✈️Marketing usług turystycznych, czyli jak reklamować ciekawe miejsca i atrakcje?!
✈️Podróżowanie po całym świecie i poznawanie nowych miejsc, kultur i przyrody współcześnie nie zna granic. Możemy w każdej chwili przenieść się na przeciwległy zakątek ziemi samolotem w przeciągu kilku/kilkunastu godzin. Z jednej strony umożliwia nam to zaawansowany technologicznie transport, a z drugiej strony otwartość krajów wysoce turystycznych na gości. Wiele miejscowości/ krajów oraz regionów mogłoby pozostać dla nas nieznanych, gdyby nie marketing turystyczny. Na czym polega marketing i promocja miejsc, czy jest skuteczny? Odpowiedzi poniżej ✈️
Czym jest marketing usług turystycznych?
Turystyka to zdecydowanie jedna z najważniejszych branż na świecie. Duża liczba firm oraz marek zajmujących się usługami związanymi z turystyką sprawia, iż na rynku istnieje „mocna” konkurencja. Tak jak w każdej innej branży, tak i w turystyce ważne są zatem właściwa promocja i reklama.
Turystyka to jedna z tych branż, która przynosi ogromne przychody państwom, a także wszystkim firmom świadczącym usługi z nią związane. Różnorodność produktów, a także mnogość miejsc turystycznych dostępnych na całym świecie sprawiają, że i konkurencja w tej branży jest równie duża. I w tym momencie z pomocą przychodzi marketing usług turystycznych, czyli po prostu reklama.
Czy marketing turystyczny jest skuteczny? Odpowiedź jest jedna: oczywiście, że tak! Państwa, miasta, regiony oraz hotele czy restauratorzy przyciągają turystów reklamą zewnętrzną – Out of Home (czyli reklamą poza miejscem zamieszkania) najczęściej w postaci kolorowych, oklejonych pojazdów komunikacji miejskiej, tablic, billboardów czy citylightów.
✈️Reklamy zewnętrzne promujące usługi turystyczne występują w najróżniejszej formie:
- na autobusach;
- w pociągach;
- na i w tramwajach;
- na lotniskach;
- na dworcach autobusowych;
- na przystankach;
- na reklamach wielkoformatowych,
- na bilbordach i tablicach;
- oraz w innych, nietuzinkowych miejscach.
✈️Skuteczność marketingu turystycznego w dużej mierze zależy od kreacji i lokalizacji reklamy zewnętrznej, ponieważ dzięki temu szybko i skutecznie trafiają do potencjalnych klientów. Dobrze dobrana i zaprojektowana reklama wpływa na pozytywne przedstawienie różnego rodzaju usług turystycznych i zwiększa szansę ich wyboru.
Branża turystyczna potrafi korzystać z narzędzi marketingowych, dzięki którym może pozyskać ogromną liczbę klientów i budować wizerunek na rynkach światowych.
✈️ Marketing turystyczny na lotnisku, a może w autobusie czy tramwaju?!
Reklama OOHjest często i bardzo chętnie wykorzystywanym przez przedstawicieli branży turystycznej instrumentem do zdobycia klientów. Możemy skutecznie promować:
- ciekawe państwa, miejsca i regiony;
- odpoczynek letni i zimowy;
- motele, hotele i miejsca noclegowe;
- usługi hotelarskie i gastronomiczne;
- wycieczki zorganizowane;
- usługi profesjonalnych przewodników;
- usługi transportowe itd.
Dlatego też miejscem, w którym reklama zewnętrzna (OOH) sprawdza się idealnie są, np. lotniska czy środki transportu publicznego, w tym reklama na autobusach czy oklejone tramwaje.
Biorąc pod uwagę możliwości przemieszczania się w przeciągu kilku/kilkunastu godzin na drugi koniec świata, a także atrakcyjne cenowo bilety lotnicze, wybór samolotu nikogo nie powinien dziwić. Lotniska to miejsca niezwykle oblegane przez turystów, ale i podróżujących biznesowo. W związku z tymreklama na lotniskach jest wydajnym i skutecznym narzędziem promocyjnym. Na lotnisku można skorzystać, m.in. z: ekranów multimedialnych,billboardów i tablic, standów, a nawet z oklejania wózków na bagaże.
