Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

🍏OOH a ekologia. Jak dbać o środowisko jednocześnie reklamując się w outdoorze?

🍏OOH a ekologia. Jak dbać o środowisko jednocześnie reklamując się w outdoorze?


🍏OOH a ekologia. Jak dbać o środowisko jednocześnie reklamując się w outdoorze?

Zarówno Millenialsi, jak i pokolenie Z, bardzo dokładnie przyglądają się działaniom firm i ich wpływowi na środowisko. Tym, czego oczekują konsumenci, jest m.in. wspieranie działań mających na celu ochronę środowiska, a także aktywne działanie na rzecz przyrody. Dotyczy to nie tylko produktu, lecz także działań marketingowych. W tym artykule podpowiemy Ci, jak możesz dbać o środowisko, korzystając z reklamy OOH.

Więcej o oczekiwaniach konsumentów wobec firm, w tym w zakresie ekologii, przeczytasz w naszym raporcie „Postcovidowe trendy konsumentów, czyli czego od firm oczekują konsumenci”: https://be-media.com.pl/newsletter.html

Dlaczego dbanie o środowisko jest tak ważne w marketingu?

Aktualny trend zakłada tworzenie stałej grupy klientów, która będzie powracać do danej firmy po jej produkty, bądź usługi. Aby tak się stało, należy słuchać jej głosów i tego, co ma do powiedzenia w kontekście swoich oczekiwań. Konsumenci chcą być wysłuchani, ponieważ są bardzo świadomi – szczególnie w zakresie ekologii.

Doskonale zdają sobie sprawę z tego, że zasoby ziemi nie są nieograniczone, dlatego sami starają się żyć bardziej ekologicznie. Decydują się na zakupy z drugiej ręki, szukają firm, których produkty będą im służyć wiele lat. Pragną, by firmy aktywnie brały udziały w ochronie środowiska. Oczekują zatem, że wszelkie działania marek, będą koncentrować się na tym, aby produkować jak najmniej odpadów i redukować zanieczyszczenie, które mogą tworzyć nie tylko ich produkty, ale też np. materiały marketingowe.

Jak się ekologicznie reklamować?

Skoro w zakres ochrony środowiska wliczają się też działania marketingowe, to co robić, aby reklamować się, ale jednocześnie nie zanieczyszczać planety?

Reklamy OOH (out-of-home) są jednymi z najskuteczniejszych form marketingu. Docierają do szerokiego grona odbiorców, mają duży format, który jest widoczny z daleka, a do tego są eksponowane w miejscach najczęściej uczęszczanych przed potencjalnych klientów. Nikogo nie dziwi zatem mnogość plakatów czy billboardów implementowanych w większych i mniejszych miastach.

Jednak zwolennicy ochrony środowiska zwracają uwagę na to, że plakaty oraz billboardy to kolejne odpady, które później zalegają na wysypiskach śmieci. Dodatkowo niektórzy z nich podnoszą argument, że do ich montażu używa się toksycznych klejów.

Czy w takim razie należy zrezygnować z reklamy outdoorowej i przenieść się wyłącznie do internetu? Chociaż internet pozwala na tworzenie spersonalizowanej reklamy, to jednak grupa odbiorców jest mocno ograniczona – szczególnie przy aplikacjach blokujących reklamy. Rekomendujemy zamiast tego wybór ekologicznych nośników reklamowych.

Ekologiczne nośniki reklamowe

Rozwój nowej technologii sprzyja jednoczesnemu dbaniu o środowisko. Coraz częściej, zamiast standardowych billboardów czy plakatów, wykorzystuje się nośniki DOOH, czyli digital-out-of-home. Nośniki te są bardzo różne. Mają formaty dużych billboardów, które są widoczne z daleka, jak i mniejszych ekranów, które umieszcza się np. na przystankach autobusowych. DOOH-y spotkasz też w galeriach handlowych oraz biurowcach.  Z tego rozwiązania skorzystała m.in. firma Wrangler, które reklamowała swoje produkty na dużym, elektronicznym billboardzie zlokalizowanym tuż przed galerią handlową Złote Tarasy, znajdującą się przy dworcu Centralnym w Warszawie. Z kolei na mniejszych nośnikach w galeriach reklamowała się firma N!ck’s, produkująca zdrowe batony.

Dostępne są również małe ekrany LCD umieszczane w pojazdach komunikacji miejskiej (autobusy, tramwaje, metro), a także w prywatnych przychodniach na korytarzach. Wspieraniem zdrowia konsumentów zainteresowany był Samsung, który wybrał ekrany LCD w przychodniach Medicover. Z kolei Muszynianka, producent wody mineralnej, wybrał kampanie prezentowane właśnie w transporcie publicznym.

Każda z tych firm wybrała nośniki DOOH, które stanowią jedno z najbardziej ekologicznych rozwiązań. Do zaimplementowania reklamy w wybranych lokalizacjach nie potrzeba grupy osób, która musi się udać do danej lokalizacji, aby zamontować plakat. Projekcję reklamy można zlecić całkowicie zdalnie, dzięki czemu nie zanieczyszcza się środowiska oparami z benzyny, bo odpada konieczność dojazdu do miejsca umieszczenia reklamy. Dodatkowo oszczędzają oni materiały, które posłużyłyby do produkcji plakatów.

Inną formą reklamy ekologicznej i kreatywnej zarazem,  są murale. Mówi się o nich, że to dzieła sztuki, które maluje się bezpośrednio na budynkach. Tym samym rozwiązuje się problem zasłaniania okien mieszkańców kamienic, mało estetycznymi, powiewającymi reklamami (a także omija problem ustawy krajobrazowej). Do stworzenia kampanii zaprasza się młodych artystów-malarzy, którzy swój talent wykorzystują do namalowanie zaprojektowanego wcześniej komunikatu reklamowego. Wszystko ma walor artystyczny i nie utrudnia mieszkańcom danego bloku w dostępie do światła dziennego. Poza tym obecnie do malowania murali wykorzystuje się ekologiczne farby, które mają właściwości bakteriobójcze, a także pochłaniające smog.

Takie rozwiązanie zaproponowaliśmy firmie Wrangler, która zdecydowała się stworzyć z nami kolejną kampanię, ale tym razem właśnie w formie muralu, a także marce Viaplay Sport, reklamująca mecze Bundesligi.

Jak zatem widać znalezienie ekologicznych nośników OOH wcale nie jest takie trudne. Rozwój technologii pozwala na korzystanie z jego dobrodziejstw i wykorzystanie go, do dobrych celów. Szczególnie że ekologiczne nośniki OOH i DOOH, które znajdziesz w naszej ofercie, są stale monitorowane, a ich efektywność regularnie badana. Dzięki temu nasi klienci cieszą się dużą skutecznością swoich działań reklamowych, bez przepalania budżetu oraz z ideą ochrony środowiska.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.