Bmedia - 艂adowanieBmedia - 艂adowanie

鈽庯笍Reklama Out-Of-Home skutecznym narz臋dziem dla kampanii rekrutacyjnych

鈽庯笍Reklama OOH skutecznym narz臋dziem dla kampanii rekrutacyjnych 馃敥鈿欙笍

鈽庯笍Reklama OOH skutecznym narz臋dziem dla kampanii rekrutacyjnych 馃敥鈿欙笍

Czasy, w kt贸rych warto艣ci i wizje firmy by艂 owiane aur膮 tajemnicy min臋艂y bezpowrotnie. Obecnie, by zapewni膰 motywacj臋 do pracy i przyci膮gn膮膰 najlepsze talenty, firma musi udowodni膰, 偶e posiada 艣wietny employer branding. St膮d te偶 budowanie marki pracodawcy powinno by膰 wpisane na sta艂e w inwestycj臋 firmy.

Employer branding to jeden z najtrudniejszych aspekt贸w zarz膮dzania firm膮. Cz臋sto te偶 jest mylony, lub co gorsza uto偶samiany, z brandingiem firmy/mark膮 korporacyjn膮 (corporate branding). A przecie偶 to dwie r贸偶ne strony jednej monety. Corporate branding to nic innego jak prezentowanie warto艣ci produkt贸w firmy odbiorcom docelowym, w tym klientom czy u偶ytkownikom produktu. Employer branding za艣 to komunikowanie warto艣ci wk艂adu firmy grupie docelowej, czyli pracownikom, kandydatom, osobom poszukuj膮cym pracy. Zatem, marka korporacyjna rozumiana tu jest jako miejsce, w kt贸rym mo偶na naby膰 towary i us艂ugi, natomiast marka pracodawcy to w wielkim skr贸cie spos贸b postrzegania firmy jako miejsca pracy. Employer branding to tworzenie publicznego wizerunku firmy 鈥 zewn臋trznie i wewn臋trznie 鈥 kt贸rego g艂贸wnymi sk艂adowymi s膮 reputacja firmy, wyznawane przez ni膮 warto艣ci i postrzeganie (na zewn膮trz i wewn膮trz) kultury pracy firmy. W dzisiejszych czasach, naznaczonych globaln膮 pandemi膮, kryzysem gospodarczym i og贸lnym poczuciem niepewno艣ci, do fenomenu marki pracodawcy podchodzi si臋 bardziej krytycznie, ni偶 wcze艣niej. Dlatego te偶 firmy musz膮 cz臋艣ciej prezentowa膰 si臋 odpowiednim komunikatem, by zdoby膰/utrzyma膰 zaufanie swoich pracownik贸w.

Inwestycja w mark臋 pracodawcy jest bardziej op艂acalna, ni偶 si臋 to mo偶e si臋 wydawa膰, dlatego jako agencja polecamy takie rozwi膮zania, kt贸re maj膮 realny wp艂yw na rekrutacj臋 nowych pracownik贸w/ kandydat贸w do pracy oraz na wizerunek pracodawcy.聽

Przyk艂ady kampanii rekrutacyjnych i EB na wybranych no艣nikach w przestrzeni publicznej- realizacja agencja BEMedia

