Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

DOOH nigdy nie był tak obecny w życiu konsumenta jak teraz. Wstęp do raportu „rynek DOOH w Polsce 2018”

DOOH nigdy nie był tak obecny w życiu konsumenta jak teraz. Wstęp do raportu „rynek DOOH w Polsce 2018”


DOOH nigdy nie był tak obecny w życiu konsumenta jak teraz. Wstęp do raportu „rynek DOOH w Polsce 2018”

Cyfrowe media zewnętrzne to jedne z tych mediów, które w ostatnich latach odnotowują dobrą passę na całym świecie. Stają się nie tylko nieodzownym elementem otoczenia, ale, ze względu na kolorowy, aktualny i dynamiczny przekaz, są szczególnie preferowane przez reklamodawców. Wysoki poziom zaawansowania technologicznego, związany z postępującą digitalizacją w obrębie sektora reklamy, oferuje klientom coraz to nowsze i ciekawsze strategie promocji produktów i usług. Obecność i zasięg DOOH rośnie wraz ze wzrostem ludności i ich aktywności poza domem. Stąd przekazy na zewnętrznych nośnikach cyfrowych dostosowane są do potrzeb konkretnych odbiorców znajdujących się w konkretnych lokalizacjach. Sprzyja to tworzeniu nowych form komunikacji z konsumentem. Wszystkie te czynniki sprawiają, że cyfrowe media zewnętrzne stają się też bardziej popularne.

DOOH nigdy nie był tak obecny w życiu konsumenta jak teraz. Uważa się, że to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się i najbardziej interaktywnych form reklamy na świecie. Bardziej tradycyjne media OOH przechodzą na formaty cyfrowe, gdyż uważają, że taka konwersja jest korzystniejsza finansowo i charakteryzuje się większą skalą dotarcia. Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych* wykazały, że media cyfrowe w miejscach publicznych docierają do większej liczby Amerykanów niż spoty video w Internecie czy na Facebooku.

W tym miejscu nasuwa się pytanie: jak wygląda polski rynek DOOH i jak plasuje się na tle europejskiego i globalnego sektora cyfrowej reklamy zewnętrznej? Owszem, krajowy DOOH „wypracował” sobie sieci reklamy zewnętrznej, co łatwo zauważyć na ulicach, dworcach, w galeriach handlowych, placówkach medycznych, biurowcach czy szeroko pojmowanym środowisku komunikacji miejskiej, jednak w obrębie kreatywności i utylitarnego wymiaru reklamy pojawiają się niedociągnięcia oddalające nas od światowych standardów. Być może usprawiedliwieniem w tej kwestii jest fakt, że „nasz” rynek  cyfrowej reklamy outdoor to dość młody i ciągle rozwijający się dział gospodarki w porównaniu z rynkami tzw. państw zachodnich, niemniej warto zaznaczyć, że rozwój polskiego sektora reklamy DOOH z roku na rok nabiera pędu i staje się coraz bardziej zauważalny w odniesieniu do wskaźników finansowych.

Jako, że na świecie formaty digital outdoor zaczęły rewolucjonizować rynek (tradycyjnej) reklamy zewnętrznej, warto przyjrzeć się sektorowi digital signage w Polsce i skonfrontować z sektorami DOOH w największych miastach świata. Celem takiego zabiegu jest stworzenie zarysu kondycji rodzimego rynku cyfrowego outdoor w odniesieniu do rynku globalnego, wraz z czynnikami wpływającymi na rozwój DOOH, rolą konsumenta w procesie reklamy, ilością wykorzystywanych nośników cyfrowych, stosowanych form reklamy digital signage czy nakładów na digital signage. Uzyskany obraz będzie doskonałym zarzewiem dyskusji na temat stanu polskiego DOOH, jego miejsca w przestrzeni publicznej oraz tendencji rozwojowych.

 

bibliografia:

https://www.sixteen-nine.net/2016/01/27/18-surprising-statistics-about-digital-signage/

Joanna Pełech - Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.