Reklama w mieście Kraków wczoraj i dziś
Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Reklama w mieście Kraków wczoraj i dziś

Reklama w mieście Kraków wczoraj i dziś


Reklama w mieście Kraków wczoraj i dziś

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu – nie sposób się z tym nie zgodzić, dobrze zaplanowana, przemyślana i skuteczna kampania reklamowa potrafi sprzedać praktycznie wszystko. W zależności od potrzeb klienta kampania może mieć zasięg globalny lub być kierowana do wybranej społeczności lokalnej. Jak może zatem wyglądać kampania w przestrzeni miejskiej Kraków?

 

Reklama w mieście Kraków w ujęciu historycznym

Historia reklamy sięga początków handlu, kiedy to starożytni kupcy wykrzykiwali na targowiskach nazwy towarów wystawianych na straganach, próbując w ten sposób zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów. Pomimo upływu tysięcy lat, metoda ta nadal bywa stosowana współcześnie na różnych targach i jarmarkach. Nawoływanie zachęcające do zakupu lodów, czy chłodnych napojów można usłyszeć również latem od sprzedawców przemierzających nadmorskie plaże.

Z całą pewnością reklama werbalna stosowana była również na krakowskich targowiskach, zlokalizowanych na Rynku Głównym. Jego centralnym punktem do dziś pozostają Sukiennice, które początkowo miały postać drewnianych kramów sukiennych. Przez stulecia były wielokrotnie przebudowywane, a dzisiejsza postać niemal niczym nie przypomina już dawnego pierwowzoru. Wokół Sukiennic zawsze rozlokowanych było kilka targów, z których każdy oferował inny rodzaj produktów, jak Targ Węglowy, Targ Żydowski, Kurzy Targ, Targ i skład Solny, targ rybny, mięsny, owocowo – warzywny, chlebowy, czy targ staroci.

Przez lata reklama w mieście Kraków ewoluowała – lokalni przedsiębiorcy zaczęli stosować coraz to nowsze środki informowania o swojej ofercie – pojawiały się ogłoszenia drukowane w prasie oraz różnego rodzaju informatorach, produkty prezentowane były również na afiszach, czy ulotkach reklamowych. Istotnym elementem reklamy w przestrzeni miejskiej Kraków, mającym na celu zachęcanie do swoich produktów, były aranżacje okien wystawowych w sklepach. Taki rodzaj reklamy kierowany był do osób przechodzących obok sklepu – miał zachęcać do wejścia do lokalu i dokonania w nim zakupów. W przedwojennym Krakowie organizowane były nawet konkursy na najlepszą dekorację okienną.

Na budynkach, w których zlokalizowane były zakłady, czy sklepy wywieszane były również różnego rodzaju afisze i szyldy – dziś w wielu miejscach nadal można natknąć się  na oznakowania i tablice nawiązujące do tych historycznych. Reklama w przestrzeni miejskiej Kraków obejmowała również neony, stanowiące swego rodzaju pierwowzór tablic świetlnych, czy nowoczesnych telebimów.

Reklama w mieście Kraków związana jest także z wydaniem w tym mieście w 1906 roku pierwszego poradnika reklamy. Kilka lat temu Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zorganizowało niezwykle ciekawą wystawę poświęconą właśnie krakowskiej reklamie przełomu XIX i XX wieku, na której można się było zapoznać ze środkami reklamowymi stosowanymi na przestrzeni lat w dawnej stolicy Polski.

Reklama Kraków współcześnie

Jak widać reklama zewnętrzna towarzyszy nam od lat – przez dziesięciolecia metody i środki wykorzystywane przez nią ewoluowały, zaś siłą napędową branży reklamowej bez wątpienia jest postęp technologiczny, który wprowadza coraz nowsze instrumenty i nośniki do prezentacji treści reklamowych, np. wejście telefonów do powszechnego użycia sprawiło,  że ogłoszenia reklamowe zaczęto drukować w książkach telefonicznych. Dziś już mało kto korzysta z wyszukiwania potencjalnych dostawców towarów, czy wykonawców usług tą drogą, zaś analogowa reklama outdoorowa w dużej mierze została wyparta przez narzędzia cyfrowe, w związku z czym reklama zewnętrzna Kraków to dziś głównie reklama na telebimie Kraków, czy reklama w komunikacji miejskiej Kraków. Na nośnikach cyfrowych można w krótkim czasie zaprezentować wiele interesujących informacji o usłudze, czy produkcie, zawrzeć przekaz mający na celu umacnianie pozycji marki, czy treści o znaczeniu społecznym. Reklama w formie video przyciąga uwagę i zainteresowanie odbiorców, co zawsze przekłada się na jej skuteczność.

Nowoczesna reklama w przestrzeni miejskiej Kraków, czyli reklama w autobusach Kraków i reklama w tramwaju Kraków

Pojazdy komunikacji miejskiej od wielu już lat wykorzystywane są do prezentacji treści reklamowych – reklamodawcy i reprezentujące je agencje zauważyli potencjał tkwiący w ogromnych ilościach pasażerów poruszających się komunikacją  miejską w dużych miastach, a także długich dystansach przemierzanych każdego dnia przez pojazdy miejskie.

Pierwotnie reklama w autobusach Kraków oraz reklama w tramwaju Kraków (ale również i w innych miastach) sprowadzała się do oklejania pojazdów z zewnątrz. Prezentowany w ten sposób przekaz mógł być jednak kierowany wyłącznie do osób znajdujących się poza pojazdem, tj. pasażerów zgromadzonych na przystankach, czy też innych uczestników ruchu drogowego.

W związku z tym, w celu rozszerzenia kręgu odbiorców reklam pojawiła się koncepcja prezentacji treści reklamowych osobom przebywającym bezpośrednio w pojazdach autobusów i tramwajów – na pokładach zaczęto instalować zatem ekrany, na których emitowane są spoty reklamowe oraz inne materiały cyfrowe. Biorąc pod uwagę ilość osób korzystających każdego roku z komunikacji miejskiej rozwiązanie takie znacznie rozszerza zasięgi kampanii, a co za tym idzie zwiększa ich skuteczność – z Raportu o stanie gminy 2020 z dnia 31 maja 2021r. opublikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa wynika, iż liczba pasażerów przewożonych komunikacją miejską w ostatnich latach rosła, osiągając ilość 411 milionów osób w 2018r. i 416 milionów osób w 2019r.

Reklama w przestrzeni miejskiej Kraków ma wielowiekową tradycję. I choć formy i metody przekazów zmieniały się na przestrzeni lat, to idea przyświecająca reklamodawcom zawsze była taka sama – stworzyć ciekawą kreację i skutecznie zaprezentować się odbiorcom.

 

Iwona Włodarczyk

Absolwentka prawa, oraz studiów podyplomowych na kierunkach: Prawo finansowe i gospodarcze; Społeczeństwo informacyjne; Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych oraz Prawo nowych technologii. Przez całe życie zawodowo związana z prawem nowych technologii, zwłaszcza jego zastosowaniem w branży reklamowej oraz informatycznej. W BE Media odpowiedzialna za sporządzanie, opiniowanie i analizę umów z partnerami mediowymi, kontrahentami oraz Klientami, uczestnictwo w negocjacjach oraz bieżące doradztwo prawne. Autorka bloga poświęconego bezpieczeństwu informacji i prawa w IT, pasjonatka literatury i nurkowania, z zacięciem do dekorowania wnętrz.