Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

📻REKLAMA W RADIU!
❤️W jednym miejscu, z myślą o Tobie!

DLACZEGO RADIO TO DOBRY WYBÓR?

📻 Radio jest medium powszechnym i dostępnym dla wszystkich. Codziennie 312 stacji radiowych dostarcza rozrywki i informacji 62,3 proc. Polaków (w wieku 15-75 lat). To ponad 18,3 miliona potencjalnych klientów. Dzięki temu, użycie radia w komunikacji daje możliwość uzyskania wysokich parametrów kampanii, a koszty dotarcia do pożądanych grup celowych pozostają na relatywnie niskim poziomie i są wysoce konkurencyjne w stosunku do innych mediów. 

📻 Średnio od poniedziałku do piątku słuchacze spędzają przed swoimi odbiornikami 4 godz. i 7 min. W weekendy, pomimo innego rytmu dnia niż w dni powszednie, zaledwie 13 proc. osób mniej włącza swój radioodbiornik. Ponadto, słuchalność radia nie charakteryzuje się sezonowością – konsumpcja radia utrzymuje się na podobnym poziomie przez cały rok.

📻 88% udziału w czasie słuchania generuje 206 stacji, które należą do 5 grup radiowych: Grupy RMF, Grupy Eurozet, Grupy Radiowej Time (ZPR Media), Polskiego Radia i Audytorium 17. Pozostałe 12% udziału w czasie słuchania stanowią niezależne stacje lokalne. Łącznie stacji radiowych należących do 5 grup radiowych słucha codziennie 17 mln Polaków. W Polsce największy zasięg dzienny osiągają stacje ogólnopolskie grające w formacie Adult Contemporary, czyli Radio RMF i Radio Zet. Silną pozycję mają również sieci stacji lokalnych takie jak Eska Sieć, RMF Maxx, VOX FM czy Złote Przeboje. Ponadto, istotną pozycję na rynku piastują też stacje Polskiego Radia: Jedynka i Trójka.   

REKLAMA W RADIU
SKORZYSTAJ Z BEZPŁATNEJ WYCENY





    📻Radio jest obecne ze swoimi słuchaczami przez cały dzień: w domu, pracy czy w samochodzie. Mobilność odbioru jest istotnym atutem radia na tle innych mediów od początku jego istnienia. Obecnie wraz rozwojem technologii odbiór radia możliwy jest nie tylko w domu, pracy czy w samochodzie, ale również w: Internecie, aplikacjach mobilnych oraz poprzez platformy satelitarne i cyfrowe (DAB+). Dzięki tak szerokiej dostępności przekaz komunikowany w radiu dociera dziś do potencjalnych klientów w każdym miejscu, w tym również miejscu zakupu. Radio nazywane jest często „medium tła”, gdyż słuchane w czasie rzeczywistym dociera do konsumenta i nie wymaga całkowitej uwagi z jego strony. Warto zauważyć, że konsumenci słuchają stacji radiowych wówczas, gdy nie konsumują innych mediów. Niemniej jednak, słuchają radia także wtedy, gdy surfują po Internecie, podczas czytania gazety czy przeglądania magazynów. Radio współgra zatem z innymi mediami i dopełnia ich przekaz i komunikację z konsumentem.


    📻 Aż 11,1 mln mieszkańców Polski codziennie włącza radio w samochodzie. Od 2019 roku samochód stał się najpopularniejszym miejscem słuchania radia w Polsce. W 2019 auto wyprzedziło dotychczas faworyzowane przez Polaków miejsce słuchania czyli – dom, w którym radia słucha codziennie 8,6 mln osób. Ponadto, w przeciwieństwie do innych mediów (TV, Internetu czy prasy) pracodawcy zazwyczaj nie mają problemu, gdy pracownicy słuchają radia podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych. Codziennie w pracy ulubionych stacji radiowych słucha 3,8 mln konsumentów. Co więcej, radio pozostaje jedynym medium, które efektywnie dociera do nich w tym miejscu. Prognozuje się, że w najbliższych latach dominacja samochodu nad innymi miejscami słuchania radia będzie się jeszcze zwiększać. W krajach rozwiniętych takich jak USA czy Kanada do słuchania radia w samochodzie przyznaje się 90 proc. audytorium.

    📻 Rosnąca liczba słuchaczy w samochodzie w ostatnich dwóch dekadach to dobry prognostyk dla radia. Dwa z trzech największych sektorów reklamowych radia – handel (44 proc. w strukturze reklamy radiowej w 2024 r.) i motoryzacja (9 proc. w strukturze wydatków) są powiązane z tym miejscem słuchania. Radio w aucie stwarza okazję do dotarcia do konsumenta blisko miejsca zakupu. Jest to kluczowe dla wielu marketerów, którzy liczą na efekt „świeżości” i to, że konsument w ostatnim momencie podejmie decyzje o zakupie ich marki, o której walorach usłyszał właśnie w radiu jadąc samochodem, na chwilę przed wejściem do sklepu. Warto zauważyć, że 3 sektory: wspomniany już handel (44 proc.), i motoryzacja (9 proc.), ale również farmacja (17 proc.) stanowią łącznie 70 proc. wszystkich wydatków reklamowych w radiu.


    📻  56 proc. słuchaczy przyznaje, że słucha jednej stacji radiowej. Słuchacze nierzadko uważają, że reklamy radiowe odbierają jako część programu danej anteny. Co ciekawe, radio rzadko wykorzystuje ustawowe 12 minut w godzinie na reklamę, a zatem jako medium charakteryzuje się niewielkim szumem reklamowym (clutter). Niski szum mediowy ma istotny wpływ na zwiększenie percepcji przekazu reklamowego radia. Obserwuje się, że słuchacze w czasie bloku reklamowego nie przełączają się na inne stacje. Według badań przeprowadzonych w USA, procent słuchaczy stacji radiowej po emisji bloku reklamowego wynosi 93 proc. słuchaczy w stosunku do 100 proc. słuchaczy, którzy mieli włączony swój odbiornik przed blokiem. Zatem w radiu nie istnieje tak popularne dla telewizji zjawisko „zapping’u”, czyli unikania reklam poprzez przełączanie się na inną stację.  

    Radio umożliwia efektywne dotarcie do grup docelowych, zróżnicowanych pod względem demograficznym (młodsi słuchacze słuchają np. formatu CHR, a starsi news & talk), ale również pod względem kontentowym (nastawieni na informacje słuchają stacji news & talk, a zainteresowani najnowszymi przebojami – Eski Sieć czy RMF Maxxx).

    📻 Z kolei stacje regionalne i lokalne, umożliwiają selekcję geograficzną, pozwalają na precyzyjne dotarcie do kluczowych dla marketerów rynków, czy efektywne wzmocnienie przekazu na tych rynkach. Warto zauważyć, że za pomocą stacji lokalnych zbudowane są bardzo silne sieci radiowe: Eska Sieć, RMF Maxxx, VOX FM czy Złote Przeboje. Polski rynek radiowy to 312 przebadanych pod względem parametrów słuchalności stacji. Tylko 7 z nich (RMF, Radio Zet, Jedynka, Trójka, Dwójka, Polskie Radio24 i Radio Maryja) to stacje o zasięgu ogólnopolskim, 305 rozgłośni to stacje lokalne lub regionalne. Dzięki temu praktycznie w każdym województwie z ich pomocą można zaplanować efektywną kampanię reklamową.

    SYNERGIA RADIA I OUTDOORU

    📻 Konsumpcja mediów powiązana jest z dobowym rytmem dnia, dzieleniem przez audytorium czasu na różne aktywności i przyzwyczajenia. Przybywając w przestrzeni miejskiej, w autobusie, na uczelni czy w przychodni mając słuchawki na uszach możemy odbierać jednocześnie dwa kanały reklamowe – audio i Outdoor/Indoor. Mając to na uwadze, już od dawna powstają komórki, które łączą planowanie Outdooru i Radia.

    📻 Biorąc pod uwagę, że radio ma najwyższą słuchalność w godzinach porannych  (w dni powszednie pomiędzy godzinami 8.00 a 10.00), ale też w drugiej części dnia może być efektywnie wykorzystane do wzmocnienia kampanii w innych mediach takich takich jak reklama OOH czy reklama w transporcie publicznym.

    📻 Dźwięk w radiu współgra z obrazem rozpowszechnianym w pozostałych mediach. Następuje zjawisko zwane „Imagery Transfer”, w którym dźwięk stymuluje wyobraźnię, współdziała z obrazem komunikowanym wcześniej w innych mediach. Słysząc w radiu reklamę wykorzystującą elementy dźwiękowe znane wcześniej ze spotu video, konsument wspomagany przez dźwięk wizualizuje te obrazy w swoim umyśle. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Statistical Research Inc., 75 proc. respondentów jest w stanie przypomnieć sobie elementy wizualne reklamy telewizyjnej, słysząc jedynie dźwięk.

    📻 Jednocześnie warto zauważyć, że reklama OOH i Radio to komplementarne kanały komunikacji, które łączą siłę oddziaływania na zmysły wzroku i słuchu. Co więcej, radio jest często słuchane w samochodzie – w momencie, gdy konsumenci mijają reklamy OOH i city transport. Ta kombinacja mediów sprawia, że komunikacja reklamowa staje się bardziej wszechobecna i trudniejsza do zignorowania. Synergia przekazu audio reklamy radiowej z fizycznością reklam OOH znacząco wzmacnia percepcję i zapamiętywalność kampanii marketera. Równocześnie tworzy zintegrowany przekaz reklamowy, który skutecznie angażuje odbiorców.

    ILE KOSZTUJE REKLAMA W RADIU?

    Cena kampanii reklamowej jest zróżnicowana i zależy od kilku kluczowych czynników. Kampanię radiową w niektórych stacjach lokalnych czy cyfrowych (DAB+) można przeprowadzić już za kilka tysięcy złotych. Niemniej jednak, aby efektywnie inwestować w reklamę radiową określenie wysokości budżetu powinno wynikać bezpośrednio z celów mediowych. Efektywna kampania radiowa o zasięgu ogólnopolskim na poziomie 80 proc. to wydatek rzędu 250 tys.- 400 tys. zł netto. W celu uzyskania najwyższych parametrów kampanii należy skorzystać z pełnego potencjału 5 największych grup radiowych (Grupa RMF, Eurozet, Time, Polskie Radio i Audytorium17) i z niezależnych stacji lokalnych.  

    Nasza agencja specjalizuje się w łączeniu tych dwóch obszarów komunikacji, co pozwala nam na zaplanowanie kampanii o wysokiej spójności i efektywności, maksymalizując ich zasięg i skuteczność.

    ↗️Sprawdź nas bez zobowiązań i ryzyka. Kliknij ✅BEZPŁATNA WYCENA i wypełnij formularz, aby skorzystać z bezpłatnej wyceny i konsultacji. Zaplanujmy skuteczną kampanię radiową, która przyniesie oczekiwane rezultaty!📻

    6 powodów, dla których warto skorzystać z oferty naszej agencji 📻
    Oferujemy kompleksową obsługę przy realizacji kampanii radiowej – od analizy słuchalności, jej zaplanowanie po pełen zakup stacji z media planu.
    Realizujemy kampanie zoptymalizowane pod względem kosztów dotarcia (Cost per Point, Cost Per Reach).
    Kampanie przez nas rekomendowane realizują w pełni cele mediowe Klientów.
    Gwarantujemy atrakcyjne warunki zakupu kampanii oraz szybki czas jej realizacji.
    Oferujemy synergię działań mediowych – zintegrowanie kampanii radiowej z innymi kanałami, co zwiększa efektywność przekazu reklamowego.
    Pomoc przy produkcji spotów radiowych od koncepcji po ich realizację.

    FORMY REKLAMY W RADIU

    📻 Dominującą formą reklamy w radiu są kampanie spotowe, które stanowią ponad 90 proc. wydatków radiowych. Istotną formą komunikacji w szczególności przy budowie świadomości marki pozostają sponsoringi i niestandardowe akcje: zarówno te antenowe jak i te poza antenowe, takie jak konkursy, koncerty czy eventy. 

     

    📻 Dużym atutem sponsorowania audycji radiowej jest możliwość budowy dużej częstotliwości przekazu. W efekcie za pomocą sponsoringu marketer może efektywnie kosztowo zbudować świadomość marki i jej rozpoznawalność. Drugim atutem sponsoringu jest możliwość połączenia tożsamości marki ze sponsorowaną audycją i budowanie świadomości marki na kanwie kontentu audycji wśród jej słuchaczy. W rezultacie odbiorcy, który słuchają i lubią daną audycję, dzięki sponsoringowi mogą stać się lojalnymi konsumentami danej marki.

     

    📻 W radiu można przeprowadzać różne konkursy, które jednak nie mogą przekroczyć granic kryptoreklamy. Ponadto, realizacja konkursu to indywidualna strefa każdej z anten. Warto o tym pamiętać, bo jedna ze stacji może godzić się na daną  komunikację na swojej antenie, podczas gdy inna może taką aktywność zanegować. Dlatego przeprowadzenie skomplikowanych konkursów na antenie radiowej może być czasem trudne i czasochłonne. Lepiej zdać się na propozycje niestandardowe jakie przygotowuje każda z grup radiowych. Wówczas realizacja jest szybsza i łatwiejsza.

     

     

    📻 Radio, jak inne media, coraz śmielej wykorzystuje rozwój technologii. W ostatnich latach do oferty radiowej dołączyły podcasty i formaty digitalowe, ale stanowią one wciąż jeszcze nikły procent przychodów radiowych. Większość stacji udostępnia swoje audycje w Internecie w formie podcastów. Podobnie jak inne media stacje radiowe tworzą dodatkowe treści – w tym wspomniane już podcasty – na potrzeby internetu. Ponadto, w interencie realizowane są rozszerzone wersje audycji. Kolejną sprawą są aplikacje mobilne. Każda grupa dba, aby jej stacje obecne były w smarfonach czy w naszych laptopach. Równolegle od przeszło dekady rozwijane są różne formaty stacji internetowych. Ciekawym przykładem są tutaj dwie stacje internetowe – „Nowy Świat” i „Radio 3/5/7”, które w 2020 r. powstały w efekcie skandalu związanego z piosenką Kazika „Twój ból jest większy niż mój” na „Liście Przebojów Trójki”. Obie stacje założyli byli dziennikarze Trójki, którzy rozstali się z rozgłośnią publiczną. Stacje te istnieją głownie z wpłat ich słuchaczy.

     

    📻 Czas realizacji kampanii w radiu jest w istocie bardzo krótki. Proces od planowania, poprzez produkcję spotu, aż do zlecenia kampanii  można zrealizować raptem w kilka godzin. Warto podkreślić, że na tle innych mediów krótki czas realizacji kampanii jest jednym z głównych atutów radia. Co więcej, przesunięcie kampanii czy podmiana spotu możliwa jest praktycznie od ręki.

     

    📻 Ile kosztuje stworzenie spotu radiowego? Produkcja reklamy radiowej w porównaniu z innymi mediami jest relatywnie tania. Na jej produkcję wystarczy budżet kilkuset złotych. Wymagania techniczne dot. spotu nie są wygórowane, a zawarte są w specyfikacji przyjęcia spotów do emisji. Niezwykle rzadko zdarza się jednak, aby spot nie został przyjęty ze względu na niespełnienie wymogów technicznych. Częściej zdarza się, iż spot może zostać odrzucony ze względu na poruszanie kontrowersyjnych treści, bądź też jego treść rażąco narusza przepisy prawa. ↗️Sprawdź nas bez zobowiązań i ryzyka. 

     

    Kliknij ✅BEZPŁATNA WYCENA i wypełnij formularz, aby skorzystać z wyceny i konsultacji. Zaplanujmy skuteczną kampanię radiową, która przyniesie oczekiwane rezultaty!📻

    PLANOWANIE KAMPANII REKLAMOWEJ W RADIU

     

    📻 Planując kampanię radiową należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Najistotniejszy jest cel mediowy reklamodawcy, a ten powinien być zawarty w otrzymanym briefie. Zazwyczaj kluczowym parametrem okazuje się zasięg efektywny czy efektywna częstotliwość (w radiu OTH). Natomiast miarą intensywności kampanii pozostaje liczba GRP. Ważne jest również dobranie odpowiednich stacji radiowych, które będą najlepiej pasować do grupy docelowej kampanii. Optymalizacja czasu emisji reklam ma kluczowe znaczenie dla maksymalizacji zasięgu i efektywności kampanii.

    📻 Kampanie radiowe trwają zazwyczaj 2 tygodnie. Oczywiście zdarzają się też dłuższe np. 3 tygodniowe czy 4 tygodniowe, ale są to rzadsze przypadki. Niejednokrotnie przeprowadzane są też kampanie, które mają więcej niż jeden flight i stanowią część złożonego media mixu. Z kolei kampanie promocyjne, np. oferty w hipermarketach, uzależnione są od okresu promocji danego asortymentu i mogą trwać zaledwie dwa lub trzy dni. Wówczas kampania jest bardzo intensywna, bo marketer w krótkim czasie zmuszony jest za pomocą radia wygenerować efektywne wskaźniki kampanii. 

    📻 Dominującą długością w radiu jest spot 30 sekundowy. Obserwuje się, że na przestrzeni lat jego dominacja się zwiększa. Obecnie 50 proc. kampanii to kampanie tej długości. Drugą co do popularności długością spotu w radiu jest 15”, która stosowana jest w 26% proc. kampanii. Długość spotu uzależniona jest m.in. od korzyści jakie marketer poprzez swoją markę chce przekazać konsumentom i zbudować wokół  nich przekaz. 

    📻 Warto dodać, że skuteczna reklama to taka, w której benefit claim jest prosto i spójnie przedstawiony. Do tego jest łatwo zapamiętywany. Radio wykorzystuje zmysł słuchu👂, a poprzez dźwięk może oddać wszystko, aby zaangażować wyobraźnię konsumenta. Zmusza słuchacza do przemyśleń i działania. W radiu najlepiej wybrzmiewają niskie głosy. Dlatego tak bardzo lubiany jest głos Wojciecha Manna czy Piotra Kaczkowskiego. Należy pamiętać, że radio to teatr wyobraźni, a dzięki dźwiękowi można stworzyć unikalny świat swojej marki. Przy produkcji reklamy istotne jest aby być kreatywnym. Warto przy tym pamiętać, aby reklama zaskakiwała słuchacza. Nadto, wielu słuchaczy przyznaje, że lubi gdy reklama jest zabawna. Co jednak najważniejsze, większość słuchaczy akceptuje reklamy, część z nich uważa je za część składową programu anteny.

    ↗️Sprawdź nas bez zobowiązań i ryzyka. Kliknij ✅BEZPŁATNA WYCENA i wypełnij formularz, aby skorzystać z bezpłatnej wyceny i konsultacji. Zaplanujmy skuteczną kampanię radiową, która przyniesie oczekiwane rezultaty!📻