kampania rekrutacyjna na mobilnym bilbordzie

kampania rekrutacyjna na przystankach

kampania rekrutacyjna na paczkomatach

  1. Marka pracodawcy pomo偶e firmie wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji

Firmy, kt贸re po艣wi臋ci艂y czas, by wyr贸偶ni膰 si臋 (na przyk艂ad poprzez reklam臋) na tle konkurencji nie musz膮 martwi膰 si臋 o dob贸r najlepszej kadry pracowniczej. Co prawda, twierdzi si臋 (czy s艂usznie?), 偶e gigantom danej bran偶y nie zale偶y zbytnio na employer brandingu, gdy偶 reputacja zbudowana przez dziesi臋ciolecia i rozpoznawalno艣膰 marki s膮 atutem samym w sobie, jednak nie zgodzi艂abym si臋 z tym w 100%. Ka偶da firma, wi臋ksza czy mniejsza, ca艂y czas musi skupia膰 si臋 na tworzeniu doskona艂ego 艣rodowiska pracy dla swoich pracownik贸w i budowaniu zaufania w艣r贸d kandydat贸w. Dlaczego? Zgodnie z badaniem Talentadore1, 94% kandydat贸w stwierdzi艂o, 偶e g艂贸wnym powodem, dla kt贸rego ubiegali si臋 o przyj臋cie do danej firmy by艂a wiarygodna marka pracodawcy 鈥 dla nich ta firma by艂a miejscem, w kt贸rym nale偶y si臋 znale藕膰. Co wi臋cej, ankieta przeprowadzona przez Glassdoor (Harris Poll, 2017)2 wykaza艂a, 偶e dla84% os贸b poszukuj膮cych pracy reputacja firmy jako pracodawcy jest niezwykle istotna. Wniosek jawi si臋 sam: jednym z najwa偶niejszych powod贸w, dla kt贸rych warto inwestowa膰 w budowanie marki pracodawcy, jest przyci膮ganie lepszych talent贸w. Lepsze talenty w firmie = lepszy zesp贸艂 pracowniczy. Za艣 lepsza kadra = lepszy produkt lub us艂uga, co prowadzi do wyprzedzenia konkurencji (bo przecie偶 sukces ka偶dej firmy opiera si臋 dzia艂aniach zespo艂u pracownik贸w).

kampania rekrutacyjna na autobusach

Marka pracodawcy b臋dzie mia艂a ogromny wp艂yw na interakcje z potencjalnymi kandydatami w 艣wiecie, w kt贸rym ludzie szukaj膮 warto艣ciowych firm. Negatywne postrzeganie firmy mo偶e tych kandydat贸w odstraszy膰. Dotyczy to zw艂aszcza pokolenia Millennials贸w, kt贸rzy, zgodnie z badaniami, zajmuj膮 ponad 1/3 ameryka艅skiego rynku pracy3, a w Polsce stanowi膮 najwi臋ksz膮 si艂臋 nabywcz膮4, a kt贸rych dewiz膮 jest ci膮g艂e poszukiwanie czego艣 lepszego, bardziej ekscytuj膮cego i bardziej obiecuj膮cego. Milenialsi s艂yn膮 z tego, 偶e zanim zaczn膮 ubiega膰 si臋 o prac臋, najpierw oceniaj膮 firm臋: szukaj膮 informacji w Internecie, studiuj膮 opinie by艂ych pracownik贸w, ogl膮daj膮 reklamy i spoty promocyjne dotycz膮ce firmy. Jednocze艣nie jednak pokolenie Millennials贸w wyr贸偶nia si臋 tym, 偶e potrafi si臋 dla firmy naprawd臋 pozytywnie przys艂u偶y膰, szczeg贸lnie, je艣li identyfikuj膮 si臋 z firm膮, w kt贸rej s膮 zatrudnieni. Co wi臋cej, znacznie bardziej i za pomoc膮 powszechniejszych narz臋dzi ni偶 inne generacje potrafi膮 dba膰 o jej wizerunek. Ich opinie maj膮 wp艂yw nie tylko na innych potencjalnych kandydat贸w, lecz s艂u偶膮 ulepszeniu firmy i lepszemu zrozumieniu marki pracodawcy, w tym w odniesieniu do wprowadzanych zmian zgodnych z rozwojem firmy.

