Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

🌍📈 Trendy i prognozy w reklamie- region EMEA – co warto wiedzieć?

🌍📈 Trendy i prognozy w reklamie – region EMEA – co warto wiedzieć?


🌍📈 Trendy i prognozy w reklamie – region EMEA – co warto wiedzieć?

Świat reklamy zmienia się, a region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) nie jest wyjątkiem. Najnowszy raport MAGNA pokazuje, że rośnie znaczenie reklamy cyfrowej, a tradycyjne media, w tym reklama OOH (Out-Of-Home), muszą dostosować się do zmieniającego się krajobrazu mediowego. Jakie są najważniejsze wnioski na 2024 rok? Sprawdźmy.

🌍Wydatki reklamowe w EMEA – rosnąca konkurencja i nowe priorytety

Według raportu całkowite wydatki na reklamę w EMEA wyniosły 185 miliardów dolarów w 2023 roku, a prognoza na 2024 zakłada wzrost do 197 miliardów dolarów (+6,2%). To wynik nie tylko odbudowy po okresie globalnej niepewności gospodarczej, ale także rosnącej roli reklamy cyfrowej i nowych technologii.

W regionie EMEA widać znaczące różnice między poszczególnymi krajami:

  • Najwięksi rynkowi gracze to Niemcy, Wielka Brytania i Francja, które razem odpowiadają za ponad 40% całkowitych wydatków reklamowych.
  • Polska stanowi 4% rynku EMEA, co pokazuje jej rosnący potencjał.
  • Turcja wykazuje sztucznie zawyżony wzrost wydatków reklamowych, głównie z powodu wysokiej inflacji.

🌍Które branże inwestują najwięcej w reklamę?

Reklama w regionie EMEA jest napędzana przez kilka kluczowych sektorów. Największe wydatki generują:

  • Handel detaliczny (16%)
  • Media i rozrywka (10%)
  • Finanse i ubezpieczenia (9%)
  • Telekomunikacja (8%)
  • Podróże i turystyka (+28% wzrost rok do roku)

Podróże i motoryzacja to dwie branże, które w 2023 roku zanotowały najwyższy wzrost wydatków reklamowych. To sygnał, że konsumenci powrócili do aktywnego trybu życia po pandemii i firmy chcą to wykorzystać.

🌍Reklama cyfrowa w EMEA – dominacja i przyszłość

Najważniejszy trend? Cyfrowe kanały reklamowe pochłaniają największą część budżetów reklamowych.

  • W 2023 roku reklama cyfrowa stanowiła 68% wydatków, a do 2028 roku wzrośnie do 76%.
  • W Europie średnio 65% budżetów reklamowych przeznaczanych jest na media cyfrowe, a w Wielkiej Brytanii ten wskaźnik sięga ponad 70%.
  • Retail Media Networks (RMN) stają się kluczowym kanałem reklamowym, z globalnym wzrostem do 124 miliardów dolarów w 2023 roku.

Telewizja i OOH – stabilność 

Podczas gdy reklama cyfrowa rośnie, tradycyjne media, takie jak telewizja i OOH, przechodzą ewolucję:

  • Telewizja wciąż ma mocną pozycję w krajach południowej i wschodniej Europy (np. we Włoszech średni czas oglądania TV to 201 minut dziennie).
  • OOH wciąż odgrywa ważną rolę, szczególnie w miastach, gdzie rośnie zapotrzebowanie na cyfrowe nośniki DOOH.
  • W 2024 roku przewidywany jest lekki wzrost inwestycji w tradycyjne media, głównie z powodu wydarzeń sportowych, takich jak EURO 2024 i Letnie Igrzyska Olimpijskie.

🌍Co oznaczają te zmiany dla marek i reklamodawców?

Raport MAGNA wskazuje na kilka kluczowych strategii, które mogą pomóc firmom skutecznie inwestować w reklamę w regionie EMEA:

  • Zwiększenie obecności w mediach cyfrowych, ale przy jednoczesnym rozsądnym wykorzystaniu telewizji i OOH.
  • Inwestycja w DOOH, które łączy zalety tradycyjnej reklamy OOH z możliwościami targetowania znanymi z digitalu.
  • Dostosowanie budżetów do wydarzeń sezonowych – np. kampanie wokół Euro 2024 czy Igrzysk Olimpijskich mogą przynieść wysoką konwersję.
  • Eksperymentowanie z formatami interaktywnymi – np. kampanie z wykorzystaniem kodów QR czy dynamicznych treści w DOOH.

Podsumowanie 

Dane z raportu MAGNA potwierdzają, że reklama OOH i DOOH i City transport wciąż ma ogromny potencjał w strategiach marketingowych. Agencja BeMedia specjalizuje się w skutecznych kampaniach outdoorowych, łączących tradycyjne media z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi. Nasze doświadczenie i sieć nośników w Polsce pozwala precyzyjnie docierać do grupy docelowej i wspierać strategie marketingowe zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych marek.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak możemy pomóc Twojej firmie w osiągnięciu sukcesu w dynamicznie zmieniającym się świecie reklamy, skontaktuj się z nami!

📩Skontaktuj się z nami.

Joanna Pełech-Mikulska

Charyzmatyczna manager działu kreatywno-klienckiego agencji BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od zawsze związana z marketingiem, a przede wszystkim z kreatywną reklamą zewnętrzną. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie odbywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi. Autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.