Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Podcasty: wszystko, co warto wiedzieć 🎧

Podcasty: wszystko, co warto wiedzieć🎧


Podcasty: wszystko, co warto wiedzieć🎧

Podczas spacerów, w komunikacji miejskiej albo w domu podczas sprzątania lub gotowania. To 3 najczęściej wskazane okoliczności do słuchania podcastów. Z każdym dniem przybywa nowych słuchowisk, które w ciekawy i prosty sposób przekazują wiedzę na wybrany temat. W tym artykule przeczytasz, czym są podcasty, jakie korzyści przynoszą firmom oraz jak je wykorzystać do promowania swojej marki.

Czym jest podcast?

Podcast jest rodzajem darmowej publikacji prezentowanej w formie audio. Może dotyczyć każdego tematu. Publikowana jest regularnie w formie krótszych lub dłuższych odcinków. Od momentu publikacji dostępna jest przez cały czas, co pozwala na odtwarzanie jej w dowolnym momencie.

Podcasty w łatwej i przystępnej formie przekazują wiedzę dotyczącą różnorodnych dziedzin. Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się prowadzić swoje własne podcasty. Poruszane w nich tematy dotyczą zarówno kulis działalności danej marki, jak i przekazują mocno merytoryczne treści, dzielą się know-how i pozwalają tworzyć wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

To, co wyróżnia podcasty od wywiadów czy audycji radiowych, to większa naturalność. Podcasty często są spontaniczne, tworzone przez osoby, które nie mają doświadczenia dziennikarskiego czy aktorskiego. Dlatego mówi się, że są tworzone prosto z serca. Wybrzmiewa w nich autentyczność i szczerość, które pozwalają na zmniejszenie dystansu pomiędzy mówiącym a słuchaczem.

Dlaczego ludzie lubią podcasty?

Popularność podcastów wynika z wielu czynników. Oto te, które mają największy wpływ na ich popularność:

  • łatwa dostępność – podcasty są bardzo łatwo dostępne. Można je nawet oglądać na YouTube. Większość popularnych serwisów streamingowych udostępnia je u siebie całkowicie za darmo.
  • duży wybór tematów – wybór tematyczny jest ogromny! Możesz słuchać wyłącznie tych, które Cię interesują. Określenie tematyki pomaga w lepszym doborze podobnych podcastów od innych twórców. Obecnie można posłuchać wypowiedzi na każdy temat: o książkach, filmach, gwiazdach filmowych, sporcie, psychologii, miastach, a także o reklamie.
  • dostępne także offline – niektóre z serwisów umożliwiają zapisanie podcastu na swoim profilu, a następnie odsłuchanie go także wtedy, gdy jesteś offline.
  • można słuchać ich wszędzie – telefony komórkowe to obecnie małe centra dowodzenia, w których funkcja dzwonienia jest tylko dodatkiem 😉 Aplikacje na smartphone’y pozwalają na wygodne słuchanie podcastów nawet wtedy, gdy podróżujesz zatłoczonym autobusem w godzinach szczytu.
  • są rozrywką, gdy brak czasu na inne rozrywki – niektórzy o podcastach mówią, że to tematyczne stacje radiowe. Ponieważ większość z nich nie posiada nagranego obrazu, łatwo można je włączyć w tle i urozmaicić sobie czas podczas zajęć, które nie wymagają skupiania na nich uwagi. Są umilaczem czasu także przy cięższych obowiązkach domowych czy zawodowych.

Jak wykorzystać podcast do promowania marki?

Już samo stworzenie podcastu przez markę/firmę jest formą promocji. To kolejny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Szczególnie dobrze widziane jest zapraszanie znanych gości, którzy kojarzeni są z daną dziedziną. Ściśle określona tematyka podcastu przyciąga do niego wyłącznie zainteresowane osoby, a to gwarantuje wysokie dotarcie do docelowej grupy odbiorczej.

Podcasty mogą sprzedawać, bo mogą przy okazji promować nowości stworzone przez Twoją firmę. Mogą też promować organizowane przez Ciebie wydarzenia, na które przyjdą Twoi słuchacze.

Korzyści dla firmy wynikające z tworzenia podcastu:

  • tworzenie wizerunku eksperta,
  • promocja marki w nienachalny sposób,
  • docieranie do szerszego grona odbiorców.

Jeśli sam nie chcesz tworzyć podcastu, to zawsze możesz promować się w podcastach tworzonych przez innych.

Coraz częściej twórcy podcastów decydują się na współpracę z mniejszymi i większymi firmami. Dana marka pojawia się wtedy jako partner odcinka, co pozwala na jej promocję. Podcasty często są też reklamowane w tradycyjnej formie – nie tylko online. Miasto stołeczne Warszawa od kilku miesięcy prowadzi własny podcast, w którym porusza różnorodne tematy związane ze stolicą. Dyskutują o aktualnych wydarzeniach kulturalnych, historii, a także o ważnych wydarzeniach politycznych i sprawach lokalnych istotnych dla mieszkańców. Zapraszani są znani goście, którzy mówią o swoim powiązaniu z Warszawą, lub też podróżnicy, którzy przekazują miejskie ciekawostki, o których istnieniu z pewnością nie wiedziałeś. O istnieniu podcastu mogli dowiedzieć się m.in. pasażerowie podróżujący komunikacją miejską. W autobusach, tramwajach, a także w metrze na ekranach LCD pojawiły się reklamy promujące warszawski podcast. Reklama pojawiała się także w formie full back, czyli była prezentowana na tyłach warszawskich autobusów.

Przykład stolicy to dowód na to, jak w łatwy sposób połączyć podcast z reklamą OOH. Jeśli i Ty jesteś twórcą podcastu (lub prowadzisz firmę wspierającą autorów tej formy rozrywki), możesz reklamować się właśnie w pojazdach komunikacji miejskiej. Dzięki temu wiele osób dowie się o nim, gdyż reklama w transporcie publicznym gwarantuje szeroki zasięg i bezpośrednie dotarcie do grup docelowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak tworzymy nasze kampanie w komunikacji miejskiej, skontaktuj się z nami i poznaj spersonalizowaną ofertę.

Do usłyszenia!

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.