✅Co powinien zawierać dobry brief?
Aby współpraca między klientem a agencją reklamową realizującą kampanie outdoorowe była owocna, kluczowe jest dostarczenie precyzyjnych informacji na temat oczekiwań reklamodawcy. W tym celu zaleca się przygotowanie profesjonalnego briefu. W tym artykule przedstawimy, co powinien zawierać taki brief, aby zapewnić pomyślną realizację kampanii.
1. Podstawowe informacje o firmie
Przekazanie podstawowych informacji o firmie nie powinno się ograniczać wyłącznie do takich szczegółów jak dane kontaktowe, adres siedziby czy liczba pracowników. Te są mniej istotne przy tworzeniu kampanii reklamowej. Chodzi tu o takie informacje, które pozwolą zapoznać się agencji z tym, jaka jest wizja firmy, jej cele. Jaką ma wizję i misję, i jak je realizuje. Również szczegółowe informacje dotyczące specyfiki danej branży będą przydatne – m.in. po to, by móc ustalić sposób realizacji kampanii.
2. Cele kampanii
W tym punkcie ważne jest określenie, co jest celem kampanii OOH, DOOH lub city transport. Czy Twoja firma chce zwiększyć sprzedaż konkretnych produktów, czy może celem jest dopiero przedstawienie marki szerokiemu gronu odbiorców? Kolejnym celem jest zwiększenie świadomości marki w społeczeństwie. W zależności od celu komunikat reklamowy zmienia się, zatem taka informacja jest bardzo istotna.
3. Grupa docelowa
Aby odpowiednio przeprowadzić kampanię, należy precyzyjnie określić, kto jest grupą docelową reklamy. Czy są to firmy, przedsiębiorcy czy osoby prywatne? Im bardziej szczegółowe dane, tym lepiej dobrana forma reklamy oraz zastosowane w niej środki przekazu. Wiek, miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia, zainteresowania, płeć – te wszystkie dane nie są bez znaczenia. Inne wartości w reklamie będą przekazywane mamom małych dzieci, a inne biznesmanom, którzy przeprowadzają międzynarodowe transakcje. Jeśli firma działa lokalnie, określ obszar, na którym chcesz przeprowadzić kampanię OOH, DOOH lub city transport. Im więcej informacji dostarczysz o swoich obecnych klientach i o tym, co powoduje, że kupują właśnie Twoje produkty lub usługi, tym łatwiej agencja stworzy nową kampanię.
4. Przekaz reklamowy
W tym punkcie należy zawrzeć wszystkie informacje dotyczące tego, jak powinien brzmieć przekaz reklamowy. W jakim stylu należy go przedstawić (ton oficjalny, styl potoczny lub humorystyczny). Również informacje o korzyściach dla klienta są niezwykle istotne. Ważne są także przepisy prawa. Jeśli czegoś nie można przedstawić bezpośrednio, bo zabrania tego polskie prawo, to jak można to zastąpić. Jeśli są formułki, które należy zawrzeć (tak jak w przypadku wyrobów medycznych należy umieścić informację o konieczności skonsultowania się z lekarzem lub farmaceutą), agencja odpowiadająca za realizację kampanii, musi o tym wiedzieć. I ostatnia rzecz: jakie jest główne przesłanie reklamy.
5. Wizja projektu
Zacznij od określenia, czy masz już przygotowany projekt graficzny, czy chcesz, aby to agencja zrealizowała go dla Ciebie. Jeśli wybierasz drugą opcję, w wizji projektu umieść wszelkie informacje dotyczące wizualnego przedstawienia kampanii. Które nośniki chciałbyś wykorzystać w danej kampanii. Czy są kolory, które należy uwzględnić w projekcie, czy są też takie, których absolutnie nie można wykorzystać? Preferowane czcionki, rodzaj zdjęć, grafiki, logo. Im więcej podasz szczegółów dotyczących tego, jaką masz wizję swojej kampanii, gdzie jest realizowana i jakie elementy zawiera, tym łatwiej i szybciej agencja będzie mogła przygotować dla Ciebie projekt do akceptacji. Pamiętaj też, że jeśli przysyłasz nam gotowy projekt, to powinien być on dostosowany technicznie do nośnika, na którym będzie prezentowany. Oznacza to, że 1 projekt nie będzie odpowiedni do każdej formy reklamy. Grafika przygotowana na billboardy poziome, nie zmieści się na pionowym ekranie LCD, które można spotkać w biurowcach lub galeriach handlowych. W przypadku wszelkich wątpliwości możesz się do nas zgłosić po pomoc w dopasowaniu projektu.
6. Budżet
I ostatnia informacja, bez której nie rozpocznie się żadna kampania, i bez której nie zostaną przedstawione rekomendowane nośniki OOH, DOOH lub city transport: budżet. Określ bardzo precyzyjnie, ile możesz przeznaczyć na kampanię reklamową. Dana kwota pozwoli wybrać odpowiednie nośniki reklamowe, czas trwania kampanii, a także uwzględni koszt obsługi agencji.
We własnym briefie możesz dodać własne punkty, które uważasz, że wpłyną korzystnie na współpracę pomiędzy Tobą a agencją reklamową. W Be Media zawsze doradzamy naszym klientom, by w briefach opowiedzieli o sobie jak najwięcej. Jeśli zależy Ci na zrealizowaniu kampanii w konkretnym terminie, również umieść taką informację. W naszej agencji dokładanym wszelkich starań, aby projekt kampanii outdoorowej, był jak najbardziej zbliżony do wizji klienta. Nasze doświadczenie pozwala nam także doradzać w zakresie wyboru, lub zmiany, nośników reklamowych OOH, DOOH oraz city transport.
7. Konkurencja
Jeżeli chcesz, przedstaw swoją konkurencję. Analiza rynku pozwoli sprawdzić, co do tej pory zrobiła konkurencja, czego nie zrobiła, czym się wyróżniasz na ich tle. W briefie dla agencji OOH możesz też zamieścić przykładowe realizacje kampanii, stworzone przez konkurencję, które Ci się podobają. Możesz też zamieścić takie, które Twoim zdaniem nigdy nie powinny zostać zaprezentowane szerokiemu gronu odbiorców. Nie zapomnij o zaprezentowaniu swoich wyjątkowych cech, które powodują, że jesteś – lub możesz się stać – liderem danej branży.