kampanie Employer Branding na tramwajach

  1. Employer branding znacz膮co wp艂ywa na branding firmy

Marka pracodawcy wp艂ywa nie tylko na to, kogo dana firma mo偶e (chcia艂aby) 鈥瀦werbowa膰鈥 w swoje szeregi pracownicze. To, jakie dzia艂ania podejmuje pracodawca, zwykle wp艂ywa na branding firmy jako ca艂o艣ci. Dlaczego? Gdy偶 employer branding dotyczy nie tylko relacji mi臋dzy pracodawc膮 a jego pracownikami, lecz tak偶e sposobu w jaki potencjalni pracownicy postrzegaj膮 dan膮 firm臋. Kandydaci i pracownicy mog膮 by膰 cz臋sto (potencjalnymi) klientami firmy (zw艂aszcza w przypadku relacji B2C (business to consumer)). Zgodnie z badaniem CareerBuilder5, 32% kandydat贸w wykaza艂o mniejsz膮 sk艂onno艣膰 do kupowania produkt贸w/us艂ug danej marki, je艣li z艂o偶yli aplikacj臋 i nie otrzymali odpowiedzi zwrotnej w sprawie swojego podania o prac臋. Zatem, wiele os贸b zanim pozna mark臋 od strony marki pracodawcy, najpierw ugruntuje sobie opini臋 o niej jako o brandingu firmy. Employer branding i corporate branding s膮 ze sob膮 艣ci艣le powi膮zane, gdzie zwykle jedno z drugim funkcjonuj膮 na zasadzie sprz臋偶enia zwrotnego.

  1. Znakomita marka pracodawcy = ni偶sze koszty zatrudnienia

Koszt zatrudnienia pracownika nie jest niski. Wed艂ug Towarzystwa Zarz膮dzania Zasobami Ludzkimi (SHRM – Society for Human Resources Management)6 zatrudnienie pracownika w USA kosztowa艂o ok. 4129 USD w 2016 roku i mniej wi臋cej utrzymuje si臋 na tym samym poziomie, w Polsce minimalna kwota to ok. 3600 z艂, jak podaje Biznes.gov.pl. To nie jest ma艂o, zw艂aszcza je艣li doliczy膰 inne koszty prowadzenia firmy. Maj膮c dobr膮 mark臋 pracodawcy, mo偶na po艣wi臋ci膰 mniej czasu i pieni臋dzy na zatrudnianie pracownik贸w, w tym ograniczenie koszt贸w og艂oszenia oraz rekrutowania 鈥瀙racownik贸w przypadkowych鈥. (badanie Harvard Business Review7 wykaza艂o, 偶e z艂a reputacja kosztuje firm臋 艣rednio 10% wi臋cej na zatrudnienie). Inwestycja polegaj膮ca na budowaniu marki pracodawcy powoduje, 偶e firma nie traci najlepszych kandydat贸w i nie ponosi wy偶szych koszt贸w zwi膮zanych z zatrudnieniem, gdy偶 potencjalni profesjonalni pracownicy zg艂aszaj膮 si臋 sami (szczeg贸lnie, 偶e najlepsi kandydaci s膮 na rynku tylko przez 10 dni przed zatrudnieniem).

kampania rekrutacyjna na du偶ym formacie ( siatka wielkoformatowa)

