Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Co nowego na świecie? – zoom na eco-outdoor

🍀 Co nowego na świecie? – zoom na eco-outdoor


🍀 Co nowego na świecie? – zoom na eco-outdoor

Ostatnio wiele światowych firm skupiło się na reklamach, których przekaz dotyczy szeroko pojętej ekologii. Założeń takich działań marketingowych jest kilka: a) dążenie do zmiany postrzegania przez konsumenta otaczającego środowiska, b) zachęcanie do „zwolnienia tempa” w odniesieniu do codziennego życia oraz c) uchwycenie związku pomiędzy funkcjonowaniem człowieka a przyrodą, ze szczególnym naciskiem na ukazanie dobrodziejstw płynących z życia w stylu „green” i ochrony środowiska.

1. „Chirurgia” roślin przeprowadzona przez Stoneleigh Wine na Broadway Market

Nowozelandzka marka wina Stoneleigh twierdzi, że przeprowadziła pierwszą w Wielkiej Brytanii operację roślin. To eko-doświadczenie miało miejsce w Londynie na Broadway Market i zbiegło się z obchodzonym 6 maja Światowym Dniem Sauvignon Blanc. Celem trwającej 3 dni inicjatywy marketingowej było zachęcanie ludzi do pielęgnowania swoich roślin w naturalnym lesie przy… lampce schłodzonego wina Stoneleigh. Uczestnicy mogli przynosić swoje rośliny domowe, a „lekarze” w tej zielonej „przychodni” pomagali „zielonym pacjentom” przywrócić ich do życia, nauczyć ich właścicieli jak rozpoznawać ich „dolegliwości” i je pielęgnować. Przedsięwzięcie ukazujące zaangażowanie marki Stoneleigh w zrównoważony rozwój to część nowej kampanii „It is in our nature” („To jest w naszej naturze”, tł.wł.). Ta świeża kampania (i dosłownie, w odniesieniu do daty jej przeprowadzenia, i w przenośni – jako synonim działań eko) będzie prowadzona w cyfrowych kanałach out-of-home i mediach społecznościowych. Ponadto jednym ze składników akcji „It is in our nature” będzie fototapeta inspirowana naturą, w formie hybrydy malarstwa i zasobów naturalnych. Jej otwarcie przewidywane jest na 14 maja na Euston Square w Londynie. Dzięki muralowi londyńczycy będą mieli możliwość „ponownego połączenia się z naturą”. Dosłownie, bo z malowidła będzie można oderwać kawałek papieru, zabrać go do domu i zasadzić w domu.  Prawdziwa operacja na „żywym organizmie”.

Stoneleigh, będący częscią Pernod Ricard UK, uważa, że zrównoważone partnerstwo z naturą pozwala stworzyć wyjątkowy Sauvignon Blanc, wiodącą odmianę winorośli w Wielkiej Brytanii. Dlatego też zobowiązał się do przekazania 250 000 funtów na projekty bioróżnorodności w całej Nowej Zelandii od maja do 31 grudnia 2022 r.

2. Prezerwatywy o tematyce roślinnej dla osób dojrzałych

Organizacja charytatywna Relate, przy współpracy z Ogilvy UK, postanowiła stworzyć niezwykłą kampanię reklamową zachęcającą osoby powyżej 65. roku życia do bezpiecznego seksu. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Public Wellbeing England, wciąż zauważalny jest wysoki odsetek ​​chorób przenoszonych drogą płciową wśród osób w wieku powyżej 65 lat (przypadki zakażeń w tej grupie wiekowej w Wielkiej Brytanii są dwukrotnie wyższe niż 10 lat wcześniej). Dlaczego kampania wydaję się być niezwykła? Bo angażuje do tego celu ulubioną rozrywkę tej grupy demograficznej, jaką jest praca w ogrodzie. Stąd też tłem dla całej akcji stały się przede wszystkim centra ogrodnicze. Relate stworzyła kolekcję wzorów opakowań prezerwatyw o tematyce roślinnej, tzw. „Gardoms”, które przypominały opakowania z nasionami warzyw pod hasłem „Towarzystwo Ogrodnicze”.

