Reklama zewnętrzna w poznańskiej uchwale krajobrazowej, czyli przyjazny miejski outdoor
Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Reklama zewnętrzna w poznańskiej uchwale krajobrazowej, czyli przyjazny miejski outdoor

Reklama zewnętrzna w poznańskiej uchwale krajobrazowej, czyli przyjazny miejski outdoor


Reklama zewnętrzna w poznańskiej uchwale krajobrazowej, czyli przyjazny miejski outdoor

W ostatnich latach coraz więcej uwagi poświęca się umiejscowieniu reklamy w przestrzeni miejskiej. Przeciwnicy zarzucają branży reklamowej zaśmiecanie miast, zwolennicy narzekają na wprowadzanie kolejnych ograniczeń. Dlatego poszczególne miasta próbują wdrażać tzw. uchwały krajobrazowe regulujące rozmieszczenie nośników reklamowych. Jak zatem na tle ogólnokrajowej debaty wygląda reklama w  mieście Poznań?

Poznańska uchwała krajobrazowa

Poznań, śladem innych polskich miast, pracuje nad wdrożeniem własnej uchwały krajobrazowej, mającej na celu wprowadzenie uregulowań w zakresie rozmieszczenia nośników reklamowych na terenie miasta. Reklama w przestrzeni miejskiej Poznań stała się zatem przedmiotem prac włodarzy miasta –  w uzasadnieniu zmian w prawie w tym zakresie prezydent miasta powiedział: „Dzięki uchwale krajobrazowej będziemy mogli wyeliminować z naszego otoczenia nieestetyczne banery, krzykliwe szyldy oraz inne elementy powodujące dewastację krajobrazu miejskiego”.

Zgodnie z projektem nowego aktu prawnego, reklama w mieście Poznań, będzie uwzględniała podział miasta na cztery obszary – pierwszy: staromiejski, obejmujący Stary Rynek i okolice; drugi skoncentrowany wokół centrum i dzielnic historycznych miasta; trzeci – zurbanizowany obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz obszary przemysłowe i czwarty – przyrodniczy, obejmujący miejskie obszary zieleni.

Zewnętrzna reklama Poznań obejmuje wiele typów nośników – gabarytowe billboardy, słupy ogłoszeniowo – reklamowe, tablice, szyldy, czy obiekty małej architektury. Zgodnie z projektem nośniki o największych gabarytach mogłyby być zlokalizowane wyłącznie w sferze zurbanizowanej oraz na drogach głównych na pograniczu z centrum i dzielnicami objętymi ochroną konserwatorską. Z krajobrazu miejskiego praktycznie całkowicie wyeliminowane miałyby zostać wielkoformatowe banery – dopuszczalne mają być tylko te zainstalowane na rusztowaniach podczas remontu elewacji. Nadal legalne będą jednak murale reklamowe na szczytach budynków, oczywiście z zachowaniem określonych zasad. 

W chwili obecnej trwają konsultacje społeczne nad projektem, podczas których mieszkańcy miasta mogą zgłaszać swoje uwagi do dokumentu. Zgodnie z informacją zawartą na oficjalnej stronie internetowej miasta, reklama w mieście Poznań będzie przedmiotem obrad Rady Miasta jeszcze w tym roku. 

Telebimy reklamowe, czyli wielkoformatowe ekrany

Telebimy jako nośniki składające się na reklamę w przestrzeni miejskiej Poznań niewątpliwie staną się obiektem zainteresowania nowego prawa lokalnego w tym mieście. Nie zmienia to jednak faktu, że prawidłowo, tj. zgodnie z prawem zlokalizowane monitory nadal będą przyciągać uwagę mijających je osób. Reklama na telebimie Poznań zlokalizowana jest najczęściej wzdłuż ważniejszych ulic w  mieście, co sprawia, że osoby stojące w korku, czy oczekujące na zmianę świateł nie pozostaną wobec takiego przekazu obojętne. 

