Globalny rynek reklamy zewnętrznej 2018 – podsumowanie i prognozy
Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Globalny rynek reklamy zewnętrznej 2018 – podsumowanie i prognozy

Globalny rynek reklamy zewnętrznej 2018 – podsumowanie i prognozy


Globalny rynek reklamy zewnętrznej 2018 – podsumowanie i prognozy

Wraz z nadejściem Nowego Roku, w branży OOH praca intensyfikuje się wokół zestawień i podsumowań za rok poprzedni. Jak kształtował się globalny rynek OOH w 2018 i jakie są prognozy na lata kolejne? Niezależnie od źródła badawczego, przewidywania są zbliżone – stabilny wzrost rynku OOH.

Reklama OOH odgrywa znaczącą rolę w segmencie całego rynku mediów. Reklama zewnętrzna to reklama realizowana i kierowana do odbiorców, którzy znajdują się poza domem. W obecnych czasach poza domem spędzamy coraz więcej czasu, tak więc jesteśmy stale narażeni na ten typ reklamy. Reklama OOH, umieszczana w często odwiedzanych przestrzeniach, ma ogromny wpływ na konsumenta. Nie tylko szybko dociera do klientów czy znacząco stymuluje decyzje zakupowe, lecz również buduje wizerunek marki i dociera do masowego odbiorcy, co jest czynnikiem przeważającym w porównaniu z innymi rodzajami reklamy. Zatem, reklama OOH, dzięki opłacalnej i długotrwałej formie o szerokim zasięgu, jest często wybieranym medium przez firmy różnych branż i przemysłów. Mówiąc o reklamie OOH, najczęściej bierze się pod uwagę cztery szerokie kategorie: billboardy, reklamy tranzytowe, tak zwane meble miejskie (street furniture* ) oraz reklamy alternatywne (pozostałe formy reklamy zewnętrznej).

Znane na świecie źródła badawcze (w tym chociażby Global Info Reports czy Research and Markets) zaprezentowały podsumowanie dotychczasowych działań w obrębie OOH i wskazały tendencje rozwojowe w tym sektorze na lata kolejne. Wynika z nich, że globalny rynek reklamy zewnętrznej w przyszłości będzie obserwował dalszy wzrost. Czym to będzie spowodowane? Przede wszystkim rosnącą populacją klasy średniej oraz rosnącą populacją miejską. Co więcej, do wzrostu pozytywnych wyników przyczyni się wzrost popytu konsumpcyjnego. Ponadto, zwiększy się liczba zewnętrznych nośników cyfrowych oraz nastąpi znaczący rozwój infrastruktury. Wzrost inwestycji w infrastrukturę, szczególnie na rynkach wschodzących (gdzie gospodarka znajduje się w fazie szybszego lub wolniejszego rozwoju) doprowadzi do zwiększenia przestrzeni, która zostanie wykorzystana do reklamy zewnętrznej. Dlatego też wśród kluczowych trendów na rynku OOH znajdzie się reklama zewnętrzna cyfrowa (Digital out-of-home), jako dominująca, jak również integracja OOH z urządzeniami mobilnymi i orientacja na technologię beaconów . Bardzo opłacalnym środkiem w sferze reklamy zewnętrznej stanie się również system transportu publicznego, zwłaszcza, że duża liczba osób korzysta ze środków komunikacji (pod)miejskiej w celu dotarcia do pracy/ szkoły itd.

Firmy badawcze, w tym Global Info Reports, swoje raporty opracowały ze względu na kilka czynników:

  1. 4 typy reklamy (o czym wspomniałam powyżej), to jest billboardy, reklamy tranzytowe, meble miejskie (street furniture) oraz reklamy inne
  2. Zastosowanie, w tym infrastrukturę, instytucje i inne,
  3. Region, gdzie tu brane są po uwagę: Ameryka Północna, Europa, Azja-Pacyfik, Ameryka Południowa oraz Bliski Wschód i Afryka.

 

Zatem, raporty, rozproszone w kilku segmentach, podają nie tylko aktualną wielkość i podsumowanie rynku tej branży, lecz także skupiają się na omówieniu głównych wskaźników dotyczących możliwości i prognoz w odniesieniu do trendów w sektorze OOH. Wspominają jednak także o ograniczeniach i utrudnieniach, do których przede wszystkim można zaliczyć surowe przepisy i wpływ na przemysł turystyczny.