Billboardy promujące „Gardoms” wykorzystują obrazy o tematyce warzywnej. Są to charakterystyczne zbliżenia-ilustracje bakłażanów, śliwek, cukinii, cebuli i awokado z wymownymi hasłami. Kampania reklamowa jest dodatkowo prowadzona na cyfrowych ekranach zewnętrznych we współpracy z Clear Channel UK.

Warto wspomnieć, że Relate pracował z Ogilvy UK już w zeszłym roku przy promocji życia intymnego osób dojrzałych. Ubiegłoroczna kampania była kolekcją intymnych zdjęć wykonanych przez fotografa Rankina, które w odważny sposób przedstawiały 5 starszych par i jedną kobietę w intymnych sytuacjach.

3. Tajna wiadomość na billboardzie Corona ujawniona przez promienie słońca

Aby uczcić kampanię „100% Natural”, Corona zaprezentowała „ekologicznie słoneczny” billboard. Reklama ulokowana na wybrzeżu w Brighton to projekt dosłownie skąpany w promieniach słońca. Jednak, by zobaczyć ten marketingowy zamysł w pełnej okazałości, należało go uchwycić w odpowiednim momencie. Unikalna konstrukcja out-of-home (OOH) ożywa o „złotej godzinie”, kiedy światło zachodzącego słońca pada na ozdobiony liśćmi billboard tworząc cienie, które przekazują przechodniom niespodziankę. W dzień przekaz wydawał się zwykły (by nie powiedzieć standardowy), ale między 18:30 a 18:45 konsumenci mogli zobaczyć ukrytą wiadomość ujawnioną przez opadające promienie.

Podobnie jak firmy opisane powyżej, również Corona wierzy, że najlepsze rzeczy są dziełem przyrody – od naturalnych składników używanych do warzenia piwa po wyznawaną przez markę misję, tj. zachęcanie konsumentów do ponownego nawiązania kontaktu z naturą. Dlaczego billboard umieszczono w Brighton? Z prostej przyczyny: Brighton niedawno został uznany za najbardziej ekologiczne i świadome zrównoważonego rozwoju miasto w Wielkiej Brytanii.

4. Najnowsza reklama B&Q na 24-tonowym obrotowym zestawie

B&Q, wiodący brytyjski sprzedawca artykułów wyposażenia domu i ogrodu, rozpoczyna nową kampanię marki zatytułowaną „Change. Made easier” („Zmiana. To ułatwione”, tł.wł.). 24-tonowy, sześciopiętrowy zestaw obrotowy, zbudowany specjalnie na potrzeby reklamy, miał pokazać jak łatwo można coś zmienić dzięki B&Q. Tytułowa „Zmiana” dotyczy kobiety, która właśnie dowiedziała się, że jest w ciąży. I tu rozpoczyna się historia bliska sercom konsumentów – historia życia i następujących w nim z ogromną prędkością zmian. Z pomocą wtedy przychodzi B&Q, którego misja opiera się na gwarancji, że z B&Q ulepszanie domu i budowanie życia jest zawsze łatwe i wygodne. Projekt to historia zmian uchwycona w jednym pięknym momencie, przy ścieżce dźwiękowej „Sound and Vision” Davida Bowiego.

