Bmedia - ładowanieBmedia - ładowanie

Reklama pomaga gospodarce

Reklama pomaga gospodarce

Reklama pomaga gospodarce

Nikt nie ma wątpliwości, że koronawirus odcisnął swoje piętno w historii. Czas „epidemiczny” to nowy czas dla wszystkich Polaków, gdzie wielu zadaje sobie pytanie jak będzie wyglądał świat, gdy będzie już po wszystkim. Ludzie tęsknią za typową (banalną) codziennością: zatłoczoną, głośną i … otoczoną barwnymi reklamami. Reklama to komunikacja, a komunikować się jest zachowaniem ludzkim i potrzebnym, zwłaszcza w trudnym czasie.

Tego, kiedy nastąpi powrót do (pełnej) normalności, dokładnie nie wie nikt. Chociaż jeśli spojrzeć na ulice miast po złagodzeniu obostrzeń, już zauważyć można skutki „głodu” przestrzeni, który narastał wśród ludzi od momentu wybuchu epidemii. Przede wszystkim Polacy zaczęli coraz częściej opuszczać domy, wyjeżdżać, robić zakupy lub po prostu zapragnęli się przejechać i obejrzeć ten „stary nowy” świat. W centrach miast ponownie pojawiły się korki, widocznych jest więcej przechodniów, zwiększyła się liczba rowerzystów. Cóż, ludzie pragną powrotu do takiej rzeczywistości, którą znają i pamiętają: głośnej, tłocznej i tętniącej kolorowymi reklamami.  I bynajmniej, nie tylko o efekty wizualne tu chodzi. Jak ważna jest reklama w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa wykazał sondaż, notabene pod zbliżonym tytułem, przeprowadzony przez Statistę1 w marcu 2020 w Norwegii. Okazuje się, że 2/3 respondentówuważa, iż informowanie o produktach i usługach jest przydatne, zwłaszcza jeśli pomagają złagodzić obecną sytuację. Z tym stwierdzeniem nie zgodziło się tylko 8%. Co więcej, 1/3 badanych stwierdziła, że reklama jest istotna, bo pomaga gospodarce.  Podobne wyniki pojawiły się podczas analizy Kantar COVID-19 Barometer Wave 12, przeprowadzonej wśród ponad 30 000 osób na ponad 50 rynkach. Badanie na temat przyzwyczajeń i oczekiwań konsumentów podczas epidemii koronawirusa wykazało, że jedynie 8% badanych opowiadało się za zaprzestaniem reklam przez marki. Większość pytanych uważała, że firmy nadal powinny komunikować się z konsumentami w ten sposób, a reklama w czasie pandemii to dla badanych mile widziana rozrywka i przypomnienie, że życie toczy się dalej.  

Ostatni miesiąc mniej lub bardziej spowolnił działalność wielu firm. Teraz, gdy wracamy po przerwie, ważne jest, aby skupić się na długoterminowej perspektywie i nie unikać nowych możliwości rozwoju. Powszechnie wiadomo, że zawieszenie reklamy w dłuższej perspektywie czasowej może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie marki. Co więcej, dla każdej firmy obecność wśród konsumentów nigdy nie była tak ważna jak dzisiaj. Właśnie dzięki reklamie można teraz przypomnieć się i zaakcentować, że życie toczy się dalej, i że jako firma jest się obecnym i blisko konsumenta. Branding najlepiej działa w długim okresie. Dlatego ograniczanie wydatków na reklamę zbyt często i gdy nie jest to konieczne może po zakończeniu epidemii wpłynąć na markę negatywnie. Zatem, najwyższy czas, by przygotować kampanie o optymistycznym wydźwięku, promocyjne, zachęcające, z produktami/usługami, które będą fizycznie dostępne. Nadszedł czas na pomysły na kampanie letnie, szczególnie, gdy wielu Polaków zamiast wyjazdów zagranicznych planuje wypoczynek krajowy. Czas, by przygotować się na powrót do zdrowia, a więc na odrodzenie i popyt. Owszem, choć nikt naprawdę nie wie, kiedy ta pandemia się zakończy, już widać etapowe odmrażanie gospodarki i coraz większe możliwości dla konsumentów, a więc i firm. W wielu branżach, gdy „gospodarka ruszy” uwaga będzie skupiona na odrabianiu wydatków, które w ostatnim czasie zmalały. Wiele różnych sektorów gospodarki będzie potrzebowało szczególnej uwagi, którą można osiągnąć poprzez reklamę – poza domem – gdyż więcej i częściej wychodzimy na dwór. To oznacza też, że coraz więcej środków będzie przeniesionych z telewizji czy Internetu na reklamę zewnętrzną.

