Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku InPost

Ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku InPost


Ekologiczne opakowania wielokrotnego użytku InPost

Od dłuższego czasu można zauważyć stale rosnącą świadomość konsumentów. Coraz częściej zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele z naszych decyzji, w tym także zakupowych, ma wpływ na przyszłość naszej planety oraz na to, jaką zostawimy ją dla przyszłych pokoleń. Bycie eko w różnych wymiarach powoli przestaje być tylko i wyłącznie trendem, ale staje się życiową filozofią dla licznego grona osób. Nic więc dziwnego, że także duże firmy coraz częściej zaczynają zwracać uwagę na to, jak ich produkty lub usługi mogą wpisywać się w nurt troski o planetę. Do tego grona dołączył niedawno InPost, który wyszedł z innowacyjnym pomysłem ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku. To całkiem interesująca opcja, która z pewnością przypadnie do gustu wielu z użytkowników paczkomatów – zarówno tych korzystających z nich na co dzień, jak i tych, którzy odwiedzają je wyłącznie okazyjnie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego nieszablonowego projektu, zapraszamy do lektury! 

Paczkomaty i ekologia, czy idą ze sobą w parze?

Nad tym, czy paczkomaty można uznać za ekologiczne, zastanawiało się już wiele osób. Z jednej strony dzięki nim możliwe jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w porównaniu z dostawami paczek bezpośrednio do domów klientów. Z drugiej jednak trudno nie zauważyć, że jednorazowe opakowania, w jakich dostarczane są zamówienia, tonami trafiają na śmietnik, a to już niezbyt ekologiczne… Tę lukę zauważył zarząd InPostu i postanowił ją załatać. Zanim jednak przejdziemy do konkretów, skupmy się jeszcze na chwilę nad kwestią ekologiczności paczkomatów.

Każdego dnia ogromne liczby przesyłek przemierzają nasz kraj. Tendencja do zakupów w Internecie znacząco wzrosła w roku 2020, w związku z sytuacją spowodowaną pandemią, która w dużej mierze utrudniała lub nawet uniemożliwia klasyczne zakupy. Jednocześnie jeszcze większą popularnością niż dotychczas wśród osób zamawiających rzeczy w sieci zaczęły cieszyć się paczkomaty. Ich największą zaletą było to, że pozwalały na odbiór paczki o dowolnej porze i podczas wykonywania codziennych czynności np. podczas spaceru, wracając z pracy itp. To niezwykle wygodne rozwiązanie, pozwalające uniezależnić się od kurierów czy listonoszy, którzy mogą nie zastać nas w domu i zostawić awizo. Dodatkowo, zamawianie przesyłek do paczkomatów przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2. Według analiz przeprowadzonych przez firmę InPost dostarczenie paczki do paczkomatu pozwala zmniejszyć tę emisję o 75% w porównaniu do dostawy bezpośrednio do rąk klienta. Dane za rok 2020 jasno pokazują, że zamawianie do paczkomatów pozwoliło ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 180 tysięcy ton!

Dobrze rozwinięta sieć paczkomatów (wiele osób ma ich nawet kilka w swojej najbliższej okolicy) przyczynia się także do ograniczenia ruchu samochodowego w miastach, co z kolei bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości powietrza oraz na ochronę klimatu. Śmiało można więc stwierdzić, że paczkomaty są najbardziej ekologiczną formą dostarczania zakupów internetowych.

Nie oznacza to jednak wcale, że nie ma tu miejsca na poprawę! Firma InPost doskonale zdaje sobie z tego sprawę i kieruje swój wzrok na obszary, które można jeszcze doszlifować. Kluczowym pytaniem stało się to, co dzieje się z pustymi opakowaniami po tych wszystkich przesyłkach, które każdego dnia trafiają do paczkomatu. Większość z nich ląduje na śmietniku w kilka chwil po otwarciu przesyłki. Jak zauważa Rafał Brzoska, prezes InPostu:

“…Przy obecnym wzroście rynku e-commerce kierunek jest tylko jeden – logistyka musi być nowoczesna, wydajna i jeszcze bardziej  ekologiczna…”.

Właśnie dlatego firma zdecydowała się zawalczyć o to, aby mniej opakowań, w których znajdą się dostarczane przez nią przesyłki, lądowało na śmieciach, a zamiast tego, mogło posłużyć co najmniej kilka razy. Śmiało można stwierdzić, że paczkomaty i ekologia zdecydowanie idą ze sobą w parze, a wprowadzenie nowych opakowań jest szansą na jeszcze mocniejsze zacieśnienie ich związku.

Opakowania wielokrotnego użytku to wspólny projekt InPost i MODIVO

Testowe wprowadzenie ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku w Polsce to projekt, który InPost realizuje wspólnie z firmą MODIVO. To właśnie ona jako pierwsza w naszym kraju przystąpi do tej akcji. Można mieć nadzieję, że jeśli projekt okaże się sukcesem, chętnie przystąpią do niego także inne, większe i mniejsze firmy.

Czym jest MODIVO? To modowa platforma e-commerce spółki eobuwie.pl należącej do Grupy CCC. Oferuje ona klientom dostęp do najnowszych trendów modowych dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. Firma wykazuje duże proekologiczne zaangażowanie, które jest realizacją strategii zrównoważonego rozwoju przyjętej przez Grupę CCC.

