BE MEDIA

Agencja reklamowa

Blog

15 prawdopodobnie najlepszych reklam OOH w 2015 roku

carlsberg - reklama billboard

Kiedy pierwszy raz zobaczyłam „Prawdopodobnie najlepszy plakat na świecie” duńskiego Carlsberga, oczy mi wyszły, mówiąc kolokwialnie, jak nalewak z billboardu. Wyobraźnia specjalistów od marketingu nie zna granic. Aby promować swoje marki, właściciele firm starają się wybrać jak najbardziej skuteczne metody i narzędzia reklamy. A że w nowoczesnej reklamie wybór narzędzi jest nieograniczony, dobór nośnika, treści oraz sposób lokalizacji wpływają na sukces lub porażkę kampanii promocyjnej. Dotyczy to zwłaszcza reklamy zewnętrznej, której nie da się od tak ominąć.

Poniższy artykuł będzie przeglądem najciekawszych reklam outdoor 2015 roku, jednak w oparciu o tradycyjne metody marketingu.

W dzisiejszym świecie reklamy, zdominowanym przez technikę cyfrową i mobilną, warto poświęcić kilka słów i złożyć hołd bardziej tradycyjnej stronie tego przemysłu. Szeroko pojęta promocja produktów czy zachowań wymaga, aby iść z duchem czasu, czyli przy zastosowaniu cyfrowych źródeł medialnych.

Nie każdy z potencjalnych klientów jest przekonany do cyfryzacji, zatem twórcze sposoby reklamy marki na bazie klasycznych taktyk mogą być tak samo skuteczne.

Gdyby globalnie określić, ile reklam przeciętny obywatel widział podczas spaceru czy jazdy samochodem w ciągu ostatniego miesiąca, trudno byłoby dokonać zestawienia, szczególnie, że w sektorze marketingu dynamika zmian jest łatwo zauważalna. Kwestia przedstawiałaby się zgoła inaczej, gdy poprosić odbiorców o wskazanie reklam, które naprawdę zauważyli. Tutaj znowu problemem mogłoby być wyłonienie tych najciekawszych, jako że współczesne działania promocyjne swoim layoutem często wychodzą nie tylko poza ramy tablic, ale również naszej wyobraźni.

Obecne reklamy zewnętrzne non-digital nie działają na jeden zmysł (wcześniej był to przede wszystkim receptor wzroku), ale pobudzają większość z nich. Zaskakujące połączenie druku z rozwiązaniami kolorystycznymi, świetlnymi i dźwiękowymi silnie wpływa na emocje, jak chociażby w reklamie Ford Mustang: Burnout z 2009 roku, gdzie zainstalowana z tyłu tablicy machineria co kilka minut uruchamiała tylne koło wyrzucając kłęby dymu jako efekt wypalania się paliwa. Stosowane obecnie techniki dosłownie wyskakują z papieru. W pełnym ekspresji płaczącym billboardzie (crying billboard) promującym Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Calgary krople wody imitujące łzy ściekały po plakacie.

W branży, gdzie uwagę odbiorców przyciąga niezwykle nowoczesna i efektowna typografia, ciekawym zabiegiem było połączenie retro z elementami pisanymi ręcznie. W 2013 warszawski McDonald’s zatrudnił artystę graffiti, który używając kolorowej kredy na wielkim bilboardzie-czarnej tablicy tworzył ilustracje do menu restauracji. Drukowane rozwiązania nie muszą być statyczne, płaskie czy nieme. Obraz szczęścia, na przykład, można zintensyfikować dodając odgłos prawdziwego śmiechu, a płaski wymiar pogłębić angażując narożniki, szczeliny, a nawet pęknięcia w murach. Spektakularne reklamy, często już przy użyciu grafiki 3D,  tworzą efekty specjalne dzięki technikom światłowodowym, funkcjom podświetlenia czy nawet układom hydraulicznym. W czikagowskim billboardzie 3D The Kraken Black Spiced Rum z 2013 macki mitycznego stwora wychodzące poza ramy billboardu oraz sam plakat wydają się być dwoma odrębnymi, choć połączonymi tematycznie projektami. Ciekawym rozwiązaniem jest z pewnością wykorzystanie druku elektroluminescencyjnego, dzięki któremu po zmierzchu poszczególne elementy rozświetlają się, jak chociażby w ambientowej świątecznej kampanii kawy Jacobs Kronung na warszawskich przystankach, gdzie aromat kawy „unosi się” i układa w kształt choinki.