 

Jako ciekawostkę można dodać, że reklamowy dom został zbudowany tak, aby zmieścić się na stadionie piłkarskim, gdyż żadne zwykłe studio nie miało wystarczająco dużej pojemności (w najwyższym punkcie dwustronny dom posiadał wysokość ponad sześciu pięter). Ostateczna konstrukcja planu była dwa razy większa niż obracający się statek kosmiczny Stanleya Kubricka w 2001 roku. Co więcej, aktorzy zatrudnieni do filmu odczuwali skutki grawitacji podczas kręcenia scen, dzięki czemu ich ruchy wyglądały naturalnie, w tym ruchy aktorki wyszkolonej we wspinaczce. Miesięczna emisja reklamy, zaplanowana w telewizji, VOD i kinie, będzie mocno wspierana przez pobudzającą do myślenia kampanię outdoorową i drukowaną, która pojawi się w nadchodzących tygodniach. Czekamy!

5. Air New Zealand „bezpiecznie” zaprasza turystów do Nowej Zelandii

Nowozelandzkie narodowe linie lotnicze Air New Zealand opublikowały na dniach swój najnowszy film na temat… bezpieczeństwa. Spot ma informować o gotowości na przyjęcie gości w Nowej Zelandii, gdy granice zostaną całkowicie otwarte po pandemii oraz zachęcać turystów do dbania o miejsce, kulturę i mieszkańców Nowej Zelandii. „Tiaki Promise” („Obietnica Tiaki’ego”, tł.wł.) to historia młodego mężczyzny o imieniu Tiaki, który wsiada do waka (latającego kajaka) i bada Aotearoa (nazwa Nowej Zelandii w języku Maorysów).
Z pomocą Air New Zealand i postaci o imieniu Julie, Tiaki odwiedza czterech maoryskich strażników: Papatūānuku (ziemia), Tangaroa (morze), Tāne Mahuta (las) i Ranginui (niebo). Szuka rady jak najlepiej się nimi opiekować w odwiedzanych przez siebie miejscach.

 

Filmy Air New Zealand dotyczące bezpieczeństwa są znane na całym świecie. Dzięki nim pojawia się możliwość edukowania i inspirowania klientów bogactwem Nowej Zelandii oraz podkreślaniem co znaczy być dobrym gospodarzem i dobrym gościem, z akcentem położonym na ochronę środowiska. Ciekawostką jest, że aby historia zyskała na autentyczności, w projekt zaangażowano nie tylko gawędziarza z New Zealand Māori Tourism – Turystyka Maoryska w Nowej Zelandii (w kwestii formalności kulturowych), lecz także New Zealand Maori Arts and Crafts Institute – Nowozelandzki Maoryski Instytut Sztuki
i Rzemiosła (za pomysł projektu i budowy waka). Akcja promocyjna zakrojona jest na szeroką skalę – spot prezentowany jest przez Air New Zealand pasażerom niektórych lotów międzynarodowych, filmy emitowane są też na terenie całego terminalu lokalnego lotniska Queenstown czy poprzez #tiakipromise.

„Ekologiczna” reklama wpisuje się idealnie w podejmowane ostatnimi czasy globalne działania na rzecz ochrony przyrody. Ekologiczną rewolucję rozpoczęło wiele marek, w tym, m.in. McDonald’s, Pepsi-Cola, Adidas, Unilever, PGE czy Volkswagen. Jak widać to świetny sposób na pokazanie ekologicznych produktów i procesów przyjaznych dla środowiska oraz, co najważniejsze, etycznych praktyk marki. To również idealne narzędzie na edukowanie konsumentów i dostarczanie im rozrywki. Gdy wykorzystuje się do tego niebanalny pomysł, kampania naprawdę działa, a korzyść jest obopólna – dla reklamodawcy i odbiorcy reklamy.

Widzimy się na mieście! BEMedia 

Bibliografia

  1. https://www.campaignlive.com/article/stoneleigh-wine-opens-plant-surgery-broadway-market/1755092
  2. https://dimkts.com/relate-plants-messages-about-later-life-sex-using-condoms-and-garden-centres/
  3. https://www.thedrum.com/news/2022/05/06/ad-the-day-sun-rays-reveal-secret-message-corona-billboard
  4. https://www.thedrum.com/creative-works/project/new-zealand-air-tiaki-promise

 

Joanna Pełech-Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.