Bmedia - 艂adowanieBmedia - 艂adowanie

Back to school! Jak tworzy膰 reklamy skierowane do rodzic贸w i dla dzieci?!馃搻

Back to school! Jak tworzy膰 reklamy skierowane do rodzic贸w i dzieci?!馃搻


Back to school! Jak tworzy膰 reklamy skierowane do rodzic贸w i dzieci?!馃搻

Wakacje jeszcze trwaj膮, ale ju偶 za chwil臋 rozpocznie si臋 emisja nowej serii reklam. W sierpniu na no艣niki reklamowe powracaj膮 kampanie back to school, w kt贸rych reklamowane s膮 produkty przeznaczone dla dzieci i m艂odzie偶y w wieku przedszkolnym i szkolnym. Kodeks etyki reklamy dok艂adnie okre艣la, jak powinny wygl膮da膰 kampanie skierowane do najm艂odszych. Oto najwa偶niejsze informacje, o kt贸rych powiniene艣 pami臋ta膰, tworz膮c ten rodzaj reklam.

Wi臋cej informacji o tym, co zawiera kodeks etyki reklamy, znajdziesz w naszym poprzednim wpisie:

Jak tworzy膰 odpowiedzialne i transparentne kampanie reklamowe?

Wykorzystanie wizerunku dzieci w reklamie

Najwa偶niejszy punkt, o kt贸rym nale偶y pami臋ta膰, to w艂a艣ciwe wykorzystanie wizerunku dziecka w reklamie. Zgodnie z zasadami KER, w reklamie mog膮 bra膰 udzia艂 dzieci, kt贸rych rodzice – lub opiekunowie prawni 鈥 wyrazili na to pisemn膮 zgod臋. Dodatkowo osoby ma艂oletnie musz膮 by膰 prezentowane w kampaniach marketingowych zgodnie z poszanowaniem ich praw i godno艣ci osobistej. Nie wolno wykorzystywa膰 wizerunku dziecka w celach prze艣miewczych, aby nie narazi膰 go na szykan臋 ze strony r贸wie艣nik贸w w 偶yciu codziennym.

Co jest zabronione w reklamach z udzia艂em dzieci?

Zabrania si臋 prezentowania wizerunku dziecka w spos贸b podmiotowy. Dodatkowo nie wolno w reklamie podwa偶a膰 autorytetu rodzic贸w, aby nie nak艂ania膰 w ten spos贸b ma艂oletnich do niew艂a艣ciwych zachowa艅, kt贸re mog艂yby stanowi膰 dla nich zagro偶enie zdrowia lub 偶ycia. Oczywi艣cie ca艂kowicie zakazane jest tak偶e prezentowanie dzieci w kontekstach seksualnych.

Reklamy tworzone do m艂odszej grupy odbiorczej nie powinny tak偶e sugerowa膰, 偶e zakup jakiego艣 produktu przyczyni si臋 do poprawy ich samopoczucia, czy te偶 sprawi, 偶e b臋d膮 cieszy膰 si臋 wi臋ksz膮 sympati膮 w艣r贸d r贸wie艣nik贸w. Nie mog膮 tak偶e sugerowa膰, 偶e nabycie produktu sprawia, 偶e jest si臋 lepszym od innych. Dzieci prezentowanie w reklamach s膮 r贸wne sobie. Zatem zabronione jest tak偶e sugerowanie, 偶e kto艣 mo偶e by膰 gorszy z powodu pochodzenia, koloru sk贸ry, wyznawanej religii czy zasobno艣ci portfela rodzic贸w.

Jak tworzy膰 ciekawe kampanie back to school?

Aby reklama dotar艂a do w艂a艣ciwej grupy odbiorczej, w tym przypadku dzieci i m艂odzie偶y w wieku szkolnym, nale偶y dok艂adnie zaprezentowa膰 reklamowany produkt. Bez znaczenia jest to, czy jest to reklama odzie偶y, czy te偶 przybor贸w szkolnych, takich jak plecaki, zeszyty czy te偶 lunchboxy. Produkt musi by膰 w艂a艣ciwie przedstawiony, aby reklama nie wprowadza艂a w b艂膮d. Dlaczego to takie istotne? Bo dzieci i m艂odzie偶 to wra偶liwa grupa, kt贸ra zapami臋tuje wszelkie rozczarowania, tak偶e te zwi膮zane z brakiem dost臋pno艣ci ich wymarzonego produktu. Dlatego reklamuj膮c np. obuwie sportowe, nale偶y skupi膰 prezentacj臋 w艂a艣nie na nim, aby nie sugerowa膰, 偶e kampania mo偶e dotyczy膰 odzie偶y, w kt贸rej wyst臋puj膮 dzieci臋cy modele.

