Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Popyt na komunikację w czasie rzeczywistym jako główny czynnik wzrostu DOOH

Popyt na komunikację w czasie rzeczywistym jako główny czynnik wzrostu DOOH


Popyt na komunikację w czasie rzeczywistym jako główny czynnik wzrostu DOOH

DOOH jest niezwykle popularny, i widać to gołym okiem. O tym, że cyfrowa reklama zewnętrzna staje się coraz powszechniejszym narzędziem reklamy jasno świadczą także wyniki prowadzonych badań. Skąd te prognozy? Marki częściej decydują się na promocję swoich produktów i usług dzięki oznakowaniu cyfrowemu przede wszystkim ze względu na możliwość dostosowania prezentowanych treści do lokalizacji, pory dnia, zachowań odbiorców czy warunków pogodowych.

Badanie rynkowe Statista1 z końca 2024 roku przewiduje, że wydatki na reklamy na rynku reklamy cyfrowej outdoor na całym świecie osiągną 19,08 mld USD w 2025 r. Co więcej, zgodnie z prognozami wydatki na reklamy będą wykazywać roczną stopę wzrostu (CAGR 2025-2029) na poziomie 7,12%, co doprowadzi do prognozowanej wielkości rynku wynoszącej 25,12 mld USD do 2029 r.
Według przewidywań, w Europie2 wydatki na reklamę na rynku reklamy cyfrowej zewnętrznej osiągną 4,32 mld USD w 2025 r. Oczekuje się, że rynek będzie wykazywał roczną stopę wzrostu (CAGR 2025-2029) na poziomie 8,49%, co doprowadzi do prognozowanej wielkości rynku wynoszącej 5,98 mld USD do 2029 r.

W odniesieniu do Polski, Statista3 prognozuje, że wydatki na reklamy na rynku reklamy DOOH osiągną 122,20 mln USD w 2025 r. Przewiduje się, że wydatki na reklamy będą wykazywać roczną stopę wzrostu (CAGR 2025-2029) na poziomie 7,46%, co doprowadzi do prognozowanej wielkości rynku wynoszącej 162,95 mln USD do 2029 r.

Powyższe prognozy jasno wskazują, że rynek reklamy cyfrowej zewnętrznej rośnie szybko, co szczególnie napędzane jest innowacyjnymi technologiami i interaktywnymi strategiami, które przyciągają odbiorców w czasie rzeczywistym. Zwiększona urbanizacja, postęp technologiczny i zwiększony popyt na ukierunkowane kampanie reklamowe znacząco wpływają na zaangażowanie konsumentów oraz widoczność marki.


Ww. badania jasno wskazują też na preferencje klientów. Obecnie odbiorcy przekazu reklamowego coraz bardziej skłaniają się ku spersonalizowanym, interaktywnym i immersyjnym doświadczeniom oferowanym przez cyfrową reklamę zewnętrzną. Doświadczeniom, które dodatkowo współgrają z lokalnymi wartościami kulturowymi. Wśród konsumentów pojawia się pragnienie znaczących interakcji, co jest zwłaszcza napędzane przez obeznaną z technologiami młodszą grupę demograficzną preferującą zaangażowanie marki zgodnie z ich wartościami i wyborami związanymi ze stylem życia. By skutecznie łączyć się z różnymi grupami demograficznymi, marki decydują się na użycie targetowania opartego na lokalizacji, tak by prezentowane treści odpowiadały konkretnym regionom, dzielnicom i wartościom społeczności. Dodatkowo, zachowanie odbiorców i warunki środowiskowe oraz rozwój mobilności miejskiej powodują, że reklamodawcy wykorzystują dane w czasie rzeczywistym, by wzmocnić ukierunkowane kampanie reklamowe odnoszące się do lokalnej kultury i bieżących wydarzeń.