Właściwie w obecnej sytuacji – gdy coraz częściej przebywamy poza domem – każdy rodzaj reklamy OOH będzie wsparciem działań podejmowanych przez firmy w kierunku komunikacji z konsumentem:

  • Kino letnie pod chmurką to bezpłatne pokazy, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, zwłaszcza, że repertuar filmowy jest ciekawy i zróżnicowany. Takie plenerowe i cykliczne wydarzenia to nie tylko rozrywka dla widzów, ale przede wszystkim korzyści dla reklamodawców. Marki mają szansę na spersonalizowaną i uszytą na miarę potrzeb reklamę kierowaną do publiczności, która tęskni za rozrywką poza domem. Luźny charakter, niepowtarzalny nastrój, wysoka zdolność przyciągania uwagi i oddziaływania oraz ogromne zainteresowanie widzów to tylko niektóre korzyści wynikające z kina letniego. Komunikacja szczególnie ważna po okresie lock down’u.
reklama w kinie letnim
  • Dobrym sposobem na zaakcentowanie, że wracamy do gry, że witamy, że miło Was tu widzieć są kampanie wizerunkowe, np. iluminacje na wieży Warsaw Spire. Warto mieć to na uwadze szczególnie, gdy zbliża się lato, gdy na ulicach i więcej warszawiaków, i turystów z innych miast i regionów Polski, a nawet świata.
komunikacja wizerunkowa
  • Coraz większą ekspozycję będą miały również reklamy w środkach komunikacji miejskiej (zwłaszcza w autobusach i tramwajach). Coraz więcej Polaków wychodzi z domu nie tylko w celach rozrywkowo-rekreacyjnych, lecz wraca do pracy. Ponowne stają się codzienne (dłuższe i krótsze) przejazdy i podróże, także w kontekście zbliżającego się lata. Powoli wracają korki i tłok na ulicach. Dodatkowo, otwarcie punktów usługowo-gastronomicznych przełoży się na zwiększoną konsumpcję. Reklama w transporcie publicznym to skuteczny sposób i propozycja dla każdej branży, by pokazać, że jest się dla i blisko konsumentów.
reklama w autobusach i tramwajach
  • Sytuacja z COVID-10 wielu osobom uświadomiła, że zdrowie jest najważniejszym czynnikiem w życiu człowieka, w myśl fraszki Kochanowskiego „Śzlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie Jako smakujesz, Aż się zepsujesz (…)”. O tym, „(…) Że nic nad zdrowie, Ani lepszego, Ani droższego (…)”3 wie chyba każdy i dotyczy to znacznie więcej osób, niż tylko chorych na koronawirusa. Wiele wizyt i zabiegów, które zostały wstrzymane z powodu pandemii, teraz wróci do grafiku. Pacjenci zaczną liczniej odwiedzać ośrodki medyczne, chociażby po to, by uzyskać informacje. Warto więc zainwestować w kampanie tematyczne, contentowe-zdrowotne w sieci TV Pharma w przychodniach grupy Medicover oraz grupach powiązanych (które są jednymi z najliczniej odwiedzanych przychodni, chociażby z tego względu, że ich usługi są gwarantowane przez wielu pracodawców).
reklama w przychodniach

Komunikacja w najbliższym okresie i latem będzie kluczowa i pomocna dla marek, aby wyjść z kryzysu. Częściej wychodzimy na zewnątrz, więc i częściej zaczynamy zwracać uwagę na otaczającą rzeczywistość, w których reklama odgrywa rolę kluczową. Zaprzestanie reklamy nie jest opłacalne, szczególnie w tym czasie, gdy musimy odrobić straty. 

Einstein w odniesieniu do trzech zasad pracy powiedział kiedyś: „W bałaganie znajdź prostotę. W niezgodzie szukaj harmonii. W środku trudności znajduje się okazja.”4

Agencja BE Media, która wspiera firmy w ich działaniach, pomoże znaleźć sposób i szansę na jak najkorzystniejsze rozwiązanie oraz stworzy optymalny media plan, aby umożliwić markom wrócić do gry.

Bibliografia

  1. https://www.statista.com/statistics/1109922/opinions-about-advertising-during-the-coronavirus-pandemic-in-norway/
  2. https://www.kantar.com/inspiration/coronavirus/covid-19-barometer-consumer-attitudes-media-habits-and-expectations
  3. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/fraszki-ksiegi-trzecie-na-zdrowie.html
  4. https://pl.pinterest.com/pin/395964992210400701/
Joanna Pełech - Mikulska

Joanna Pełech - Mikulska

Charyzmatyczny manager działu kreatywno-klienckiego Agencji Reklamowej BE Media. Absolwentka ekonomii, politologii oraz zarządzania. Autorka wielu publikacji z zakresu reklamy, marketingu oraz perswazji w komunikacji. Od kilkunastu lat związana z marketingiem i PR'em. Pierwsze kroki zawodowe stawiała w działach marketingu w Stanach Zjednoczonych, gdzie obywała 2 letni staż absolwencki. Po powrocie do Polski pracowała w polskim oddziale amerykańskiej firmy technologicznej, gdzie odpowiedzialna była za bieżące kontakty firmy z polskimi mediami i kluczowymi partnerami handlowymi.

Szachistka, autorka tekstów oraz podróżniczka z zamiłowaniem do śpiewu, która hołduje zasadzie, że do sukcesu nie ma drogi na skróty.