Okazuje się, że wachlarz inwencji ma postać nieskończoną, a reklamodawcy w 2015 roku zaskoczyli nas równie oryginalnymi pomysłami. Wybrałam 15 najbardziej udanych projektów.

1. Marka Carlsberg, wraz ze swoją agencją Fold7, stworzyła „Prawdopodobnie najlepszy billboard na świecie” (Probably the best poster in the world). Usytuowany w centrum Londynu ogromny plakat wyposażony był w nalewak z prawdziwym piwem dostępnym dla wszystkich przechodniów. Połączenie reklamy produktu z jego samplingiem to nie tylko wspaniała integracja doświadczeń klientów dzięki wszystkim zmysłom, lecz również doskonała metoda wzmocnienia sprzedaży.

calsbert

2. Zaledwie kilkanaście dni przed kampanią Carlsberga powstał podobny projekt. Coca-Cola twierdziła, że stworzyła pierwszy „billboard nadający się do picia” (Drinkable billboard). Sprytna kompozycja układów hydraulicznych w postaci zaworów, rurek i efektownej, masywnej słomki serwowała przechodniom darmową Coke Zero prosto z billboardu. Kolejny kreatywny sposób na doświadczenie produktu w kontakcie z jego reklamą.

coca0cola

3. Skoro mowa o słomkach, warto wspomnieć o kampanii napojów orzeźwiających Tymbark pod hasłem „Najlepsze połączenie”. Niestandardowa reklama outdoorowa w wersjach dwu i trójwymiarowej to połączenie owocowych ust ze znajdującą się poza ramami billboardu butelką Tymbarka, za pomocą wspomnianej słomki.

 

Tymark

4. Orzeźwić może nie tylko napój owocowy, lecz również kawa, zwłaszcza taka, która sama wychodzi do klienta. Marka Tchibo przeprowadziła kampanię nowego wariantu kawy Black&White na ulicach Warszawy. Rozpoznawalny ambient na zabytkowym tramwaju zachęcał przechodniów do przejazdu przy filiżance kawy serwowanej przez załogę Tchibo. Idąc tym samym tropem firma Tchibo przygotowała również piętrowy autobus sygnowany logo Tchibo. W autobusie było wszystko co lubimy:darmowa aromatyczna kawa, przejażdżka super piętrowym autobusem, zabawy i konkursy.

4

5. Kończąc myśl o napojach, chciałabym wspomnieć o billboardach treningowych (workout billboards) promujących napój energetyzujący Powerade. Dzięki tej interaktywnej kampanii przechodnie mogli skorzystać z instalacji treningowych w trzech wersjach (plus sampling od przedstawiciela firmy) w myśl sloganu marki: “You have more power than you think.

powerade_workout_billboard_cotw

6. Duże marki często łączą promocję produktu z przekazem społecznym. Marka Dove, wykorzystując nowy trend w reklamie, tzw. Femvertising, od kilku lat kreuje wizerunek poprzez dowartościowanie klientów. Kampania „For real beauty” to kolejny komunikat na rzecz równości kobiet i walki ze stereotypami. Piękna terapia wzmacniająca wiarę kobiet we własne możliwości z udziałem NIE-zwykłych kobiet.

dove

7. Swoich konsumentów do reklamy zaprosiła również marka Apple. W tematycznej kampanii poświęconej wędrówkom, pod hasłem Shot on iPhone 6, billboardy-zdjęcia robione były przez użytkowników aparatu. Inspirujące dzieła fotografii z pewnością rozjaśniły panoramę 70 miast w ponad 20 krajach świata i zapewniły wizualną ulgę od nachalnej sprzedaży oraz kiepskich projektów reklamowych, którymi przechodnie bombardowani są na co dzień.

