Psychologia kolorów. Jak skutecznie używać barw w reklamie?
Czerń to kolor żałoby, zaś biel to niewinność. Czerwień to złość, zaś żółty to spokój. W psychologii od wielu lat bada się wpływ kolorów na ludzkie zachowania. Sprawdza się, jak przebywanie w pomieszczeniach pomalowanych na konkretny kolor, wpłynie na zachowanie człowieka. Oddziaływanie kolorów można też zaważyć w reklamie. To, jakie barwy zostaną użyte, może znacząco wpłynąć na odbiór nie tylko reklamy, ale i firmy, która z nich korzysta. Z tego artykułu dowiesz się, jakie konotacje niosą ze sobą poszczególne kolory i jak je wykorzystać do tworzenia odpowiedniego wizerunku firmy.
Kolory a kultura
Chociaż może wydawać się, że postrzeganie kolorów jest wszędzie takie samo, to jednak można się w tym założeniu łatwo pomylić. Znaczenie barw może się znacząco różnić. Na Zachodzie z żałobą kojarzy się czerń, jednak w krajach wschodu to właśnie biel jest kojarzona z ceremoniami pogrzebowymi i opłakiwaniem zmarłych. Co więcej, to także kolor przynoszący pecha i nieszczęście.
Planując globalną kampanię reklamową, trzeba bardzo uważać na to, jakich kolorów się użyje, ponieważ łatwo można stać się obiektem krytyki. Przykładem może być firma Sony. Kilka lat temu zaprezentowała nowy model konsoli do gier w kolorze białym. Była to nowość w ofercie producenta, który do tej pory tworzył wyłącznie czarne urządzenia. W związku z tym zaplanowano kampanię. W Holandii prezentowana była w formie billboardów, na których widać było 2 kobiety: jedną o białym kolorze skóry, drugą Afroamerykankę. Hasło, które towarzyszyło kampanii, jednoznacznie wskazywało na przewagę białego urządzenia nad czarnym. O ile w Holandii reklama została przyjęta neutralnie, o tyle – za pomocą social mediów – w USA wywołała oburzenie. Amerykanie bowiem uznali kampanie za rasistowską i natychmiast rozpoczęli bojkot firmy Sony. Marka szybko zareagowała, usunęła reklamy i przeprosiła za swoje niedopatrzenie, ale na ich przykładzie można się nauczyć, że w dzisiejszym świecie, gdzie reklama lokalna, może stać się globalną, kontekst kulturowy związany z doborem kolorów nie jest bez znaczenia.
Nie tylko kultura, ale i wiek mają znaczenie przy odbiorze reklamy. Pomarańczowy kolor lepiej stosować w reklamach kierowanych do młodzieży, gdyż u osób starszych jego odbiór nie będzie już tak pozytywny. Również płeć sprawia, że kolory są inaczej odbierane. Kobiety widzą więcej kolorów niż mężczyźni, ale też błędem jest myślenie, że stosowanie wyłącznie różowego koloru będzie idealnym wyborem do promowania produktów tworzonych z myślą o kobietach.
Znaczenie kolorów
Tworząc kampanie, warto brać pod uwagę aspekty kulturowe, ale też warto znać podstawowe znaczenie kolorów. Oto krótki przewodnik, dzięki któremu dowiesz się, jak wzbudzić wśród klientów odpowiednie emocje za pomocą barw.
🟥Czerwony
Kolor energii, zachęcający do działania, ale jednocześnie niosący ze sobą 2 różne konotacje. Z jednej strony może kojarzyć się z miłością, erotyzmem, energią, witalnością i szybkością, zaś z drugiej to kolor zakazów, krwi, agresji. W reklamach doskonale nadaje się do komunikatów, które wymagają szybkiego podjęcia decyzji (wyprzedaże, promocje ograniczone czasowo). Czerwony przenosi tekst w tym kolorze na pierwszy plan i przyciąga wzrok. Poza tym barwa ta kojarzy się z pilnością, ekscytacją, a badania na Harvardzie wykazały, że podnosi ciśnienie krwi. Często stosuje się go przy reklamie napojów energetycznych oraz sportowych samochodów.
🟦Niebieski
Symbolizuje stabilizację, wiedzę, prawdę, lojalność, mądrość, a także wiarę. Kojarzy się z niebem i morzem, co pomaga ukoić nerwy. Jednocześnie sprzyja budowaniu zaufania oraz zapewnia bezpieczeństwo (niebieskie mundury policji). Doskonały do reklamowania produktów związanych z wodą, czystością, niebem i powietrzem. Nie powinno się stosować go do reklamowania produktów spożywczych, bo hamuje apetyt. Często wykorzystywany w reklamie banków, firm ubezpieczeniowych czy innych instytucji finansowych, które mają się kojarzyć ze stabilizacją życiową i bezpieczeństwem finansowym.
