Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Najciekawsze reklamy motoryzacyjne

Najciekawsze reklamy motoryzacyjne

Najciekawsze reklamy motoryzacyjne

Reklama w przestrzeni publicznej w niesamowicie oryginalny sposób zmienia wyobrażenie o tym jak reklamodawcy mogą skutecznie prezentować się grupom konsumentów i współpracować z nimi na drodze do zakupu. Widać to doskonale na przykładzie marketingu samochodowego, który jest jednym z najbliższych sojuszników reklamy out-of-home. Inteligentne motoryzacyjne kampanie reklamowe nie tylko przyciągają wzrok konsumentów i stają się powodem do licznych dyskusji, ale przede wszystkim zwiększają sprzedaż samochodów. 

Reklama w przestrzeni publicznej to jeden z najbliższych sojuszników marketingu samochodowego. Wykorzystanie spostrzeżeń ze świata cyfrowego, w tym mobilne dane o lokalizacji, pomagają i dosłownie, i w przenośni zrozumieć dokąd zmierzają konsumenci, jakimi drogami podróżują, co obecnie robią i gdzie się mogą znaleźć, by zetknąć się z niesamowitymi kreacjami motoryzacyjnymi.

Nie bez kozery można stwierdzić, że reklamy auto moto to jedne z najlepszych i najbardziej widowiskowych reklam. Dysponują ogromnym budżetem, mają rozbudowany zespół i oferują niezwykle potężny i atrakcyjny, bo pożądany przez rzesze odbiorców, produkt. Nie jest więc niczym zaskakującym, że przy tak ogromnych środkach i zapleczu celem producentów samochodów jest stworzenie niemalże mini kampanii filmowych, które nie tylko przyciągną uwagę, ale i pozostawią emocjonalny wpływ na odbiorcę. I nawet jeśli oglądana reklama nie zmusi konsumenta do nabycia promowanego produktu tu i teraz, na pewno sprowokuje do rozmów na jego temat, utkwi w pamięci  konsumenta na lata, a tym samym stanie się bazą do budowania więzi z marką.

  1. Ostatnia podróż – VW Beetle „The Last Mile”

Pożegnanie z małym samochodem w wielkim stylu, tak można pokrótce określić kampanię Volkswagena i jego Beetle (znanego w Polsce jako Garbusa). Już w 2018 roku firma ogłosiła, że zamierza zaprzestać produkcji swojego kompaktowego samochodu osobowego na rzecz pojazdów elektrycznych. W 2019 roku zapowiedziała też, że zacznie budować własne pojazdy o zerowej emisji. Stąd też kampania reklamowa „The last mile” (Ostatnia mila, tł. wł.), która dzięki serii filmów przedstawiających kultowego Garbusa stała się również podsumowaniem sprzedaży prawie 25 milionów egzemplarzy. Działania reklamowe będące pożegnaniem z produktem – znanym od dziesięcioleci i kojarzonym jako stały element dróg – zakrojono na szeroką skalę. Zawierały nie tylko wiele przekazów w mediach społecznościowych, lecz także kilka dużych i uroczych reklam billboardowych umieszczonych na nowojorskim Times Square. Przesłanie stało się nad wyraz duże, głośne i szeroko komentowane wśród odbiorców.

  1. Elektrycznie na naftowej ziemi – Porsche Taycan, „Soul, electrified”

Naelektryzowana dusza, tak o całkowicie elektrycznym Porsche Taycan mówiła regionalna kampania-animacja z 2020 roku na Burj Khalifa w Dubaju – najwyższej na świecie konstrukcji i budynku o wysokości 828 metrów. Wizualny i niezwykle ekscytujący pokaz świateł na największej pojedynczej powierzchni ekspozycyjnej na globie (której łączna powierzchnia wynosi 33 000 metrów kwadratowych) to prezentacja najważniejszych osiągnięć marki, od Lohner-Porsche z 1990 roku do najnowszego Taycana. Ponad milion diod nie tylko zmieniło fasadę budynku w jeden duży mieniący się ekran, ale stworzyło niesamowitą scenerię dla długo oczekiwanego w pełni elektrycznego Porsche.

Po całej serii wyświetleń Taycana w akcji, co stanowiło naprawdę niezapomniane wrażenie, całość kampanii dopełniało logo Porsche. Dla kontrastu znak firmowy pojawiał się, gdy budowla była całkowicie podświetlona na biało.

Choć niektórzy zarzucają marce hipokryzję (no bo jak promocja całkowicie elektrycznego, ekologicznego samochodu ma się do miejsca, które słynie z bogactwa ropy i gazu?!), reklamę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich uznaję się z niepowtarzalną. Kampanię uzupełniały także billboardy przy głównych arteriach w mieście.

  1. Twój ruch, Elon – Hyundai, Kona Electric, “Your turn, Elon”

W 2018 roku Elon Musk na Twitterze napisał, że nienawidzi reklam. Powód? Pewności brak, ale prawdopodobnie była to odpowiedź na kampanię Hyundaia promującą model Kona Electric. Choć napis na billboardzie jasno podkreślał, że “The first electric compact SUV is here.”  („Pierwszy elektryczny kompaktowy SUV jest tutaj”, tł. wł.) i tak wzrok wszystkich kierował się na górne (główne?) hasło: „Your turn, Elon” („Twój ruch, Elon”, tł. wł.). Była to riposta na opóźnienia, przed którymi stanął Tesla Model Y.

