Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Ukryta moc reklamy OOH
Rola psychologii w reklamie zewnętrznej

Ukryta moc reklamy OOH


Ukryta moc reklamy OOH

Reklamy OOH to reklamy z dużym prawdopodobieństwem wywoływania u konsumentów reakcji emocjonalnych. Emocje zaś bezpośrednio wpływają na proces decyzyjny. Klienci nie zawsze podejmują swoje decyzje zakupowe w sposób racjonalny, a znaczący wpływ na podświadomość  mają uczucia generowane przez kreatywną reklamę i kanały takie jak nośniki reklamy zewnętrznej.

Psychologia odgrywa znaczącą rolę w przypadku wszystkich udanych kampanii marketingowych. Dlaczego? Ponieważ jest ściśle związana z emocjami, swoistymi dla człowieka. Ludzie zwykle kierują się emocjami i nadają szczególnego znaczenia tym rzeczom materialnym, które albo wywołują u nich określone emocje, albo wynikają z konkretnej potrzeby psychologicznej, albo przypominają to, za kogo chcą być postrzegani. Reklamy OOH, jako jedyne ze wszystkich mediów, mają największą moc, by angażować ludzi, budować znajomość marki oraz wywoływać u odbiorców konkretne reakcje emocjonalne. Emocje zaś uważane są za jeden z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe, determinują sposób, w jaki ludzie decydują o zakupie produktów. Statystyki sugerują, że emocje są siłą napędową około 50% wszystkich decyzji zakupowych. Phillip Adcock1, ekspert w dziedzinie zachowań konsumentów, stwierdził, że w przypadku podejmowania decyzji zakupowych stosunek emocji do racjonalnego rozumowania znaczącą przechyla się na stronę uczuć:

  •  reakcje emocjonalne są 3000 razy szybsze niż reakcje racjonalne,
  • emocjonalne części mózgu przetwarzają bodźce sensoryczne 5 razy szybciej niż te odpowiedzialne za myślenie racjonalne,
  • stosunek perswazji emocji do rozumu wynosi 24:1.

Ukryta moc reklamy OOH

Reklama OOH w znaczący sposób może pomóc w zaangażowaniu konsumentów, co bezpośrednio przełoży się na budowanie wizerunku marki  i zwiększanie zysków. Jednak reklama zewnętrzna posiada jeszcze jedną ukrytą moc, której konsumenci w większości mogą nie być świadomi. Jest to moc naszego nieświadomego umysłu.

Ukryta moc reklamy OOH to moc nieświadomego umysłu

Mózg przetwarza dane z reklam zewnętrznych, niezależnie od tego, czy konsument ogląda je świadomie, czy nie. Według niektórych szacunków, obraz na billboardach, i tych tradycyjnych, i tych cyfrowych jest regularnie oglądany i świadomie przetwarzany  przez co najmniej 71% społeczeństwa. Zaś inne badania psychologiczne dowodzą, że billboardy angażują odbiorców bez względu na to czy prezentowana reklama jest oglądana świadomie, czy też nieświadomie. Jak to się dzieje? Nauka mówi, że nieświadomy umysł ma moc przetwarzania aż 11 milionów informacji na sekundę, które odbierane są przez narządy zmysłów. Natomiast umysł świadomy posiada mniejsze zdolności przetwarzania dużych ilości danych w czasie rzeczywistym – jest w stanie przetworzyć jedynie 40 fragmentów informacji na sekundę2. Wniosek? Billboardy są widziane przez konsumentów, nawet jeśli ci nie zdają sobie z tego sprawy. Zatem, jeśli firmy pragną budować swoją markę, skutecznie angażować odbiorców oraz zwiększać zyski, muszą korzystać z tych kanałów marketingowych, które są
w stanie wywołać reakcję emocjonalna, czyli inwestować w reklamę OOH.