Lokalizacja, pora dnia, zachowanie odbiorców i warunki pogodowe to czynniki, do których coraz częściej dostosowana jest treść cyfrowych komunikatów reklamowych. Dlaczego? Ponieważ takie spersonalizowane treści zwiększają skuteczność kampanii reklamowych (a co za tym idzie, napędzają wzrost rynku). Co więcej, adopcja inteligentnych rozwiązań reklamowych szybko rośnie, gdyż technologia oznakowania cyfrowego staje się bardziej przystępna cenowo i wszechstronna. Stąd też zwiększone zainteresowanie DOOH w obrębie małych i średnich przedsiębiorstw. Sprzedawcy z branży detalicznej wykorzystują cyfrową reklamę zewnętrzną, by poprawić widoczność swojej marki, zmaksymalizować doświadczenia klientów i docelowo zwiększyć sprzedaż. Efektem tych zabiegów jest rosnący popyt na komunikację w czasie rzeczywistym w przestrzeni publicznej, w tym reklamę w galeriach handlowych, reklamę na lotniskach i reklamę w komunikacji miejskiej.

Warto podkreślić, że oznakowania cyfrowe obecnie wykraczają poza wyświetlanie treści. Wykorzystanie najnowszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), rzeczywistość rozszerzona (AR), rzeczywistość wirtualna (VR), interakcje bezdotykowe, kody QR, to możliwość tworzenia spersonalizowanych, immersyjnych doświadczeń. Wyświetlacze cyfrowe reagujące na działania klientów czy też interaktywne kioski poprawiające zaangażowanie konsumentów stają się coraz bardziej powszechne w sektorach takich jak handel detaliczny, rozrywka i hotelarstwo. Ponadto ciągły rozwój w zakresie technologii związanej z oświetleniem i rozdzielczością (jak np. wyświetlacze LED czy też ulepszenia rozdzielczości 4K i 8K oraz wysokiego zakresu dynamiki (HDR)) sprawiają, że systemy digital signage stają się bardziej energooszczędne, trwałe i co najważniejsze, opłacalne. Dzięki temu stają się atrakcyjniejsze i skuteczniej zachęcające w odbiorze w środowiskach handlu detalicznego wysokiej klasy, markach luksusowych i innych sektorach wymagających wyświetlaczy premium.

Wszystkie te czynniki sprawiają, że reklama zewnętrzna przyciąga uwagę w wielu branżach. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez The Out of Home Advertising Association of America (OAAA) 4, 70% dorosłych pamięta, że widziało reklamy zewnętrzne, a 83% podjęło działanie po ich obejrzeniu. Co więcej, większy wpływ na konsumenta mają widoczne reklamy prezentujące ceny i korzyści z produktu.

Zewnętrzna reklama cyfrowa, posiadająca zdolności przekazywania i dostosowania treści w czasie rzeczywistym to przekonujące, wysoce skuteczne medium przyciągające uwagę konsumentów i zwiększające ich zaangażowanie. Mało tego, integracja zaawansowanych technologii cyfrowych w środowiskach miejskich zwiększa wydajność i skuteczność kampanii DOOH. Dodatkowo polityka fiskalna mająca na celu promowanie infrastruktury cyfrowej odgrywa kluczową rolę w rozszerzaniu krajobrazu DOOH, umożliwiając markom wykorzystanie analizy danych w czasie rzeczywistym w celu poprawy zaangażowania odbiorców, jak podaje wcześniej cytowany portal Statista.

 

1. https://www.statista.com/outlook/amo/advertising/out-of-home-advertising/digital-out-of-home-advertising/worldwide
2. https://www.statista.com/outlook/amo/advertising/out-of-home-advertising/digital-out-of-home-advertising/europe
3. https://www.statista.com/outlook/amo/advertising/out-of-home-advertising/digital-out-of-home-advertising/poland
4. https://oaaa.org/news/ooh-powers-marketing-success-across-key-product-categories/

Joanna Pełech-Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.