Poza tym warto pami臋ta膰 o estetycznej cz臋艣ci reklam. Du偶o kolor贸w, 鈥瀉kcji鈥, klimat rado艣ci i zabawy. Dobrze jest te偶 wykorzystywa膰 to, co jest akurat modne w艣r贸d m艂odzie偶y. Czy chodzi to o bohater贸w z bajek lub seriali, jak i muzyk臋 wykorzystywan膮 w reklamach czy te偶 zatrudnienie do kampanii ulubionych aktor贸w, muzyk贸w czy influencer贸w.

Gdzie si臋 reklamowa膰, aby dotrze膰 do dzieci i m艂odzie偶y?

Je艣li chodzi o reklam臋 tworzon膮 do dzieci i m艂odzie偶y, to no艣niki reklamy zewn臋trznej s膮 skuteczn膮 przestrzeniom do prezentowania kampanii reklamowych. M艂odzi-doro艣li bardzo ch臋tnie przebywaj膮 poza domem w towarzystwie r贸wie艣nik贸w. Szczeg贸lnie du偶e skupiska nastolatk贸w mo偶na spotka膰 w centrum miast, a tak偶e w galeriach handlowych. Dlatego te偶 rekomendujemy wykorzystanie no艣nik贸w digital OOH w postaci mniejszych i wi臋kszych ekran贸w znajduj膮cych si臋 w galeriach handlowych oraz np. na przystankach. Oczywi艣cie nie mo偶e te偶 zabrakn膮膰 reklam w komunikacji miejskiej, poniewa偶 to w艂a艣nie pojazdami transportu publicznego przemieszcza si臋 m艂odzie偶. W tym przypadku reklama mo偶e by膰 zar贸wno prezentowana na ekranach znajduj膮cych si臋 wewn膮trz pojazd贸w (tramwaj, autobus, metro), jak i mo偶e wyst臋powa膰 na zewn膮trz pojazdu (na autobusach,聽 czy tramwajach). Reklama w transporcie publicznym to skuteczna i sprawdzona forma reklamy.

Je艣li chodzi o mniejsze dzieci (do 10 roku 偶ycia), to reklama OOH jest r贸wnie偶 dobrym wyborem, poniewa偶 rodzice staraj膮 si臋 aktywizowa膰 dzieci, poprzez zabieranie ich w r贸偶ne ciekawe miejsca, czy te偶 po prostu na place zabaw. I tutaj podobnie jak m艂odzie偶, dzieci, kt贸re razem z opiekunami podr贸偶uj膮 komunikacj膮 miejsk膮, b臋d膮 zwraca膰 uwag臋 na ekrany LCD, poniewa偶 ich uwag臋 skupiaj膮 鈥瀝uchome obrazki鈥 prezentowane na monitorach i zapobiegaj膮 nudzie podczas podr贸偶y. Z kolei jad膮c samochodem, b臋d膮 wygl膮da膰 przez okna, aby zaj膮膰 sobie czas, a ka偶da reklama, prezentowana tak偶e jako billboard, zwr贸ci ich uwag臋.

Wbrew pozorom reklama tworzona dla dzieci i m艂odzie偶y nie jest tworzona tylko dla nich. Podstawow膮 grup膮 odbiorcz膮 tych komunikat贸w reklamowych s膮 rodzice. To oni stanowi膮 najcz臋艣ciej pierwszy filtr, kt贸ry decyduje o nabyciu danego produktu. B臋d膮 oni zwraca膰 baczn膮 uwag臋 na to, jak jest prezentowany produkt, ale i te偶 na to, jak prezentowany jest wizerunek ma艂oletnich w kampanii. W BE Media od wielu lat tworzymy ciekawe kampanie OOH.

Stosuj膮c si臋 艣ci艣le do obowi膮zuj膮cych przepis贸w i regulacji, zapewniamy, 偶e nasze kampanie s膮 jasne, odpowiednie dla wszystkich grup wiekowych oraz skuteczne, dzi臋ki precyzyjnie dobranym no艣nikom reklamowym. Posiadamy dost臋p do tysi臋cy no艣nik贸w reklamowych na terenie ca艂ej Polski, co gwarantuje szeroki zasi臋g i sukces kampanii 'Back to School’.

Zapraszamy do kontaktu w celu om贸wienia szczeg贸艂贸w wsp贸艂pracy.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacj膮 鈥瀎ilologia dla medi贸w鈥. Od prawie 10 lat dzia艂aj膮ca aktywnie w 艣wiecie copywritingu. Do艣wiadczenie zdobywa艂a wsp贸艂pracuj膮c z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekst贸w SEO, tekst贸w specjalistycznych, wpis贸w blogowych oraz tre艣ci na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zaj臋膰 samoobrony dla dzieci. Mi艂o艣niczka mindfulness, aktywnego sp臋dzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekst贸w atrakcyjnych dla czytelnik贸w, tworzenie materia艂贸w tekstowych na wewn臋trzne potrzeby dzia艂u marketingu i reklamy, a tak偶e przygotowywanie newsletter贸w dla klient贸w agencji.