  1. Widoczne dzia艂ania marketingowe jako skuteczny employer branding

Mark臋 pracodawcy kreuje prezentacja jasno ustrukturyzowanych informacji na temat firmy, jej wizji, misji czy warto艣ci. Bez w膮tpienia najlepszym sposobem na wyr贸偶nienie si臋 jest kontrolowana narracja pracodawcy, tak, 偶eby firma mog艂a by膰 postrzegana nie tylko wewn膮trz, ale i na zewn膮trz. Taka ekspozycja mo偶e by膰 prowadzona przez sam膮 firm臋 lub te偶 przez bieg艂ych w tej materii bran偶owych ekspert贸w, kt贸rzy zajm膮 si臋 obs艂ug膮 firmy pod k膮tem employer brandingu, np. w formie szeroko dost臋pnej reklamy, kt贸ra dotrze i do potencjalnych klient贸w, i do pracownik贸w. Dzielenie si臋 z opini膮 publiczn膮 tre艣ciami, kt贸re komunikuj膮 r贸偶ne aspekty warto艣ci firmy i jej kultury czy te偶 prezentacja historii sukcesu firmy w formie spotu reklamowego to doskona艂y przyk艂ad rozmowy z konsumentem. Szeroko zakrojone dzia艂ania marketingowe pog艂臋biaj膮 aspekt narracji marki i wskazuj膮 na korzy艣ci p艂yn膮ce z jej dzia艂alno艣ci. Inwestycja w promocj臋 wizerunku firmy to pozytywna marka pracodawcy, a co za tym idzie, wp艂yw na wyniki finansowe firmy (co docelowo pozytywnie przek艂ada si臋 na pracownik贸w firmy). Jednak, by podj臋te dzia艂ania ze strony firmy okaza艂y si臋 efektywne, nale偶y skupi膰 si臋 na odpowiednich narz臋dziach. Nie warto b艂膮dzi膰 po omacku, gdy nie posiada si臋 pomys艂u na skuteczny employer branding. O rozwi膮zanie warto zapyta膰 do艣wiadczonych profesjonalist贸w.

Agencja reklamowa BE Media specjalizuje si臋 w obs艂udze firm pod k膮tem employer brandingu, posiada w swojej ofercie narz臋dzia i w艂a艣ciwie dobiera media do realizacji tego celu. Realizowane projekty employer brandingowe s膮 wiarygodne i skuteczne, czego dowodem s膮 liczne rekomendacje Klient贸w oraz ich sta艂a wsp贸艂praca.

kampania rekrutacyjna na bilbordach

Okazuje si臋, 偶e wk艂ad w艂o偶ony w budowanie marki pracodawcy jest op艂acalny w ka偶dym calu. W por贸wnaniu z tym co si臋 otrzymuje, zwrot z inwestycji jest jasny. Chcesz wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji? Pragniesz przyci膮ga膰 w swoje szeregi tylko najlepszych? Chcesz, by Twoja firma by艂a postrzegana na rynku z aprobat膮 poprzez pozytywnie kreowany wizerunek? 聽Zapraszamy do BE Media.

Spodoba艂 Ci si臋 wpis i szukasz wi臋cej ciekawych artyku艂贸w z bran偶y reklamowej?

Sprawd藕 naszego Bloga oraz Baz臋 wiedzy!

Reklama zewn臋trzna i reklama wewn臋trzna – Sprawd藕 nasz膮 ofert臋 Be-media.com.pl!

Bibliografia

  1. https://talentadore.com/employer-branding-statistics-you-should-know/
  2. https://www.glassdoor.com/about-us/corporate-activism-survey/
  3. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/04/11/millennials-largest-generation-us-labor-force/
  4. https://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/warto-wiedziec/raporty/millenialsi-bardziej-boja-sie-zamachow-niz-bezrobocia/
  5. https://press.careerbuilder.com/press-releases?ed=12/31/2012&id=pr703&sd=6/20/2012
  6. https://www.shrm.org/about-shrm/press-room/press-releases/pages/human-capital-benchmarking-report.aspx
  7. https://hbr.org/2016/03/a-bad-reputation-costs-company-at-least-10-more-per-hire

Joanna Pe艂ech-Mikulska

Charyzmatyczna manager dzia艂u kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarz膮dzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze zwi膮zana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywn膮 reklam膮 zewn臋trzn膮. Pierwsze kroki zawodowe stawia艂a w dzia艂ach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywa艂a 2 letni sta偶 absolwencki. Po powrocie do Polski pracowa艂a w polskim oddziale ameryka艅skiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna by艂a za bie偶膮ce kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekst贸w oraz podr贸偶niczka z zami艂owaniem do 艣piewu, kt贸ra ho艂duje zasadzie, 偶e do sukcesu nie ma drogi na skr贸ty.