Reklama OOH i psychologia

Reklamy OOH oddziałują na odbiorców, bez względu na to czy oglądają je świadomie, czy nie. Nawet jeśli konsumenci nie zwracają uwagi na reklamy zewnętrzne, ich mózg rejestruje obrazy na poziomie podświadomości. Co więcej, ludzkie oko postrzega prezentowane treści w ustalony sposób – porusza się po obrazie liniowo, w kształcie litery Z. Stąd informacje na górze i na środku planszy reklamowej są przyswajane łatwiej, niż te „rozrzucone” po całym obrazie.

„95% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych nieświadomie i dopiero wtedy są one uzasadnione logiką”

Badania przeprowadzone przez profesora Harvard Business School, Geralda Zaltmana3, wykazują, że „95% naszych decyzji zakupowych jest podejmowanych nieświadomie i dopiero wtedy są one uzasadnione logiką”. Jednak oprócz tego, że u konsumentów pojawia się nieświadoma reakcja na bodźce (podyktowana podstawowymi uczuciami i intuicją), reklamodawcy wykorzystują w swoich kampaniach dodatkowe „pobudzacze”, które potęgują proces utrwalania obrazu w pamięci i skutecznie skłaniają do kupowania:

– emocje wykorzystywane w kampaniach. W reklamie wyróżnia się 6 „podstawowych odczuć”, które służą wywołaniu silnych reakcji emocjonalnych, w tym: szczęście, złość, obrzydzenie, smutek, strach, zaskoczenie,

– kolor. Odgrywa istotną rolę w przyciąganiu wzroku do komunikatu reklamowego, w sposób świadomy i nieświadomy (tzw. psychologia koloru). Żywe i przyciągające wzrok kolory, nawiązujące do identyfikacji wizualnej marki i jej dotychczasowej palety, mogą bezpośrednio wpływać na umysły klientów, wywołać określoną reakcję, a przede wszystkim poprawić rozpoznawalność reklamy OOH.

Istotnym czynnikiem psychologicznym, który kierunkuje decyzje zakupowe klientów jest fakt, że przywiązują dużą wagę do marek, które już znają. Takie marki traktują w sposób priorytetowy. Dlaczego? Związane jest to z naturalnym instynktem przyciągania przedmiotów, które mieszczą się w strefie komfortu konsumentów. Klienci wolą robić te rzeczy, które zapewniają im poczucie zadowolenia, wygody i bezpieczeństwa, niż próbować rzeczy nowych, znajdujących się poza ich strefami komfortu. Generalnie ludzie są oporni na zmiany, nawet na te, które mogą wydawać się pozytywne. Reklama OOH to właśnie to medium, które pozwala na „bliższe (za)poznawanie się” z odbiorcami. W zależności od lokalizacji nośnika reklamowego (w wyborze którego skutecznie doradzi Agencja BE Media), konsumenci stykają się z przekazem OOH codziennie (a nawet kilka razy dziennie). Podczas zakupów mogą więc sobie daną markę łatwo przypominać (bo lepiej ją znają) i z większym prawdopodobieństwem ją nabyć.

Okazuje się, że psychologia to mocna podstawa udanych kampanii reklamowych i udanych relacji z konsumentami. Odnosi się stricte do emocji, które posiadają dużą siłę kierowania zarówno nieświadomymi, jak i świadomymi decyzjami klientów. Konsumenci zaś wykazują tendencje do angażowania się w marki, z którymi mogą się wiązać emocjonalnie. Wzmocnieniem tu może być również kwestia zaufania do OOH. Zgodnie z badaniami Nielsena reklama zewnętrzna jest jednym z najbardziej zaufanych nośników reklamowych – 56% klientów bezwarunkowo ufa temu medium, a kolejne 58% jest skłonnych podjąć bezpośrednie działanie po obejrzeniu reklamy.

BE Media – Gwarancja skutecznej współpracy!

 

  1. 1. https://www.adcocksolutions.com/post/the-secret-psychology-of-retail
  2. https://www.britannica.com/science/information-theory/Physiology
  3. https://hbswk.hbs.edu/item/the-subconscious-mind-of-the-consumer-and-how-to-reach-it

Joanna Pełech-Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.