Biorąc pod uwagę szeroki asortyment, jaki można znaleźć na platformie MODIVO, a także niesłabnące zainteresowanie zakupami w sieci, można sądzić, że będzie to doskonały tester dla ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku, które być może staną się przyszłością także dla innych e-sklepów. Zdecydowanie warto więc obserwować sytuację i bacznie przyglądać się rozwojowi tego projektu.

Ekologiczne opakowania InPost – jak to ma działać?

Jak wspomniano wcześniej, firma kurierska InPost skierowała swoje zainteresowanie na nieekologiczne, puste opakowania po internetowych zakupach, każdego dnia lądujące w koszach na śmieci. Dostrzeżono w tym poważny problem, a także szansę na zmianę pewnych nawyków konsumenckich na takie, które będą bardziej przyjazne planecie. Sam Rafał Brzoska, przywołany już w tym artykule prezes InPostu, podkreśla, że jego zdaniem opakowania wielokrotnego użytku są przyszłością. Mocno trzymamy kciuki za powodzenie tego pomysłu! Jak mają działać ekologiczne wielorazowe opakowania dla e-sklepów?

Każde z nich ma mieć wewnętrzną etykietę zwrotną. Po rozpakowaniu paczki w domu wystarczy zanieść opakowanie do dowolnego paczkomatu, zeskanować znajdującą się na nim etykietę i gotowe. Dzięki temu możliwy będzie zwrot pudełka do magazynu InPost, a stamtąd do e-sklepu, który będzie mógł ponownie je wykorzystać do spakowania następnych zakupów. Szacuje się, że takie działanie pozwoli na około dziesięciokrotne zmniejszenie zapotrzebowania na jednorazowe opakowania o niezwykle krótkiej żywotności. InPost zapowiada, że pudełka mają być dostępne w różnych rozmiarach. Pozwoli to na ich dopasowanie do wielkości zamawianych produktów, tak aby nie przewozić w paczkach powietrza.

Jak widać, założenia są niezwykle proste. Wystarczy tylko zeskanować kod z opakowania, aby wróciło ono do nadawcy. Pomysł, choć innowacyjny i niezwykle ciekawy nie jest jednak wolny od wad. Poświęćmy chwilę, aby przyjrzeć się pewnym wątpliwościom, jakie wzbudza.

Zawsze jest jakieś “ale”

Jak już wspomniano, pomysł wprowadzenia wielorazowych, ekologicznych opakowań to z pewnością zdecydowany krok w stronę troski o naszą planetę. Nie oznacza to jednak, że jest on pozbawiony wad. Jak zwykle pojawia się jakieś “ale”. W tym przypadku są to zastrzeżenia, wyrażane przez osoby, które obserwują ten projekt. Czego się obawiają? I czy faktycznie są to jakieś poważne problemy?

  • Kwestia ponownej wycieczki do paczkomatu. Odebrane paczki najczęściej otwieramy w domach lub biurach, a nie tuż pod urządzeniem. Zrodziły się więc obiekcje, że zwrot opakowania będzie wymagał ponownego udania się do paczkomatu. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy – sieć paczkomatów jest bardzo dobrze rozwinięta i większość osób ma je niedaleko siebie, a opakowanie będzie można zwrócić podczas codziennych czynności (wyjście z psem, wyrzucanie śmieci, powrót z pracy, odbiór kolejnej paczki). Problem nie wydaje się więc być bardzo poważny i wygląda raczej na szukanie dziury w całym.
  • Trwałość opakowań. Sceptycy zastanawiają się nad tym, jak trwałe będą nowe wielorazowe opakowania oraz jak będą mogły one wyglądać po kilkukrotnym wykorzystaniu. Każdemu zależy, aby zawartość paczki była dobrze chroniona i nikt nie chciałby dostać swojego zamówienia w opakowaniu, po którym widać, że czasy świetności ma już za sobą. O ile kwestia ta faktycznie może wzbudzać wątpliwości, warto pamiętać o tym, że dotychczas nie podano informacji, z jakich materiałów będą wykonane nowe, ekologiczne opakowania wielorazowego użytku. Nie ma więc chyba powodów, aby martwić się tym na zapas. Firma z pewnością zadba o to, aby spełniały one oczekiwania klientów.

Warto przetestować opakowania eko osobiście

Naszym zdaniem pomysł eko opakowań jest niezwykle interesujący i wart dania mu szansy. Dokładnie tak samo, jak reklama na paczkomatach InPost, które każdego miesiąca odwiedzają tysiące osób, nie tylko tych żywo zainteresowanych ekologią i losami naszej planety. Warto pamiętać o tym, że firma posiada sieć ponad 19 tysięcy paczkomatów rozsianych po całej Polsce. Znaleźć je można nie tylko w wielkich miastach, ale także mniejszych miejscowościach i trudno wyszukać osobę, która by ich choć nie kojarzyła. Przekłada się to na ogromny potencjał akcji marketingowej, jaką jest reklama na paczkomatach InPost. Jeśli interesuje Cię kampania tego typu, koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą! A jeśli nie, to i tak zachęcamy do osobistego przetestowania nowych ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku i wyrobienia sobie własnej opinii na ich temat.

Zachęcamy również do przeczytania artykułów:

BE Media

Zajmujemy się kompleksową obsługą i realizacją kampanii reklamowych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu doskonale wiemy, gdzie szukać Twoich potencjalnych klientów i jakich środków użyć, by osiągnąć zamierzony cel. Opracujemy i stworzymy dla Ciebie najlepszą koncepcję reklamową, którą następnie wdrożymy i zrealizujemy, dbając przy tym o najmniejszy szczegół.