🤷♂️ Cyfrowa reklama zewnętrzna – (re)medium na spersonalizowane treści
Obecny konsument przede wszystkim oczekuje, że firma zapewni mu nie tylko wyjątkową obsługę, ale i usługę „skrojoną” specjalnie dla niego. Dlatego koncentracja na potrzebach i oczekiwaniach klienta to absolutny imperatyw każdej firmy. W jaki więc sposób reklamodawcy mogą zapewnić odbiorcom najlepszą obsługę i usługę, które nie tylko zagwarantują zdobycie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów, ale i ugruntują pozycję marki?
W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie konsumentów coraz ważniejsze staje się zapewnienie klientom nie tylko bezproblemowej i wyjątkowej obsługi klienta, ale także osobistej podróży od momentu zetknięcia z firmą/produktem aż do dokonania kluczowego zakupu. Choć takiej personalizacji doświadczeń sprzyjają na pewno nowoczesne technologie, badania1 pokazują, że 74% marketerów wciąż przyznaje, że ma trudności z wdrożeniem właściwych strategii personalizacji. Co więcej, mimo, iż statystyki jasno dowodzą, że personalizacja jest dla konsumentów bardzo istotna (co prezentuje poniższy graf), 25% firm z personalizacji w ogóle nie korzysta.
Jak widać powyżej, personalizacja jest tym, na co konsumenci reagują i bardzo mocno, i bardzo pozytywnie. Wniosek wstępny więc nasuwa się sam: inwestowanie w personalizację to klucz do budowania relacji biznesowych, tworzenia lepszych doświadczeń z konsumentem oraz generowania zysków dla firmy.
Czy personalizacja się opłaca i w jaki sposób to się dzieje?
Analizując obecne oczekiwania konsumentów, zauważa się u nich silne zapotrzebowanie na spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Marketerzy zatem, by wyróżnić się na tle konkurencji, jak i zbudować/utrzymać pozycję na rynku oraz zwiększyć lojalność klientów muszą na te „zindywidualizowane żądania” odpowiadać. Udane strategie personalizacji zapewniają bardziej zaangażowanych i zadowolonych klientów (o 20% wyższe wskaźniki satysfakcji klienta), co przenosi się na wzrost współczynnika konwersji sprzedaży (o 10-15%), jak również wzrost zaangażowania pracowników firmy (o 20-30%)1. Choć, jak pisałam powyżej, co czwarta firma z personalizacji nie korzysta wcale, wielu sprzedawcom z różnych sektorów przemysłu udało się ją skutecznie wdrożyć, a nawet odnieść na tym polu sukces. Jednak ponad 70% firmom dalej brakuje pomysłu jak zaprezentować spersonalizowane treści (potencjalnym) klientom.
DOOH – idealne (re)medium na spersonalizowane treści
W 2012 roku Coca-Cola zapoczątkowała trend w personalizacji dzięki kampanii Share a Coke (Podziel się colą). Ten innowacyjny pomysł, wdrożony po raz pierwszy w Australii, a następnie rozpropagowany na całym świecie, nadal ma znaczący wpływ na dzisiejsze najlepsze praktyki marketingowe. Idea projektu opierała się na zastąpieniu logo napoju imionami konsumentów. W ten sposób zachęcano ludzi do dzielenia się nim z przyjaciółmi i rozpowszechniania przesłania marki za pomocą hashtagu #shareacoke. Rzecznik Coca-Coli powtarzał wtedy, że ta kampania nauczyła firmę, że personalizacja może być bardzo angażująca i skuteczna tylko wtedy, gdy można ją udostępnić szerokiej publiczności. I się nie mylił – po pierwszej kampanii Coca Cola Co. po raz pierwszy od ponad dekady odnotowała wzrost sprzedaży. Akcja promocyjna cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza, że została wsparta licznymi, zróżnicowanymi i niezwykle kreatywnymi, działaniami (D)OOH, które wykorzystano w kluczowych lokalizacjach i centrach handlowych, aby zintegrować element kampanii z mediami społecznościowymi i dać konsumentom możliwość podzielenia się swoimi historiami na ekranach.
Jak widać, (D)OOH to bezspornie takie medium, które nie tylko oferuje personalizację, ale w odróżnieniu od innych środków przekazu wykracza z nią poza standardowe ramy, szczególnie poprzez wykorzystanie elementów dynamicznych, interaktywnych. Co więcej, przekazy są stale dostosowywane, a więc i ewoluują, by dotrzeć do właściwych odbiorców. Mogą być aktywowane o różnych porach dnia i roku lub w odpowiedzi na pewne działania behawioralne/zachowania. Na przykład Nivea za pomocą 10-sekundowego spotu i odpowiedniej lokalizacji promowała produkty z filtrem słonecznym. Aby zmaksymalizować skuteczność kampanii, celowano w te miejsca, w których prognoza pogody przekraczała próg dla promieniowania UV.
Jak spersonalizować treści na cyfrowych nośnikach reklamy zewnętrznej?
To chyba kluczowe pytanie w przypadku personalizacji… Najprościej rzecz ujmując: pomyśl o reklamie tradycyjnej, a następnie „zaaranżuj” ją tak, by dodać spersonalizowane akcenty, np. dotyczące pogody, zdrowia, jedzenia/napojów czy ubrań. Reklama DOOH to nie tylko cyfrowe billboardy, to przede wszystkim tworzenie treści, które są specyficzne dla odbiorców i umieszczane tam, gdzie odbiorcy mogą je zobaczyć. Wyobraź sobie, że wracasz autobusem do domu w upalny dzień i jesteś spragniony. Na cyfrowym nośniku reklamowym pojawia się orzeźwiająca reklama wody. Co robisz po wyjściu z autobusu, szczególnie w upalny dzień ? 😉
Albo czekasz z wizytą u specjalisty w przychodni (miejscu wiarygodnym dla konsumenta) i oglądasz informację na temat danego produktu. Z góry utożsamiasz go z czymś sprawdzonym i bezpiecznym. TVPharma premiumto to jedyna taka wewnętrzna platforma komunikacyjna, która służy przede wszystkim Pacjentom.
A o czym myślisz jak wchodzisz rano do biura? O pysznej kawie?;-)
Spersonalizowana cyfrowa reklama zewnętrzna w odpowiedniej lokalizacji przemawia do docelowego klienta i angażuje jego uwagę, jak w przypadku TVPharma Premium, reklamy w transporcie miejskim czy Business TV ( reklama w biurowcach). Personalizowanie reklam tak, aby komunikaty różniły się w zależności od lokalizacji, w której są wyświetlane czy też od warunków pogodowych jest idealnym sposobem na przyciągnięcie uwagi oraz gwarancją, że reklamy zapadną w pamięć. Ponadto należy pamiętać, że odbiorcy (szczególnie pokolenie Z) preferuje takie przekazy, które „mają osobowość i poczucie humoru” oraz są istotne.
Jeżeli myślisz o bardziej spektakularnych przekazie, koniecznie rozważ iluminację na WarsawSpire.
Zapraszamy do Współpracy. BeMedia