachodzie jak i w Polsce obchodzone są przez 55-60% osób dorosłych. To jeden z tych dni kiedy handel się intensyfikuje. W Stanach Zjednoczonych jest nawet czwartym pod względem wielkości wydatków dniem roku. Według danych National Retail Federation w 2016 roku przeciętna osoba przeznaczyła tam na upominek około 150 dolarów, a ogólne wydatki Amerykanów z tej okazji to kwota 19,7 mld dolarów. W Wielkiej Brytanii, zgodnie z danymi z Worldpay, na prezenty i smakołyki walentynkowe wydano co najmniej 1,6 mld funtów. W Polsce, jak podał portal Ceneo.pl, który przeprowadził badania sondażowe, połowa z osób celebrujących ten przyjęty z Zachodu zwyczaj przeznacza na prezenty około 100 złotych, a obchodzący ten dzień Polacy po czterdziestym roku życia są w stanie wydać nawet 500 złotych. Według różnych szacunków, upominki i świętowanie z tej okazji to w Polsce wydatki  rzędu 1,5 mld złotych.

Kiedyś, jako, że św. Walenty uważany jest za patrona zakochanych, dzień ten obchodziły pary pozostające w  związkach. Dziś zauważa się w tej kwestii zmianę trendów, a przede wszystkim rozszerzenie kręgu ludzi świętujących walentynki. Obecnie kupuje się prezenty walentynkowe dla wielu różnych osób: dla zakochanych, dla współpracowników, członków rodziny, kolegów, nauczycieli, przyjaciół, na nawet zwierzaków domowych. Walentynki zatem to ogromna szansa, aby przypomnieć i ugruntować swoją działalność wśród konsumentów, niezależnie od tego jak będą chcieli ten dzień świętować.

Powiadomienia o wszelkich działaniach walentynkowych realizowanych przez działy marketingu powinny rozpocząć się najpóźniej na przełomie stycznia i lutego. Prowadzone badania dowiodły, że apogeum poszukiwań upominków wypada na okres pomiędzy 7. a 14. lutego, a reklamę zaleca się utrzymywać do 15. lutego. Wtedy to, jako odpowiedź na czy też uzupełnienie walentynek, single w Stanach obchodzą Singles Awareness Day (S.A.D.) – Dzień Singla, który w Polsce również jest już znany.  Ogłoszenia promocyjne dotyczące upominków walentynkowych  powinny zawierać przymiotniki o mocnym wydźwięku pozytywnym, typu:  najlepszy, kochany, jedyny, wspaniały, wielki itd. Walentynki to nie tylko czas dla zakochanych, ale również dla singli. Według badań statystycznych, w Stanach Zjednoczonych samotnych jest ponad połowa Amerykanów, w Polsce – co piąty Polak (dane GUS, 2015). Jednak  wielu z nich decyduje się celebrować Walentynki – kupują prezenty z różnych powodów, dla różnych osób i … dla siebie. Osoby niebędące w związku świętują razem z innymi „wolnymi”, rodziną lub samemu. Wręczają sobie walentynkowe lub antywalentynkowe upominki.

Niektórzy odliczają dni do walentynek na kilka tygodni przed świętem. Z niecierpliwością czekają na pretekst  i możliwość wyrażenia miłości do ludzi czy innych istot drogich sercu. Inni znowu wypowiadają się o walentynkach jako dniu, który jest wytworem marketingowym. Niezależnie jednak od opinii, co roku w tym czasie pojawiają się godne uwagi kampanie i akcje promocyjne z wykorzystaniem różnych kanałów, narzędzi i odpowiedniej atmosfery.

Joanna Pełech - Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.