Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Back to school! Jak tworzyć reklamy skierowane do rodziców i dla dzieci?!📐

Back to school! Jak tworzyć reklamy skierowane do rodziców i dzieci?!📐


Back to school! Jak tworzyć reklamy skierowane do rodziców i dzieci?!📐

Wakacje jeszcze trwają, ale już za chwilę rozpocznie się emisja nowej serii reklam. W sierpniu na nośniki reklamowe powracają kampanie back to school, w których reklamowane są produkty przeznaczone dla dzieci i młodzieży w wieku przedszkolnym i szkolnym. Kodeks etyki reklamy dokładnie określa, jak powinny wyglądać kampanie skierowane do najmłodszych. Oto najważniejsze informacje, o których powinieneś pamiętać, tworząc ten rodzaj reklam.

Więcej informacji o tym, co zawiera kodeks etyki reklamy, znajdziesz w naszym poprzednim wpisie:

Jak tworzyć odpowiedzialne i transparentne kampanie reklamowe?

Wykorzystanie wizerunku dzieci w reklamie

Najważniejszy punkt, o którym należy pamiętać, to właściwe wykorzystanie wizerunku dziecka w reklamie. Zgodnie z zasadami KER, w reklamie mogą brać udział dzieci, których rodzice – lub opiekunowie prawni – wyrazili na to pisemną zgodę. Dodatkowo osoby małoletnie muszą być prezentowane w kampaniach marketingowych zgodnie z poszanowaniem ich praw i godności osobistej. Nie wolno wykorzystywać wizerunku dziecka w celach prześmiewczych, aby nie narazić go na szykanę ze strony rówieśników w życiu codziennym.

Co jest zabronione w reklamach z udziałem dzieci?

Zabrania się prezentowania wizerunku dziecka w sposób podmiotowy. Dodatkowo nie wolno w reklamie podważać autorytetu rodziców, aby nie nakłaniać w ten sposób małoletnich do niewłaściwych zachowań, które mogłyby stanowić dla nich zagrożenie zdrowia lub życia. Oczywiście całkowicie zakazane jest także prezentowanie dzieci w kontekstach seksualnych.

Reklamy tworzone do młodszej grupy odbiorczej nie powinny także sugerować, że zakup jakiegoś produktu przyczyni się do poprawy ich samopoczucia, czy też sprawi, że będą cieszyć się większą sympatią wśród rówieśników. Nie mogą także sugerować, że nabycie produktu sprawia, że jest się lepszym od innych. Dzieci prezentowanie w reklamach są równe sobie. Zatem zabronione jest także sugerowanie, że ktoś może być gorszy z powodu pochodzenia, koloru skóry, wyznawanej religii czy zasobności portfela rodziców.

Jak tworzyć ciekawe kampanie back to school?

Aby reklama dotarła do właściwej grupy odbiorczej, w tym przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, należy dokładnie zaprezentować reklamowany produkt. Bez znaczenia jest to, czy jest to reklama odzieży, czy też przyborów szkolnych, takich jak plecaki, zeszyty czy też lunchboxy. Produkt musi być właściwie przedstawiony, aby reklama nie wprowadzała w błąd. Dlaczego to takie istotne? Bo dzieci i młodzież to wrażliwa grupa, która zapamiętuje wszelkie rozczarowania, także te związane z brakiem dostępności ich wymarzonego produktu. Dlatego reklamując np. obuwie sportowe, należy skupić prezentację właśnie na nim, aby nie sugerować, że kampania może dotyczyć odzieży, w której występują dziecięcy modele.

Poza tym warto pamiętać o estetycznej części reklam. Dużo kolorów, „akcji”, klimat radości i zabawy. Dobrze jest też wykorzystywać to, co jest akurat modne wśród młodzieży. Czy chodzi to o bohaterów z bajek lub seriali, jak i muzykę wykorzystywaną w reklamach czy też zatrudnienie do kampanii ulubionych aktorów, muzyków czy influencerów.

Gdzie się reklamować, aby dotrzeć do dzieci i młodzieży?

Jeśli chodzi o reklamę tworzoną do dzieci i młodzieży, to nośniki reklamy zewnętrznej są skuteczną przestrzeniom do prezentowania kampanii reklamowych. Młodzi-dorośli bardzo chętnie przebywają poza domem w towarzystwie rówieśników. Szczególnie duże skupiska nastolatków można spotkać w centrum miast, a także w galeriach handlowych. Dlatego też rekomendujemy wykorzystanie nośników digital OOH w postaci mniejszych i większych ekranów znajdujących się w galeriach handlowych oraz np. na przystankach. Oczywiście nie może też zabraknąć reklam w komunikacji miejskiej, ponieważ to właśnie pojazdami transportu publicznego przemieszcza się młodzież. W tym przypadku reklama może być zarówno prezentowana na ekranach znajdujących się wewnątrz pojazdów (tramwaj, autobus, metro), jak i może występować na zewnątrz pojazdu (na autobusach,  czy tramwajach). Reklama w transporcie publicznym to skuteczna i sprawdzona forma reklamy.

Jeśli chodzi o mniejsze dzieci (do 10 roku życia), to reklama OOH jest również dobrym wyborem, ponieważ rodzice starają się aktywizować dzieci, poprzez zabieranie ich w różne ciekawe miejsca, czy też po prostu na place zabaw. I tutaj podobnie jak młodzież, dzieci, które razem z opiekunami podróżują komunikacją miejską, będą zwracać uwagę na ekrany LCD, ponieważ ich uwagę skupiają „ruchome obrazki” prezentowane na monitorach i zapobiegają nudzie podczas podróży. Z kolei jadąc samochodem, będą wyglądać przez okna, aby zająć sobie czas, a każda reklama, prezentowana także jako billboard, zwróci ich uwagę.

Wbrew pozorom reklama tworzona dla dzieci i młodzieży nie jest tworzona tylko dla nich. Podstawową grupą odbiorczą tych komunikatów reklamowych są rodzice. To oni stanowią najczęściej pierwszy filtr, który decyduje o nabyciu danego produktu. Będą oni zwracać baczną uwagę na to, jak jest prezentowany produkt, ale i też na to, jak prezentowany jest wizerunek małoletnich w kampanii. W BE Media od wielu lat tworzymy ciekawe kampanie OOH.

Stosując się ściśle do obowiązujących przepisów i regulacji, zapewniamy, że nasze kampanie są jasne, odpowiednie dla wszystkich grup wiekowych oraz skuteczne, dzięki precyzyjnie dobranym nośnikom reklamowym. Posiadamy dostęp do tysięcy nośników reklamowych na terenie całej Polski, co gwarantuje szeroki zasięg i sukces kampanii 'Back to School’.

Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia szczegółów współpracy.

Dorota Szeliga-Kobus

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, ze specjalizacją „filologia dla mediów”. Od prawie 10 lat działająca aktywnie w świecie copywritingu. Doświadczenie zdobywała współpracując z agencjami PR oraz marketingowymi w zakresie tworzenia tekstów SEO, tekstów specjalistycznych, wpisów blogowych oraz treści na social media. Dodatkowo instruktorka fitness i instruktora zajęć samoobrony dla dzieci. Miłośniczka mindfulness, aktywnego spędzania czasu, musicali i fotografii. W BE Media odpowiedzialna za kreowanie tekstów atrakcyjnych dla czytelników, tworzenie materiałów tekstowych na wewnętrzne potrzeby działu marketingu i reklamy, a także przygotowywanie newsletterów dla klientów agencji.