RADAR na OOH – nowość w pomiarze oglądalności
Tendencja rosnąca w ekosystemie lokalizacji danych: co to oznacza dla reklamy OOH ?!
Wzrost ekosystemu lokalizacji danych: zmniejszanie przepaści pomiędzy światem cyfrowym a realnym.
Rozejrzyj się. Bardzo prawdopodobne, że wokół zobaczysz cyfrowe szaleństwo i uzależnienie od smartfonów. Czego zaś może nie zauważysz, to to, co pozostaje wszechobecne – fizyczny świat wokół nas. Według amerykańskiej Krajowej Federacji Detalicznej (National Retail Federation) większość naszych działań i aż 85 % sprzedaży, nadal ma miejsce w świecie fizycznym, a nie w świecie cyfrowym.
Niwelowanie różnic między tymi dwoma światami to rosnący ekosystem danych mobilnych opartych o lokalizację. Pozwala on specjalistom marketingu dowiedzieć się więcej o ludziach w realnym świecie niż bywało to kiedykolwiek wcześniej. Do tej pory lokalizacja danych miała znaczenie przede wszystkim dla reklamy mobilnej. Jednak marketerzy zaczęli zdawać sobie sprawę, że reklamy wyświetlane podróżującym odbiorcom, gdy korzystają oni z urządzeń to nie zawsze najlepszy i jedyny sposób na zaangażowanie konsumenta. Jeśli mowa o obecnie dostępnych danych mobilnych, handlowcy zaczęli sobie uświadamiać, że to co jest naprawdę ekscytujące, to ich możliwości zrewolucjonizowania innych form reklamy.
Należałoby pomyśleć o tym, jak dane, tak skutecznie zasilające kampanie mobilne, mogą być wykorzystane w innych mediach, w tym:
– telewizji – poprzez anonimowe połączenie telefonu z kablem dekodera, co dałoby obraz treści, które użytkownicy oglądają najczęściej
– Internecie – analizowanie zachowań konsumenta w Internecie, aby sprawdzić czy odwiedził konkretny sklep lub witrynę po obejrzeniu strony lub reklamy w Internecie.
Jednak oprócz tych raczej oczywistych kandydatów rewolucjonizujących dane mobilne, bardziej zaskakującym konkurentem staje się reklama OOH, która znacząco wpływa na transformację w zakresie danych mobilnych.
Reklama zewnętrzna, jako medium oparte na odpowiedniej lokalizacji, jak żadna inna branża przemysłu może zbić kapitał na danych opartych na lokalizacji. Dzięki kreatywnym reklamom o wysokiej jakości, istotnym dla danej grupy odbiorców, OOH w sposób naturalny może badać zainteresowanie konsumentów w realnym świecie. Przed wprowadzeniem ekosystemu danych, wskaźniki OOH dotyczyły pomiaru ilości odbiorców, ale nie dostarczały informacji jacy konsumenci te reklamy oglądali. Dzięki ekosystemowi lokalizacji danych, OOH, jako medium o wizualnie stymulującym i kreatywnym obrazie, zyskuje zainteresowanie reklamodawców, którzy odkrywają nowe, zaawansowane sposoby dotarcia do swoich klientów. To samo docelowe działanie, które pozwoliło odnieść sukces reklamie mobilnej teraz stwarza możliwości reklamie zewnętrznej. Może ona konkurować z własnymi wysoce ukierunkowanymi i mierzalnymi kampaniami reklamowymi. Tak, mierzalnymi. Specjaliści marketingu, którzy do tej pory zmagali się z ilościowym określeniem zwrotu z inwestycji (ROI) w branży OOH, już nigdy więcej nie muszą podejmować tej walki. Reklama zewnętrzna może teraz integrować różne czynniki: dane mobilne oparte na lokalizacji (które wiążą w całość odbiorców docelowych), wzorce zachowań, dane lokalizacji i wyniki. Tak więc reklamodawcy wiedzą co działa i gdzie działa w doniesieniu do docelowej grupy demograficznej odbiorców i ich zachowań. Pozwala to na przykład marketerom sprawdzić czy mama odwożąca dziecko na zajęcia piłki nożnej widziała znak sklepu sportowego i pamiętając, że musi wymienić „korki” syna, zatrzymała się przy sklepie lub dokonała zakupu online. Jest to reklama zawierająca ujęcia cyfrowe, zapewniająca lepsze dane na temat tego kto ogląda reklamę i jaki jest ostateczny wpływ kampanii na odbiorcę.
Przez całe lata specjaliści od marketingu dopraszali się o wysokiej jakości analizy, a teraz po raz pierwszy, dzięki ewolucji ekosystemu lokalizacji danych, OOH jest w stanie je dostarczyć.
Niecałe dwa tygodnie temu, bo 26 lutego 2016, Clear Channel Outdoor Americaswprowadziła RADAR, pierwsze w tej branży cyfrowe rozwiązanie pomiaru odbiorców wykorzystywane do planowania, pomiaru wskaźników oglądalności i oceny kampanii reklamowej. To dla reklamodawców nowe rozwiązanie w zakresie analizy danych związanych z planowaniem i zakupem mediów Out-of-Home, jak i oceną oraz pomiarem rezultatów reklamy w odniesieniu do odbiory docelowego.
RADAR gwarantuje specjalistom od marketingu możliwości wykorzystania w reklamie OOH tego co już jest stosowane w kampaniach cyfrowych, czyli: określonego odbiorcy, ukierunkowania na określony cel i danych. RADAR może koncentrować się na anonimowej grupie konsumentów i sporządzić mapę ich podróży. Zatem reklamodawcy mogą uzyskać informacje o stopniu zagęszczenia danych odbiorców w konkretnym miejscu, by ostatecznie do nich dotrzeć.
Rys. 1 Clear Channel Outdoor
RADAR sprawia, że kampanie stają się bardziej wydajne i skuteczne przez:
– identyfikację i dotarcie do docelowej grupy odbiorców w oparciu o zachowania w świecie
realnym i cyfrowym
– zrozumienie cyklicznych, codziennych a nawet godzinowych schematów związanych
z podróżowaniem
– dokładne wskazanie obszarów efektywności poprzez określenie lokalizacji OOH, co
ostatecznie dostarczy informacji na temat stopnia zagęszczenia danej grupy odbiorców
w danym miejscu.
Udowodniono, że docieranie do konkretnych grup konsumenckich w drodze do celu ich podróży (w takcie przemieszczania się, przejazdu, drogi do pracy czy sklepu spożywczego) wpływa na ich zachowania zakupowe. Czy jest więc lepszy sposób na dotarcie do konsumentów niż OOH – medium twórcze i o wysokim wpływie, które jest zawsze włączone
i niemożliwe do przeoczenia?
RADAR ma fundamentalne znaczenie dla branży OOH. To mariaż danych na temat lokalizacji z twórczym sposobem docierania do ściśle określonych grup konsumenckich, w określonych miejscach i przez cały dzień. Innowacje takie jak RADAR, napędzane danymi o lokalizacji, zmienią sposób myślenia specjalistów od marketingu, zwłaszcza w reklamie OOH. To ekscytujący czas dla tego rynku. Przewiduje się, że RADAR przyspieszy rozpowszechnianie ekosystemu danych w oparciu o lokalizację, co z pewnością przełoży się na efektywniejszą reklamę zewnętrzną, bardziej ukierunkowaną na grupę docelową.
źródło: