Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie
Niezapomnianie kampanie OOH w największych miastach Europy

Niezapomnianie kampanie OOH w największych miastach Europy

Reklamy zewnętrzne cieszą się ogromnym odbiorem. Jest to związane z szeroką skalą dotarcia do konsumentów. Obecnie więcej ludzi przebywa poza domem, czemu przede wszystkim sprzyja pogoda. Dlatego też reklamodawcy wciąż poszukują nowych pomysłów  jak przyciągnąć uwagę klienta. Podczas wielu imprez branżowo-tematycznych dzielą się rozwiązaniami i wymieniają uwagami na temat nowych wyzwań, jak chociażby podczas zbliżających się, największych w Europie, targów outdoorowych, Outdoor by ISPO, które w tym roku po raz pierwszy odbywają się w Monachium. W czasie kilkudniowych spotkań (od 30 czerwca do 3 lipca 2019) uczestnicy imprezy mogą podglądać innowacyjne metody, komentować nowości i dyskutować z międzynarodowymi ekspertami z branży OOH.

Wiadomo, że palmę pierwszeństwa w branży OOH dzierży USA. Jednak, by przekonać się jak oryginalne i pomysłowe kreacje są wynikiem zastosowania OOH, nie trzeba wybierać się za ocean.  Wiele pionierskich „perełek” pojawiło się na Starym Kontynencie, o czym świadczą kampanie outdoorowe w największych miastach europejskich z lata 2018 (prześledzimy również co przyniesie lato 2019).

  • Wilno, Litwa, ‘Vilnius; the G-spot of Europe’ (Wilno; punkt G Europy)

Projekt pojawił się w sierpniu 2018 roku i został uruchomiony przez oficjalną organizację turystyczną stolicy Litwy ‘Go Vilnius’. Kampania reklamowa była skierowana na rynek brytyjski i niemiecki i stała się nie tylko obiektem międzynarodowego zainteresowania, lecz i fali komentarzy. Największe media, od Europy i Stany Zjednoczone, po Chiny, Indie i Nową Zelandię, pisały o projekcie. Pomysł na humorystyczną kampanię był dziełem litewskich studentów reklamy. Jeden z twórców, Jurgis Ramanauskas, komentował, że reklamowy slogan: ‘Nobody knows where it is, but when you find it – it’s amazing. VILNIUS THE G-SPOT OF EUROPE’ (Nikt nie wie gdzie jest, ale gdy go znajdziesz – jest niesamowity. WILNO  PUNKT G EUROPY, tłum. wł.) ma zwiększyć widoczność Wilna i zachęcić turystów do przyjazdu. Według niego Wilno jest synonimem punktu G – nikt nie wie gdzie jest, ale gdy zostanie wykryty, wszyscy są zadowoleni. To porównanie wywołało wśród odbiorców różne uczucia. Jedni chwalili za pomysłowość, inni krytykowali za zbyt seksualny wydźwięk, zwłaszcza za ukazaną w ekstazie kobietę. Summa summarum, śmiała kreacja przykuła uwagę i utkwiła w pamięci oglądających.

Promocja miast i regionów- Wilno
  • Londyn, Wielka Brytania, Ikony McDonald’s i Met Office

O tym, że pogoda ostatnimi laty płata figle, wiedzą chyba wszyscy. Odpowiedzią na nieprzewidywalne „zachowania” pogodowe była  ciekawa kreacja outdoorowa z kwietnia 2018 roku. Dzięki współpracy  McDonald’s i Met Office ożywiono pogodę na ekranach całego kraju. Ikonki nawiązujące do pogody zostały przedstawione za pomocą pozycji z menu Maca, np. odwrócone pudełko frytek jako deszcz, a nieopakowany burger jako symbol słońca. Co więcej, ikonki zmieniały się w zależności od zmiany pogody, była więc to transmisja na żywo.

Kampania reklamowe McDonald’s i Met Office
  • Turyn, Włochy, Nike ”Now Do It Again”

Ta wyróżniająca się kampania Nike powstała po historycznym przeniesieniu Cristiano Ronaldo do Juventusu. Na ogromnym billboardzie przedstawiono osiągnięcia piłkarza, w tym 573 bramki klubowe czy pięciokrotny tytuł zawodnika roku FIFA. Billboard zakończony jest słowami ”Now forget it all. And do it again” (Teraz o wszystkim zapomnij. I zrób to jeszcze raz., tłum. własne), co było synonimem czystej karty gracza w Juventusie. Mimo, że tak kreacja różni się od pozostałych spotów Nike brakiem elementów dynamicznych, dzięki kreatywności i niestandardowemu podejściu osiągnęła zamierzony skutek – cieszyła się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród fanów futbolu. 

Nike ”Now Do It Again”
  • Düsseldorf, Niemcy, Stabilo Boss Highlighter Pen, ”The Remarkable”

Za każdym sukcesem wielkiego człowieka stoi wspaniała kobieta” – często mawiają i podkreślają publicznie Amerykanie (jak chociażby Barack Obama podczas wystąpienia z okazji reelekcji w 2012 roku: „Nie byłbym tym mężczyzną, którym jestem teraz, gdyby nie kobieta, która zgodziła się poślubić mnie 20 lat temu” ). Jak to interpretować szerzej? Odpowiedzi udzielił  Stabilo Boss dzięki kampanii Highlighter Pen, ”The Remarkable” – Zakreślacz „Niezwykła” (tłum. wł.). Każdy mężczyzna, który został  bohaterem, zwykle miał kobietę-pomocnika. Jednak prawda jest taka, że kobiety często usuwane były na drugi plan, a ich sukcesy i zasługi pomijane publicznie. Dlatego Stabilo Boss postanowił  napisać historię jeszcze raz i uszczegółowić ją w postaci całej palety wspaniałych kobiet, które przyczyniły się do sukcesu swoich mężczyzn, jak chociażby w spocie poniżej: Edith Wilson. Pierwsza Dama, która przejęła obowiązki prezydenckie męża po tym, jak został sparaliżowany udarem.

Stabilo Boss Highlighter Pen, ”The Remarkable”
  • Madryt, Hiszpania, Czerwony Krzyż – billboard, który zawsze mówi „Tak”

Cruz Roja, czyli po hiszpańsku Czerwony Krzyż, postanowił pomóc w walce z ubóstwem w niecodzienny sposób, bo przy wykorzystaniu cyfrowych billboardów. W Hiszpanii 61% osób zagrożonych ubóstwem nie posiada dostępu do narzędzi oferowanych przez technologię, mimo, że kraj ten posiada jeden z najwyższych wskaźników dostępu do Internetu w Europie. Stąd pomysł Cruz Roja, by przekształcić billboardy OOH w bezpłatne urządzenia cyfrowe. Billboard, który zawsze mówi „tak” ma być skutecznym narzędziem do walki z biedą i wykluczeniem społecznym. Ludzie o ograniczonych zasobach mogą za darmo znaleźć różne informacje i miejsca pomocy, takie jak miejsca opieki zdrowotnej, opieki społecznej, warsztaty zawodowe i kwalifikacyjne, miejsca integracji społecznej. Cóż, widząc tak przydatne kampanie społeczne, też jestem na „tak”.


Czerwony Krzyż – billboard, który zawsze mówi „Tak”
  • Kopenhaga, Dania, Burger King – Fire Truck

Celem kampanii było podniesienie świadomości Duńczyków na temat głównych marek żywnościowych w Danii w ramach kampanii Danish Out of Home Media. Koncepcja była częścią prestiżowego konkursu OOH w Danii – Rambuk, gdzie duńskie agencje opracowywały kreatywne koncepcje dla linii autobusowych w Kopenhadze. Każdy zawodnik otrzymał do wykorzystania prawą stronę autobusu. Burger to marka kojarząca się z grillowaniem i płomieniem, stąd pomysł opakowania autobusu w wóz strażacki Burger King, którego inspiracją były kultowe pojazdy strażackie z Nowego Jorku. Płomienie z grillowania w Burger King są tak mocne, że wóz strażacki niezbędny.

Burger King – Fire Truck
  • Bruksela, Belgia, Ikea – Nie przegap lata

IKEA stworzyła niecodzienną kampanię dla swoich klientów w Belgii. Lato zazwyczaj nie jest tam piękne, więc ważne, by cieszyć się słońcem, gdy tylko można. „Nie przegap lata” to połączenie nudnych zdjęć deszczowego belgijskiego nieba z jasnym paskiem lata, co ma podkreślić znaczenie cieszenia się latem, zwłaszcza, gdy takie krótkie, jak pasek na billboardzie.

Ikea – Nie przegap lata

  • Zurych, Szwajcaria, Coca-Cola dla World Cup w AR

Lato 2018 to również czas Coca-Coli (choć czas tej firmy chyba trwa wiecznie J). Dzięki AR – Augmented Reality, czyli  rzeczywistości  rozszerzonej (rzeczywistość wirtualna stworzona z połączenia świata prawdziwego i wirtualnego) Coca-Cola pozwoliła zagrać każdemu chętnemu ze szwajcarskim futbolistą, Xherdanem Shaqiri. Pojawiający się na ekranie piłkarz sprawiał, że przechodnie wyglądali jak gracze u boku sportowca. Reklama cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza, że znajdowała się tuż przy głównym dworcu kolejowym w Zurychu i w roku Mistrzostw Świata 2018.

Coca-Cola dla World Cup w AR
  • Manchester, Wielka Brytania, Carlsberg ‘Prawdopodobnie (nie) najlepsze piwo na świecie

Na koniec coś co swój finał świętowało całkiem niedawno. Duński browar Carlsberg zadziwił w 2018 ogłaszając, że prawdopodobnie nie jest najlepszym piwem na świecie. Dodał, że jest jednym z najtańszych, lecz nie najlepszych. Dlatego, by rozwiązać ten problem rozpoczął nową kampanię. Miało być to synonimem oznaczenia zmian i troski o potrzeby i wymagania klienta, który jest zawsze w centrum zainteresowań marki (taktyka podobna do sieci KFC, która by zaanonsować wprowadzanie zmian promowała negatywne komentarze na swój temat). Co już nadmieniono na początku, cała „akcja” miała swój finał w maju 2019, gdzie Carlsberg ogłosił swój nowy lager. W haśle sloganowym pojawiła się też zabawa słowem. Znane powiedzenie ‘From head to toe’ (Od stóp do głów) zmieniono na ‘From head to hop’ (co w wolnym tłumaczeniu można podać jako: ‘Od stóp do chmielu’), czyli zmiana całościowa, bo: z innego chmielu, innego jęczmienia, z inną recepturą i  innym projekcie etykiety.

Prawdopodobnie (nie) najlepsze piwo na świecie. Więc je zmieniliśmy.

Carlsberg ‘Prawdopodobnie (nie) najlepsze piwo na świecie

Śledząc powyższe, można zauważyć, że kampania kampanii nie ustępuje pod względem świeżości, pomysłowości czy efektu zaskoczenia. Na pewno każdy z lojalnych klientów tych marek utwierdzi się w przekonaniu, że dokonał właściwego wyboru, a nowi konsumenci nie omieszkają się na chwilę zatrzymać, a nawet wypróbować reklamowanego produktu i być może zasilić szeregi tych najwierniejszych odbiorców.

Zapraszamy do agencji reklamowej BE Media po porcję kreatywnych pomysłów !

Joanna Pełech - Mikulska

Joanna Pełech - Mikulska

Charyzmatyczny manager działu kreatywno-klienckiego Agencji Reklamowej BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od kilkunastu lat związana z marketingiem i PR'em. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie obywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi.

Szachistka, autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.

komentarze

Ten wpis nie posiada jeszcze komentarzy

ZOSTAW KOMENTARZ