Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Jak komunikować się z pokoleniem Silver?

Jak komunikować się z pokoleniem Silver?


Jak komunikować się z pokoleniem Silver?

Jak komunikować się ze stale zwiększającym się pokoleniem Silver?

Było o Zetkach, to teraz czas na bardziej doświadczone pokolenie. Silversi, bo o nich mowa, nie lubią określenia senior. Są za to bardziej aktywni niż ich przodkowie, gdy byli w ich wieku. Są też dobre zaznajomieni z nowymi technologiami i świetnie znają swoje potrzeby. Zobacz, jak formułować komunikaty i tworzyć treści dla osób w wieku 50+.

Pokolenie Silver – charakterystyka

O tym, od jakiego wieku można mówić o pokoleniu Silver, ciężko orzec jednoznacznie. Jednak marketingowo umieszcza się w nim osoby, które nie są w grupie docelowej 16-49 lat. Oznacza to zatem, że do Siversów zalicza się wszystkich tych, którzy ukończyli 50 rok życia i starsze. To też emeryci i seniorzy (czyli osoby 75+).

Silversi nie lubią, gdy mówi się o nich seniorzy. Skojarzenie to kojarzy im się z osobami schorowanymi, które potrzebują pomocy innych. A współcześni Silversi tacy nie są. To pokolenie postępowe. Odchowali dzieci i w końcu mogą cieszyć się czasem dla siebie. Dlatego są bardzo aktywni na różnych płaszczyznach. Chętnie spotykają się z rówieśnikami, dużo podróżują, są nadal aktywni zawodowo (także na emeryturze), biorą udział w wydarzeniach tworzonych dla ich grup wiekowych, są też aktywni fizycznie.

Silversów charakteryzuje luz. Nie przejmują się tym, co pomyślą o nich inni. To już za nimi. Teraz robią to, na co mają ochotę. Doceniają każdą chwilę, nie odkładają nic na potem. Mają w sobie dużo radości i braku skrępowania.

Ważne są dla nich takie wartości jak:

  • rodzina – ale to też nie są „etatowi” dziadkowie, którzy spędzają czas wyłącznie z wnukami,
  • zdrowie – nie tylko leczenie, ale przede wszystkim profilaktyka
  • samorozwój – zarówno zapisywanie się na kursy języka obcego, jak i zakładanie firm na emeryturze czy też uczestniczenie w zajęciach uniwersytetu trzeciego wieku,
  • bezpieczeństwo,
  • stabilizacja i równowaga życiowa.

Większość Silversów jest dobrze zaznajomiona z nowymi technologiami. Duży wpływ miała na to pandemia, podczas której liczba użytkowników pokolenia Silver korzystająca z zakupów online znacznie się zwiększyła. To, co łączy ich z młodszymi pokoleniami, to troska o środowisko.

Jak tworzyć komunikaty i treści skierowane do pokolenia Silver?

Pokolenie Silver to pokolenie lojalnych klientów, które przywiązują się na lata do danej marki. Dlatego to, jak do nich mówisz poprzez swój przekaz reklamowy, jest niezwykle istotny.

Tworząc kampanię nie wolno ich w niej pomijać. Chodzi tu m.in. o zapominanie, że oni też mogą być grupą docelową naszej marki. Dotyczy to także faktu zatrudniania młodszych modeli i aktorów, którzy mają udawać osoby z pokolenia Silver. Wrażliwi są też na wszelkie komunikaty, które sugerują, że Silversi nie radzą sobie sami i potrzebują pomocy innych.

Kiedy z kolei tworzysz kampanię skierowaną wyłącznie do tego pokolenia, to pamiętaj o dopasowaniu grupy docelowej. Bo inaczej powinieneś komunikować się z Silversem, który jest na emeryturze i ma całe dnie tylko dla siebie, a inaczej do Silversa, który pomimo faktu pobierania świadczenia emerytalnego nadal jest aktywny zawodowo. Tak samo zróżnicowanie na wiek (inne są potrzeby osób mających 55 lat, a inne 75 latków).

Komunikaty reklamowe kierowane do Silversów powinny się opierać na pozytywnym przykładzie.