iPhone 6 sunflowers billboards

8. W kręgu kreatywnych kampanii zaparkowały również samochody. Z okazji 40. rocznicy premiery BMW serii 3, Agencja London FCB Inferno stworzyła wspaniałą kampanię reklamową BMW 3 series since 1975. Akcja prowadzona była na billboardach Wielkiej Brytanii w formie drukowanej. Zachwycające zdjęcia sześciu najlepiej sprzedających się modeli to hołd złożony tej ikonicznej marce.

cromination

9. Zaskakujący sposób przedstawienia zalet samochodu wybrał producent Smart Car. Billboardy o rzeczywistym rozmiarze auta Smart umieszczono na miejscach parkingowych obok rzeczywistych samochodów. Cel – ukazanie korzyści posiadania małego samochodu – osiągnięty, kampania – jak i nazwa samochodu – inteligentna. Small car. Great parking.

smart car

10 Na wyróżnienie zasługuje także kampania PZU „Kochasz? Powiedz stop wariatom drogowym”. Nadstawki w kształcie serduszek zamontowane na nośnikach w całej Polsce zachęcały do bezpiecznej jazdy. Niebieskie serduszko symbolizujące całą akcje społeczną można było otrzymać również w wersji tekturowej jako zapach do samochodu. Szeroko zakrojona kreatywność.

PZU

11.Ciekawa kampania społeczna na temat bezpiecznej jazdy samochodem pojawiła się również w Szkocji. Akcja przypominająca była wynikiem obniżenia przez rząd dopuszczalnej ilości alkoholu we krwi. Agencja The Leith na zlecenie szkockiego ministerstwa stworzyła prosty billboard z mocnym przekazem: nawet minimalnie przekroczony limit to minimum 20 lat w Krajowym Rejestrze Karnym. Safer Scotland. Don’t risk it.

safe scotland

12.Bardzo ujął mnie „napędzany naturą” projekt nowozelandzkiej spółki paliwowej Gull. Billboard stworzony z siana i farby roślinnej to podziękowanie zwierzętom za udział w wytwarzaniu biopaliwa. (Fuelling those who fuel us. Gull).

68866_Gull-Board-thumb-400x276-177479

13.Malusieńskie billboardy promujące film ”Ant-Man, a rozmieszczone w różnych punktach kilku australijskich miast, to udane zagranie marki Marvel. Kreatywne reklamy stworzone, by odzwierciedlać możliwości kurczenia się bohatera do rozmiaru mrówki to wielki mały projekt.

ant man

14.Zaskakującą pomoc konsumentom zaoferowała australijska sieć restauracji typu fast food Hungry Jack. Celem billboardu wykonanego z materiału holograficznego było odstraszenie ptaków wyjadających frytki klientom baru. Ten sam materiał zastosowano do pudełek na frytki, co miało zmaksymalizować możliwość niczym niezakłóconego posiłku.

image

15.Ostatnia pozycja będzie zwycięstwem pomysłowego podejścia do sprzedaży produktu nad samą reklamą. Akcja marketingowa nowego zawodu „Człowiek grill” , oparta na bezpośredniej sprzedaży smażonych kiełbasek w mobilnej stacji grillowej w centrum Szczecina, odbiła się szerokim echem na lokalnych profilach mediów społecznościowych. Choć dobór narzędzi reklamowych bardzo ubogi, mimo, że przy zastosowaniu motywującej kolorystyki, jednak pomysł trafiony. Grill&Go.
5609565062320_o

Interaktywne reklamy niejednokrotnie bawią i uczą, zatem dodatkowo promują wymiar edukacyjny przedsięwzięcia. Odwołanie do natury powoduje, że kampania staje się bardziej realistyczna. Zabawny sposób prezentacji tematu oraz czynnik humorystyczny wpływają na lepsze zapamiętywanie obrazów, a więc i samego produktu.

Sama wielkość billboardu staje się okazją marketingową dla firmy z racji świetnej widoczności. Jednak, mimo, że powszechnie tablice reklamowe postrzegane są jako ogromne, widoczne z daleka konstrukcje, udowodniłam, że kreatywne zachowania wbrew stereotypom okazują się wielkim sukcesem.

Komentarze do wpisu (0)

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

 

 

be modern be creative be digital