Ciekawym pomysłem, który jest przykładem skutecznego marketingu turystycznego, są billboardy przedstawiające ciepłe i przepiękne krajobrazy najbardziej znanych destynacji turystycznych tuż przy wjeździe do lotniska. Przestrzeń lotniska jest doskonałym miejscem do reklamowania usług hotelarskich, a także wycieczek krajobrazowych, ciekawych destynacji, oraz wypoczynku letniego i zimowego.
Innym przykładem reklamy zewnętrznej (out of home, OOH) na użytek branż turystycznych jest oklejenie autobusu. W tym przypadku świetnie sprawdza się promocja konkretnych państw (np. odkryj piękno Grecji, wakacje marzeń w Hiszpanii, najpiękniejsze zakątki w Turcji, Austria zaprasza na narty itd.), miejsc, regionów, czy, konkretnych hoteli, np. oferujących usługi SPA, ale również lokali gastronomicznych w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów.Reklama w komunikacji miejskiej za pomocą autobusu jest doskonałym nośnikiem, który dodatkowo może się przemieszczać i trafiać do przestrzeni, w której np. billboardy czycitylighty są niedostępne.
Reklama w autobusach, tramwajach czy w metrze może znajdować się również w ich wnętrzu. Biorąc pod uwagę dzienną liczbę pasażerów, którzy korzystają z komunikacji miejskiej, dojeżdżając, np. do pracy czy na uczelnię należy dodać, że taka reklama w metrze, tramwajach czy autobusach wpada w oko turystom oraz wielu potencjalnym odbiorcom.
Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych – jakimi rządzi się prawami?
Marketing turystyczny regulują prawa i koncepcje, które określają tę branżę. Przede wszystkim oznacza to przygotowanie strategii marketingowej nakierowanej na konkretnego odbiorcę, czyli takiego, który może być potencjalnych klientem (turystą). Dlatego też to właśnie na lotniskach, w autobusach, tramwajach, metrze, pociągach czy nadworcach kolejowych można spotkać najwięcej reklam OOH promujących branżę turystyczną.
Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych, oprócz dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów, zakłada również w swej strategii marketingowej budowanie wizerunku firmy, czyli np. usług hotelarskich czy gastronomicznych.
W marketingu turystycznym jednym z głównych założeń jest tzw. ekonomia doświadczeń (experience economy), a więc mamy tu do czynienia z gospodarką opartą na doświadczeniach. Promocja miejsc, obiektów i usług turystycznych musi się opierać na emocjach. Kreatywnie przygotowana reklama zewnętrzna daje pod tym względem ogromne możliwości – przyciąga kolorami i rozmiarami, kusi ruchomym obrazem. Przedstawia obiekty lub usługi w taki sposób, że osoba spoglądająca na taką reklamę pragnie przenieść się do miejsca widocznego na obrazie takiej reklamy.
✈️Marketing usług turystycznych rozwija się bardzo dynamicznie
Dostęp do ogromnej ilości informacji, ale również zmiana nawyków, a także coraz większe wymagania klientów branży turystycznej sprawiają, że reklama w tym sektorze również ewoluuje i musi być jak najbardziej dopasowana do potrzeb konsumentów.
Reklama OOH pozwala zwrócić uwagę odbiorcy w konkretnym miejscu i czasie. Według licznych raportów nośniki reklamy zewnętrznej (OOH) były najczęściej wykorzystywane, m.in. przez branżę turystyczną. Z roku na rok widać również coraz większe zainteresowanie marketingu turystycznego cyfrową odmianą OOH, czyli reklamą Digital Out of Home, która pozwala w innowacyjny i bardzo skuteczny sposób przekonać potencjalnych klientów do skorzystania z promowanych usług branży turystycznej.
Przygotujemy plan promocji wybranych miejsc, regionów czy wydarzeń na dedykowanych nośnikach reklamy zewnętrznej. Otrzymają Państwo od nas opisową propozycję, plan promocji oraz niezobowiązującą wycenę, razem z propozycją kreacji reklamowej.