Nawet jeśli pojawia się jakiś problem, to twoja kampania ma na celu pokazanie, że da się ten problem rozwiązać. Za żadne skarby świata nie stosuj metody zastraszania! Silversi są na tym etapie życia, w którym celebrują każdą jego chwilę, cieszą się nim i dostrzegają wiele dobrych rzeczy. Takie właśnie powinny być twoje komunikaty: POZYTYWNE.

Twoja firma w kampanii może wykazać się troską o pokolenia 50+, ale też nieprzesadną. Mile widziane są kampanie, które wyrażają szacunek wobec Silversów (szczególnie 65+) i oddają im głos. Dzięki temu okazujesz też podziw dla ich starań z przeszłości. Pamiętasz dawną kampanię marki Werther’s Original? W niej dziadek opowiadał wnukowi historie sprzed wielu lat, ale jednocześnie nadal miał w sobie dużo siły i wigoru.

Przykłady dobrych kampanii skierowanych do pokolenia Silver

Na pierwszy rzut oczywiście kampania serwisu OLX praca, która ma na celu zwalczanie dyskryminacji na rynku pracy osób 55+. Wartości pokolenia w tej kampanii są idealnie pokazane: doświadczenie życiowe, chęć bycia aktywnym zawodowo, otwartość na nowe technologię. Z drugiej strony to także pokazanie, że Silversi chcą być szanowani, ale jednocześnie skracają dystans pomiędzy nimi a młodszymi pokoleniami. Wyraża się to chociażby poprzez koleżeńskie relacje z nimi i częstsze przechodzenie na „ty”.

Drugi przykład dobrej kampanii do kampania Mastercard. Seria reklam „chwile są bezcenne – za resztę zapłacisz Mastercard” doczekała się wielu przeróbek i szturmem weszła do codziennego życia. Obecnie najnowsza kampania jest właśnie skierowana do Silversów. Na grafikach pokazane są przedstawicielki tego pokolenia, które spędzają razem czas w saunie. Tu znów mamy odwołanie się do takich wartości jak troska o siebie samego, chęć spędzania czasu aktywnie i chęć spotkań towarzyskich.

Gdzie jest pokolenie Silver?

Pokolenie Silver jest wszędzie, bo po wstępnej analizie widać, że to pokolenie wychodzi z domu – tak samo jak młodzi ludzie. Ale że są też bardzo świadomi swoich potrzeb, to ważna jest dla nich też profilaktyka zdrowotna. Nie dziwi zatem, że spotkasz ich w przychodniach. Oczywiście ich obecność tam nie oznacza, że to wyłącznie schorowane osoby. Wręcz przeciwnie – to świadome pokolenie, takie, które chce przedłużyć swoje życie, żeby jak najwięcej z niego korzystać. Dlatego jednym z miejsc, gdzie warto tworzyć kampanię OOH są placówki medyczne.

W Be Media posiadamy ofertę reklamy edukacyjnej dla pacjentów, która realizowana jest na terenie placówek medycznych. W jej ramach zapewniamy innowacyjne narzędzia, dzięki którym klienci uświadamiają pacjentów w zakresie troski o swoje zdrowie. Takie rozwiązania mogą przyjąć formę druku, samplingu, a także kampanii DOOH. Poczekalnie w publicznych ośrodkach zdrowia to świetne miejsce na bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej, dlatego zachęcamy do współpracy z nami, aby osiągnąć jak najlepsze konwersje z kampanii.

Podsumowując: tworząc kampanię reklamową pamiętaj o pokoleniu Silver. Nie bój się wykorzystywać do niej nowoczesnych nośników reklamy zewnętrznej oraz tych tradycyjnych. W Be Media stworzyliśmy już wiele kampanii skierowanych do tej grupy wiekowej i chętnie opowiemy Ci, jak stworzyć skuteczną kampanię outdoorową.  Twórz reklamy, których wydźwięk jest pozytywny i w których wspominasz o ważnych dla Silversów wartościach. Angażuj ich także do samych kampanii, aby pokazać zarówno szerszy przekrój społeczeństwa, jak i to, że Twoje produkty idealnie pasują dla każdej grupy wiekowej.

Masz pomysł na taką kampanię? Napisz do nas, a my ją chętnie zrealizujemy całym zespołem Be Media.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.