Rok 2018 na świecie w odniesieniu do branży OOH napędzany był przede wszystkim wydarzeniami cyklicznymi jak Mistrzostwa Świata FIFA w Rosji, Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Korei oraz globalny wzrost PKB. Dlatego reklama telewizyjna i reklama OOH to drugi i trzeci co do wielkości czynnik przyczyniający się do wzrostu. Oprócz Internetu, branża OOH będzie jedynym medium o rosnącym udziale, jak zauważa Magna Global. Zdaniem analityków globalny wzrost wydatków na reklamę w 2018 roku to od 4% do 5% względem roku 2017. Branża OOH to wzrost o 3% i udział w rynku w wysokości ok. 6,5% – rekordowo wysoki od 1993 roku, podkreśla Magna. Dzieje się to głównie dzięki cyfrowej reklamie zewnętrznej. Sam sektor DOOH, zdaniem Magna Global, to wzrost około 15% (około 5 miliardów USD), co przekłada się na 18% udział całkowitego wydatku OOH (z wyłączeniem kina). Czemu zawdzięcza się tak pozytywne wyniki w branży cyfrowego outdooru? Przede wszystkim szybkim rozwojem technologicznym w tym segmencie. Co więcej, GroupM, wskazuje, że cyfrowa reklama outdoor i indoor jest atrakcyjna, bo jest wszechstronna i w większej mierze oparty na danych. To coraz częściej wybierana opcja przez reklamodawców, gdyż stanowi połączenie danych o lokalizacji z zakupem, mediami społecznościowymi i obserwacją zachowań konsumentów. Wśród typów reklamy OOH, segment billboardów stanowił największą część rynku w 2018 roku, bo aż 70%. Następnie odpowiednio uplasowały się wiaty, reklamy tranzytowe oraz street furniture. Według Magna Global w 2018 roku głównymi stymulatorami wzrostu na rynku reklamowym jest 6 państw: USA, Chiny, Argentyna, Japonia, Indie i Wielka Brytania.

Jakie są prognozy? Research and Markets prognozuje, że światowy rynek reklamy outdoorowej zarejestruje CAGR w wysokości prawie 4% do roku 2023. ZenithOptimedia dodaje, że w latach 2017-2020 wśród czołowych 5 krajów napędzających wzrost wydatków na reklamę będą Stany Zjednoczone, Chiny, Indonezja, Indie i Wielka Brytania.

Jak widać, rynek reklamy outdoorowej, a zwłaszcza młodsza multimedialna siostra rozwija się z dużą szybkością. Coraz więcej reklamodawców, i lokalnie, i krajowo, i globalnie wybiera ten format, zwłaszcza, że przy wielu powiązaniach z nowymi lub istniejącymi technologiami oferuje nieporównywalne z innymi mediami możliwości. Po pierwsze, reklama cyfrowa, bardziej niż inne formy reklamy przyciąga wzrok odbiorcy ze względu na ruchome obrazy i kolorowe, nasycone barwy. Po drugie, jest dwa razy częściej widoczna i ma 2,5-krotnie większy wpływ na konsumenta niż reklama statyczna (*co wykazały ostatnie badania prowadzone w Wielkiej Brytanii). Po trzecie, jest emitowana poza domem, w miejscach, które odwiedzamy, bywamy i spędzamy czas. Reklama na ekranach multimedialnych tych indoor i outdoor jest łatwo przyswajalną formą przekazu reklamowego, bo nie tylko prezentowane treści dostosowane są do preferencji odbiorców, ale również mają ciekawą i niebanalną formę.

Reklama outdoor i reklama indoor – Sprawdź naszą ofertę w Be-media.com.pl! 


*street furniture czyli meble miejskie –nieduże elementy architektury miejskiej będące również przestrzenią reklamową, np. słupy, wiaty przystanków autobusowych i przystanków tramwajowych tzw. citylighty, słupy ogłoszeniowe, tablice informacyjne etc.

Bibliografia
1. https://www.researchandmarkets.com/reports/4704141/global-outdoor-advertising-market-2019-2023
2. https://www.jcdecaux.ee/en/newsroom/ad-spend-forecast-update-2018-dooh-google-and-facebook-drive-growth
3. https://www.statista.com/statistics/323692/revenue-outdoor-advertising-companies/

Maciej Kuczkowski

Maciej Kuczkowski to nasz inteligentny asystent stworzony przez sztuczną inteligencję, zaprojektowany, aby wspierać zespół BE Media w tworzeniu i organizacji treści. Jego zadaniem jest ułatwianie pracy naszym specjalistom poprzez analizę danych, wyszukiwanie informacji oraz optymalizację treści pod kątem widoczności w internecie. Choć Maciej nie jest prawdziwą osobą, jego wsparcie pozwala nam efektywniej realizować strategię komunikacji i dostarczać wartościowe informacje naszym klientom.
Maciej stanowi przykład, jak nowe technologie wspierają nas w codziennej pracy, pomagając zwiększać jakość naszych usług i dostarczać najlepsze rozwiązania.