🟩Zielony
Ma silne konotacje z naturą, ekologią, harmonią i spokojem. Sprzyja kreatywności, wzrostowi, zwiększa wiarygodność. Kolor łagodności i pozytywnych emocji. Jest kojący i przyjazny dla oczu – patrząc na kolor zielony, wzrok odpoczywa. Chętnie wykorzystywany przez branżę medyczną, by w reklamach podkreślić brak szkodliwości produktu. Również uważany za barwę symbolizującą pokój (szczególnie w oliwkowym odcieniu).
🟧Pomarańczowy
Idealny wybór przy kampaniach kierowanych do młodzieży. Łączy w sobie energię czerwonego oraz łagodność żółtego. Symbol radości, fascynacji i determinacji. Świetnie stymuluje apetyt, zapewnia komfort i przystępność. Kojarzy się także z zabawą i dobrymi emocjami. Chętnie wykorzystywany przez sklepy, by zwrócić uwagę na okazje i przeceny.
🟨Żółty
Tak jak i czerwony może mieć dwa różne skojarzenia. Z jednej strony widuje się go w znakach ostrzegawczych na drogach, ale z drugiej jest kojarzony ze słońcem, wakacjami, witalnością, nową energią, radością. Za jego pomocą podkreśla się wyjątkowe cechy produktów. Wywołuje uczucie ciepła. Chętnie wykorzystywany do promocji produktów dla dzieci oraz ofert związanych z wypoczynkiem i miłym spędzaniem czasu.
⬜️Biały
Często stosowany do wyróżnienia elementów, np. czerwone hasło „wyprzedaż” na białym tle. Jest uniwersalną barwą, a kojarzy się głównie z niewinnością, delikatnością, subtelnością. Chętnie stosowany do promocji produktów higienicznych (chusteczki, papier toaletowy), ale też przez producentów elektroniki oraz twórców perfum. W przypadku 2 ostatnich kategorii wiąże się to z większym prestiżem produktów.
👚Różowy
Wbrew powszechnej opinii nie jest to kolor zarezerwowany wyłącznie dla dziewczynek oraz kobiet. Owszem, jest częściej stosowany w reklamach kierowanych do kobiet w każdym wieku, ale nie należy się wyłącznie na nim koncentrować, biorąc pod uwagę płeć żeńską. To kolor współczucia i odwagi, co można zauważyć w kampaniach związanych z profilaktyką i leczeniem nowotworów u kobiet. Oznacza też romantyczność, miłość i przyjaźń. Chętnie używany przez firmy reprezentujące branżę odzieżową.
⬛️Czarny
Kolor wysokiej jakości, elegancji, produktów prestiżowych. Symbolizuje styl i luksus, stąd jego wykorzystanie w branży motoryzacyjnej. Czarny jest kojarzony z mocą, tajemniczością, ale też złem i śmiercią. W branży odzieżowej czerń wyszczupla, dlatego często stosuje się ją do prezentacji nowych kolekcji. Uwypukla inne barwy, dlatego chętnie stosuje się go jako tło. W połączeniu z czerwienią i pomarańczowym tworzą „agresywny” komunikat.
Podsumowanie
Badania naukowców jasno wykazały, że kolory wpływają na człowieka nie tylko pod kątem psychicznym, ale też fizycznym. Czerwona barwa sprawia, że ludzie poruszają się i wykonują czynności znacznie szybciej. Nie bez znaczenia jest też wiek odbiorców. Planując kampanię skierowaną do osób w konkretnym wieku, należy wziąć pod uwagę wykorzystanie odpowiednich barw. Ważne są również aspekty kulturowe, które w zależności od obszaru prezentowania regionu, mogą się znacząco różnić.
Wybór odpowiednich kolorów może zachęcić klientów do szybkich zakupów, jak i ich od nich odwieść. Barwy wpływają też na postrzeganie firmy. Jednak w przypadku reklamy outdoorowej odpowiednie dopasowanie do siebie barw sprzyja jej odbiorowi. Zamiast rezygnować z projektu, warto skorzystać z pomocy specjalistów. W Be Media posiadamy doświadczony zespół specjalistów od reklamy oraz grafików, który tworzy dla klientów przyciągające wzrok oraz estetyczne kampanie na nośniki OOH orz DOOH. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać bezpłatną wycenę.
Źródła:
- https://semcore.pl/kolory-w-marketingu-znaczenie-psychologii-kolorow-w-biznesie/?utm_term=&utm_campaign=Remarketing+2023&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=6099600543&hsa_cam=20701753824&hsa_grp=&hsa_ad=&hsa_src=x&hsa_tgt=&hsa_kw=&hsa_mt=&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwq_G1BhCSARIsACc7NxrhpwEXkswafjT-68ViPzYDuuGKrifXqLpsd6ioafJWI8z4OgrBdVIaAoNBEALw_wcB
- https://www.owocni.pl/projektowanie-graficzne/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow
- Kolejna kontrowersyjna reklama Sony (gram.pl)