Miejskie autobusy i tramwaje jako nośniki reklamowe

Reklama zewnętrzna Poznań to nie tylko nośniki wolnostojące, zlokalizowane na placach, budynkach, czy w okolicy ruchliwych arterii miejskich. Reklama w przestrzeni miejskiej Poznań obejmuje także kampanie prowadzone w ramach komunikacji miejskiej, na które składają się dwa typy działań – oklejanie pojazdów oraz emisja spotów reklamowych na nośnikach instalowanych wewnątrz pojazdów. Pierwsza koncepcja, obejmująca kreacje reklamowe na burtach, bądź tylnej szybie pojazdu skierowana jest głównie do uczestników ruchu drogowego – kierujących innymi pojazdami w ruchu miejskim, stojącym w korkach, czy osób oczekujących na przystankach. Drugi rodzaj działań obejmuje reklamę na ekranach LCD zamontowanych wewnątrz pojazdów i ma na celu przyciągnięcie uwagi podróżnych. Reklama w komunikacji miejskiej Poznań prowadzona na monitorach może przybierać formę 10, 15, bądź 30 spotów reklamowych. 

Jak wygląda reklama w autobusach?

Umiejscowienie kampanii reklamowej w miejskiej komunikacji stanowi szansę na dotarcie do tysięcy mieszkańców miasta i osób przybywających do niego każdego dnia z okolicznych miejscowości do pracy, na uczelnię, czy w celu załatwienia spraw prywatnych oraz urzędowych. Jak podaje MPK Poznań na swojej stronie internetowej, każdego dnia pojazdami miejskimi poruszają się 603 tysiące pasażerów, co w roku daje ponad 220 milionów osób. Reklama w autobusach Poznań stanowi zatem skuteczny kanał docierania do wielu grup docelowych – nawet kilkuminutowa podróż sprawia, że pasażerowie mimowolnie spoglądają na zawartość wyświetlaną na ekranie. 

Ekrany w tramwajach? Czemu nie!

Reklama w tramwajach Poznań ma podobny charakter do tej realizowanej w autobusach – ekrany obejmują możliwość emisji spotów reklamowych na 200 monitorach zainstalowanych w 50 pojazdach, w ramach 22 linii. Reklama Poznań prowadzona w tramwajach może stanowić doskonałe uzupełnienie kampanii realizowanej na innych nośnikach, bowiem każdego dnia tysiące osób znudzonych podróżą wpatruje się w materiały wyświetlane na ekranach. I nawet jeśli niektórym wydaje się, iż reklama w komunikacji miejskiej odbierana jest przez pasażerów z dużą obojętnością, to tak naprawdę zawarty w niej przekaz na długo pozostaje w pamięci i podświadomości odbiorców, co niewątpliwie wpływa na ich późniejsze wybory. 

Reklama Poznań staje się obiektem zainteresowania nie tylko reklamodawców oraz reprezentujących je agencji, ale również przedstawicieli organów stanowiących  w tym mieście prawo. Po wielu latach rozmów na szczeblu ogólnokrajowym na temat reklamy w krajobrazie miejskim nikogo już chyba nie dziwi, że reklama w przestrzeni miejskiej Poznań również doczekała się indywidualnej debaty. I choć przedstawiciele branży nie do końca są zadowoleni z planowanych do wprowadzenia zmian i ograniczeń, to przecież nadal w ich dyspozycji pozostanie wiele form realizacji kampanii reklamowych. Biorąc zaś pod uwagę fakt, iż jedną z podstawowych cech dobrej i skutecznej agencji reklamowej jest kreatywność, nie powinno być to problemem w tworzeniu dla klientów ciekawych i przyciągających uwagę reklam w mieście Poznań. 

Iwona Włodarczyk

Absolwentka prawa, oraz studiów podyplomowych na kierunkach: Prawo finansowe i gospodarcze; Społeczeństwo informacyjne; Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych oraz Prawo nowych technologii. Przez całe życie zawodowo związana z prawem nowych technologii, zwłaszcza jego zastosowaniem w branży reklamowej oraz informatycznej. W BE Media odpowiedzialna za sporządzanie, opiniowanie i analizę umów z partnerami mediowymi, kontrahentami oraz Klientami, uczestnictwo w negocjacjach oraz bieżące doradztwo prawne. Autorka bloga poświęconego bezpieczeństwu informacji i prawa w IT, pasjonatka literatury i nurkowania, z zacięciem do dekorowania wnętrz.