4. To prawdziwy must(k)-have – Audi, SUV E-Tron, „Musk-Have”

Producenci samochodów najwidoczniej lubią się drażnić z prezesem Tesli. Publicznie i reklamowo. Przed odwołaniami do Muska nie mógł powstrzymać się również Audi, który bezpośrednio na billboardach droczył się z Elonem hasłem „Musk-Have” – jako zabawa słowem od popularnie ostatnimi czasy używanego stwierdzenia „Must-have” (Musisz mieć, tł. wł.)

  1. Sensoryczny Ford Mustang, Shelby GT500

Niejeden by pomyślał, że ten wyjątkowy billboard Ford Mustang Shelby GT500, 2020 znajdujący się w Detroit odstrasza konkurencję. I ma rację. Hasło billboardu „Chance of clouds 100%” („100% szans na chmurę”, tł. wł.) to odzwierciedlenie wypalenia, które GT500 z łatwością uzyskuje przy mocy 760 koni mechanicznych i momencie obrotowym 847 niutonometrów. Dym, który wydobywa się z maszyny podłączonej za billboardem połączony ze słyszalnym dźwiękiem pracującego silnika to świetny przykład reklamy sensorycznej. Zasługuje na wyróżnienie. Do obejrzenia i posłuchania.

6. Filtruje powietrze – Toyota, Mirai

Kalifornijska kampania Toyoty Mirai to pierwsza tego typu kampania outdoorowa, w której zastosowano technologię oczyszczania powietrza z emisji dwutlenku azotu (NOx),  głównego składnika kwaśnego deszczu i smogu. Dwutlenek tytanu pokrywający „billboardowy” winyl wchodzi w reakcję z tlenem i przekształca NOx w azotan, a następnie jest usuwany z powietrza. Billboardy, które są aktywowane światłem redukują smog i oczyszczają powietrze tak długo, jak długo mają dostęp do światła, wilgoci, przepływu powietrza i powłoki z dwutlenku tytanu. 30 „ekologicznych” billboardów usytuowanych w Los Angeles i San Francisco powstało, by promować samochód Toyoty i … filtrować powietrze. Warto nadmienić, że ambitnym celem marki do roku 2050 – w kontekście ochrony środowiska – jest prawie całkowita eliminacja dwutlenku węgla (CO2) ze swoich pojazdów, produkcji i fabryk poprzez zintensyfikowanie sprzedaży samochodów z ogniwami paliwowymi. Co więcej, ten znany producent, wraz z Hondą, Shellem oraz innymi głównymi graczami w dziedzinie energetyczno-transportowej zobowiązał się inwestować 1,5 miliarda dolarów rocznie w produkty wodorowe i ogniwa paliwowe. Stał się też liderem w rozwoju tzw. społeczeństwa wodorowego1. Zatem promocja aut o zerowej emisji w połączeniu z billboardami oczyszczającymi powietrze to prawdziwy strzał w 10.

  1.  Mercedes-Benz, „Chicken”

Ta reklama ma już za sobą kilka ładnych lat. Jednak warto ją przypomnieć, chociażby ze względu na fakt, że została uznana przez magazyn motoryzacyjny Auto Express za najlepszą kampanię reklamową samochodów w 2013 roku. „Chicken” (Kurczak)  to pokaz poruszania się ciał kurczaków, podczas, gdy ich głowy pozostają w pozycji niezmiennej, co odzwierciedla funkcję kontroli ciała samochodów Mercedes V8.  Wykorzystując stereofoniczny system kamer wielofunkcyjnych do wykrywania nierówności w zawieszeniu samochodu, model V8 dokonuje regulacji w celu przywrócenia równowagi. Reklama została uznana przez uczestników głosujących online za najlepszą, gdyż w zabawny, a jednocześnie prosty sposób wyjaśniała złożoną i zaawansowaną inżynierię. Spot zapadł odbiorcom w pamięć  także z innego powodu – podobno ptaki na planie były tak zrelaksowane „tańcząc” do utworu Diany Ross “Upside Down”, że złożyły 3 jaja. Ale jaja!

Zakup auta to nie byle błahostka, dlatego większość ludzi przed zakupem samochodu przeprowadza badania, prowadzi konsultacje, zbiera informacje i … ŚLEDZI REKLAMY. Jak widać kampanie motoryzacyjne, w których powstanie inwestuje się niebagatelne kwoty, muszą być więc nie tylko zabawne i pomysłowe, lecz także (a może przede wszystkim) pokazywać korzyści.  Co więcej, reklama motoryzacyjna musi być odpowiednio wyeksponowana, by być łatwo dostępna i widoczna dla odbiorcy. Lokalizacja to rzecz kluczowa w odbiorze, dlatego reklama OOH to jeden z najbliższych sojuszników marketingu samochodowego.

Agencja Reklamowa BE Media posiada w swojej ofercie kreatywne i niebanalne rozwiązania, aby skutecznie wyeksponować produkt wśród właściwych odbiorców.  Iluminacje, ekspozycje aut oraz multimedialna reklama w miejscu, gdzie precyzyjnie trafiamy do określonego odbiorcy to tylko niektóre propozycje.  Zapraszamy do kontaktu.

 

Joanna Pełech - Mikulska

Charyzmatyczny manager działu kreatywno-klienckiego Agencji Reklamowej BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od kilkunastu lat związana z marketingiem i PR'em. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie obywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi.

Szachistka, autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.